Αφιερωμένη στη μεγάλη Ελληνίδα χορεύτρια και χορογράφο Ζουζού Νικολούδη (με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από τη γέννησή της), είναι το 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού της Καλαμάτας, το οποίο θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 14 έως τις 23 Ιουλίου.
Όπως σημείωσε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Κασιούμη, στη συνέντευξη Τύπου που δόθηκε την Τετάρτη 24 Μαΐου 2017 στο Υπουργείο Πολιτισμού στην Αθήνα, φέτος το πρόγραμμα περιλαμβάνει οκτώ ξένες παραγωγές και τέσσερις ελληνικές, παράλληλες εκδηλώσεις, εργαστήρια – σεμινάρια χορού με βασικό προσανατολισμό την «ανάγκη για αλλαγές και μετατροπές κοινωνικών συνθηκών και νοοτροπιών, άλλοτε μέσω δυναμικών συγκρούσεων και άλλοτε μέσω ειρηνικών αναζητήσεων και η εμβάθυνση του διαλόγου ανάμεσα στη σύγχρονη χορευτική γραφή και την παράδοση».
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
1. Εθνικό Χορογραφικό Κέντρο – Μπαλέτο της Λορραίνης
Τρία έργα των κορυφαίων χορογράφων Ματίλντ Μοννιέ, Τρίσας Μπράουν, Μερς Κάνιγχαμ:
– Rose-varation, Ματίλντ Μοννιέ: Όλα είναι ντυμένα στα ροζ: η σκηνή, τα σκηνικά αντικείμενα, οι χορευτές. Το Rose-varation αποδομεί το λεξιλόγιο του κλασικού μπαλέτου, καθώς επανεξετάζει και παραλλάσσει τα γνωστά βήματα της κλασικής χορογραφίας, διαμορφώνοντας νέες κινήσεις.
– Εγκατάσταση Opal Loop/Cloud Installation#72503 (1980), Τρίσα Μπράουν: Η ρευστή αλληλουχία κινήσεων που δύσκολα διακρίνεται μέσα στη διαρκώς μεταβαλλόμενη «γλυπτή ομίχλη» της Φουτζίκο Νακάγια, καθιστά το έργο ένα ποιητικό σχόλιο της Τρίσας Μπράουν πάνω στον εφήμερο χαρακτήρα της χορευτικής τέχνης.
– Sound dance, Μερς Κάννιγχαμ: Μια γρήγορη και δυναμική δημιουργία «οργανωμένου χάους», που αποδίδεται από 10 χορευτές.
Παρασκευή 14, Σάββατο 15 Ιουλίου, 22.00, Κεντρική Σκηνή Μεγάρου Χορού
2. CCN2 – Εθνικό χορογραφικό κέντρο της Γκρενόμπλ
«Tordre», Ρασίντ Ουραμντάν
Ένα δυνατό ντουέτο, για δύο γυναίκες, σαν εκτυφλωτικό φως, που δείχνει τι συνιστά η μοναδικότητα. Η ευαίσθητη αμφιταλάντευση της κίνησης ανάμεσα στην ποίηση και τη θεραπεία. Στην αρχή το έργο ξεγελάει. Υπό τους ήχους του αμερικάνικου μιούζικαλ «Ένα αστείο κορίτσι» του Ουίλλιαμ Ουάιλερ, που φέρνουν συνειρμικά στο μυαλό το κυρίαρχο πρότυπο ομορφιάς του Μπρόντγουεϋ, ενώ οι δύο χορεύτριες εφορμούν στη σκηνή. Ο Ουραμντάν αναπτύσσει μια χορογραφική γλώσσα στην παρυφή του συναισθήματος, μαρτυρώντας παράλληλα την ικανότητα που έχει καθένας, καθετί να ξεπερνάει τις δυσκολίες, να βγαίνει από τη φυλακή του, να αλλάζει την πραγματικότητα, αντί να την υπομένει.
Σάββατο 15 Ιουλίου, 20.00, Στούντιο Μεγάρου Χορού
3. Κινητήρας
«Ανύποπτος χρόνος», Αντιγόνη Γύρα και η ομάδα
Μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων κινείται κυκλικά, μαζί, σε όλη τη διάρκεια του έργου, ενώ η κυκλικότητα αυτή, που δημιουργείται από την αίσθηση του αντικειμενικού χρόνου, διακόπτεται από μικρά ή μεγάλα γεγονότα που συμβαίνουν σε ανύποπτο χρόνο, δημιουργώντας ανατροπές στη συνεχόμενη ροή.
Κυριακή 17 Ιουλίου, 20.00, Κεντρική Πλατεία
4. Ομάδα Χορού Ζήτα
«Αλάσκα», Ίρις Καραγιάν
Σε έναν άδειο λευκό χώρο, πέντε σώματα κινούνται σε διαρκή επαφή, γλιστράνε το ένα πάνω στο άλλο, ενεργοποιούν και δέχονται κινητικά ερεθίσματα και δημιουργούν χώρους, δράσεις ανάμεσα στο φανταστικό και το ρεαλιστικό.
Πρωταρχικό σημείο της έρευνας του έργου είναι η εμπειρία της επαφής των σωμάτων με βασικό άξονα την αφή. Συμμετέχει η Καλαματιανή χορεύτρια Ιωάννα Παρασκευοπούλου.
Δευτέρα 17 Ιουλίου, 20.00, Στούντιο Μεγάρου Χορού
5. Vertigo Dance Company
«Yama», Νόα Βέρτχαϊμ σε συνεργασία με τη Rina Wertheim-Koren
Το αποτύπωμα της ανθρώπινης δραστηριότητας στο οικοσύστημα, η αλληλεξάρτηση και η ικανότητα αναγέννησης είναι τα σημεία εκκίνησης για την Ισραηλινή χορογράφο, που παρατηρεί την πηγή κάθε κίνησης και τον αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον.
Τρίτη 18 Ιουλίου, 22.00, Κεντρική Σκηνή Μεγάρου Χορού
6. Ομάδα Σύγχρονου Χορού Creo
«Απόγειος», Πωλίνα Κρεμαστά
Η παράσταση αφηγείται ένα ταξίδι χορού και μουσικής. Μια περιπλάνηση από το χθες προς το σήμερα, από το μαζί προς τη μνήμη, το συναίσθημα, την κάθαρση και τη λύση. Η αγωνία που γεννά και θέτει η εν λόγω δουλειά συμπυκνώνεται στο πάντα επίκαιρο ερώτημα: Ποια στάση οφείλουμε να κρατήσουμε απέναντι στην παράδοση;».
Τετάρτη 19 Ιουλίου, 20.00, Στούντιο Μεγάρου Χορού
7. Χελένα Φρανσίν – Όριν Φλόμιν
«Meeting you»
Το θέμα της φιλίας και της συντροφικότητας. Τι δημιουργεί μια φιλία. Τι είναι αυτό το είδος έλξης και πώς μας επηρεάζει; Πώς παραμένουμε φίλοι; Οι δύο Σουηδοί χορογράφοι και χορευτές είναι παλιοί φίλοι.
Παρασκευή 21, Σάββατο 22 Ιουλίου, 20.00, Πνευματικό Κέντρο
8. Moving into Dance Mophatong
«Romeo & Juliet / Εξέγερση και Γιοχάνεσμπουργκ», Τζέσσικα Νιούπεν
Η Νοτιοαφρικανή χορογράφος με έδρα τη Γερμανία, αφηγείται εκ νέου, με προκλητική διάθεση, το κλασικό αριστούργημα του Σαίξπηρ, τοποθετώντας το στους δρόμους του Γιοχάνεσμπουργκ και της υποκουλτούρας του. «Το Γιοχάνεσμπουργκ μας καλεί σε καθημερινή επανάσταση. Εξεγειρόμαστε ενάντια στην απάνθρωπη ιστορία της πόλης μας, και αναζητούμε τα ζωντανά στοιχεία της, τη χαμένη προσωπικότητάς της, τους μύθους και τους ήχους περασμένων εποχών.
Εξεγειρόμαστε ενάντια στο παρόν, στους ηγέτες μας, στους συμπολίτες μας που μειδιούν ηλιθιωδώς κι ανασηκώνουν τους ώμους».
Παρασκευή 21 Ιουλίου, 22.00, Κεντρική Σκηνή Μεγάρου Χορού
9. Μαρίνα Μασκαρέλ
«Three times»
Το έργο της Ισπανο-Ολλανδής χορογράφου διερευνά τις απαρχές της ανισότητας των φύλων και τον αυθαίρετο τρόπο με τον οποίο μεθοδεύτηκαν οι σχετικές αντιλήψεις στη σύγχρονη κοινωνία. Μέσα από έργα λογοτεχνίας, ντοκιμαντέρ, εκθέσεις και συνεντεύξεις με ειδικούς, η χορογράφος καταδύεται στα βάθη του συστήματος που έθρεψε τις σύγχρονες προκαταλήψεις, τα στερεότυπα, τις διακρίσεις, τη συμβολική βία, τον τρόπο που κληρονομείται και κατασκευάζεται το φύλο.
Σάββατο 22 Ιουλίου, 22.00, Κυριακή 23 Ιουλίου, 20.30, Κεντρική Σκηνή Μεγάρου Χορού
10. Γιάννης Μανταφούνης – Ίφε Μακατάμνυ
«One One One»
Στο διαδραστικό αυτό έργο του Έλληνα και της Ιρλανδέζας χορογράφου, ο θεατής καλείται να μοιραστεί μαζί τους το χρόνο, σε έναν κοινό χώρο, με τον πιο απλό και άμεστο τρόπο. Τον προσκαλεί να καθίσει σε μία καρέκλα απέναντί του, να μείνει εκεί όση ώρα θέλει και να κοιταχτεί στα μάτια με τον χορευτή – έτσι θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για έναν προσωπικό χώρο.
Κυριακή 23 Ιουλίου, 11.00, Παραλία Καλαμάτας (το ακριβές σημείο θα ανακοινωθεί)
11. Έργα δύο χορογράφων σε ενιαία παράσταση:
Άντι Μπούτρους
«It’s always here»
Τα έργα του χορογράφου και χορευτή μιλούν για τη μειονοτική του ταυτότητα και το πώς είναι να ζει ως Άραβας στην ισραηλινή κοινωνία. Χορεύει με έναν Εβραίο χορευτή, και μαζί δημιουργούν μία κοινή, αμοιβαία ταυτότητα, μέσα της οποίας αναφέρεται στην ισραηλινή ταυτότητα.
Αντρέα Κοστάντζο Μαρτίνι
«Scarabeo, Angles and the Void»
Scarabeo είναι στα ιταλικά ο σκαραβαίος, το σκαθάρι που για τους αρχαίους Αιγύπτιους υπήρξε σύμβολο του κύκλου της ζωής και της αναγέννησης. Στα ιταλικά η ίδια λέξη χρησιμοποιείται και για το επιτραπέζιο παιχνίδι Scrabble, όπου γράμματα χρησιμοποιούνται παραπάνω από μία φορές για να σχηματίσουμε διαφορετικές λέξεις με διαφορετικό νόημα σε έναν συγκεκριμένο χώρο».
Κυριακή 23 Ιουλίου, 19.00, Στούντιο Μεγάρου Χορού
ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ:
Κυριακή 16.7.2017, 22:00, Προαύλιο Μεγάρου Χορού
Προβολή ταινίας: Martha & Niki
Σκηνοθεσία, σενάριο Tora Mkandawire Mårtens
Συμμετέχουν οι χορεύτριες Martha Nabwire & Niki Tsappos
Σουηδία 2015. Στα σουηδικά με ελληνικούς υπότιτλους
Το 2010 δυο φίλες, οι Σουηδέζες Μάρτα Ναμπουάιρ, με καταγωγή από την Ουγκάντα, και Νίκι Τσάππος, με καταγωγή από την Αιθιοπία, ανακηρύχθηκαν παγκόσμιες πρωταθλήτριες χιπ χοπ στον περίφημο διεθνή διαγωνισμό streetdance, Juste Debout, στο Παρίσι – πρώτη φορά αυτός ο τίτλος δίνονταν σε γυναίκες. Αλλά τι γίνεται όταν δεν καταφέρνουν να έρθουν πρώτες;
Δευτέρα 17.7.2017, 22:00, Προαύλιο Μεγάρου Χορού
Προβολή ταινίας: Working Dancers
Σενάριο, σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Μπούσμπουρα & Julia Martinez Heimann
Αργεντινή – Ελλάδα, 2016. Στα ισπανικά με αγγλικούς υπότιτλους
Στο Μπουένος Άιρες, μια ομάδα αναγνωρισμένων χορευτών αγωνίζεται για τα εργατικά της δικαιώματα και δημιουργεί την πρώτη Κρατική Ομάδα Σύγχρονου Χορού υπό τη συλλογική διοίκησή της. Αυτή είναι η ιστορία τεσσάρων ταλαντούχων χορευτών –του Ερνέστο, της Μπετίνας, της Βικτόριας και του Πάμπλο– σε μια πορεία έξι ετών. Εντυπωσιακές χορογραφίες, αυθεντικά λαϊκά τραγούδια και σύγχρονη μουσική της Λατινικής Αμερικής αποκαλύπτουν την ομορφιά του χορού μέσα από τη ζωή.
Μετά την προβολή, η σκηνοθέτις Κωνσταντίνα Μπούσμπουρα και η χορογράφος Σοφία Μαυραγάνη θα συζητήσουν με το κοινό πάνω στα θέματα της ταινίας καθώς και για την εμπειρία του τριήμερου εργαστηρίου WorkingBodies,ο χορευτής ως εργαζόμενος.
Τετάρτη 19 & Κυριακή 23.7.2017, 22:00, Προαύλιο Μεγάρου Χορού
Προβολή ταινίας: Mr. Gaga
Σκηνοθεσία Tomer Heymann/100’
Ισραήλ, Σουηδία, Γερμανία, Ολλανδία 2015. Στα αγγλικά και τα εβραϊκά με ελληνικούς υπότιτλους
Πρωταγωνιστής της ταινίας Mr Gaga (Μίστερ Γκάγκα) του Τόμερ Χέυμαν είναι ο Οχάντ Ναχαρίν, από τους κορυφαίους και πιο χαρισματικούς χορογράφους της εποχής. Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στη ζωή και το έργο του κορυφαίου ισραηλινού χορογράφου, χρησιμοποιώντας αρχειακό υλικό από τις δουλειές του και τις πιο προσωπικές του στιγμές σε συνδυασμό με ένα πλούσιο ανέκδοτο υλικό και χορευτικά αποσπάσματα που κόβουν την ανάσα.
Τετάρτη 19.7. 2017, 20:00, Στούντιο Μεγάρου Χορού
Παρουσίαση του έργου της Πωλίνας Κρεμαστά, Απόγειος, με την ομάδα CREO.
Πέμπτη 20.7. 2017, 21:00, Αμφιθέατρο του Κάστρου
Παρουσίαση του απογευματινού σεμιναρίου της Μπάρμπαρας Κέιν
Πέμπτη 20.7.2017, 22:00, Αμφιθέατρο του Κάστρου
Ρεσιτάλ πιάνου της Αλεξίας Μουζά
Μασκαρεμένες μάχες
Έργα: Φρ. Σοπέν, 24 Πρελούδια, έργο 28
Σ. Προκόφιεφ, Σονάτα για πιάνο αρ. 6 σε λα μείζονα, έργο 82
Σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας
Παρασκευή 21.7.2017, 12:00, Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας στην Καλαμάτα
Τo Μουσείο χορεύει: Ξενάγηση στο Μουσείο και Παρουσίαση του πρωινού σεμιναρίου της Μπάρμπαρας Κέιν
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ:
Το 23ο Φεστιβάλ δίνει ιδιαίτερο βάρος στο εκπαιδευτικό του πρόγραμμα, το οποίο απευθύνεται σε παιδιά και ενήλικες, χορευτές, χορογράφους, σπουδαστές χορού και ερασιτέχνες με εμπειρία στην κίνηση και χωρίς, εργαζομένους –καλλιτέχνες και µη–, ανέργους όλων των κλάδων, δραματουργούς, ηθοποιούς, καθηγητές φυσικής αγωγής,artsmanagers, δημοσιογράφους, προγραμματιστές, performanceartists και συγγραφείς, στο πλαίσιο της πολιτικής των ανοικτών θυρών. Η αρχή γίνεται με ένα σεμινάριο που πραγματοποιείται για πρώτη φορά με θέμα τους Επαναστατικούς Χορούς της Ισιδώρας Ντάνκαν. Το σεμινάριο αυτό είναι η συνέχεια αλλά και η εξειδίκευση του επιτυχημένου σεμιναρίου που δίδαξαν πέρυσι, στο 22ο Φεστιβάλ, οι ίδιες καθηγήτριες.
Οι ώρες των έξι προγραμμάτων δεν συμπίπτουν, ώστε οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν να παρακολουθήσουν και τα έξι σεμινάρια όπως και το κύριο πρόγραμμα του Φεστιβάλ και τις παράλληλες εκδηλώσεις του.
Δηλώσεις συμμετοχής σε κάποιο από τα εκπαιδευτικά προγράμματα του 23ου Φεστιβάλ: έως τη Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017
Τιμές εισιτηρίων
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας – Κεντρική Αίθουσα: 15€ & 12€
(φοιτητικό/ μειωμένο)
– Παραστάσεις στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας – Στούντιο: 12€ (Γενική είσοδος)
– Παραστάσεις στο Πνευματικό Κέντρο: 12€ (Γενική είσοδος)
– Ειδική τιμή για τους συμμετέχοντες στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Φεστιβάλ: 10€
– Η είσοδος σε όλες τις παράλληλες εκδηλώσεις και στην παράσταση «Ανύποπτος Χρόνος» της Αντιγόνης Γύρα με τον ΚΙΝΗΤΗΡΑ στην Κεντρική Πλατεία, ελεύθερη.
Προπώληση:
Έναρξη προπώλησης εισιτηρίων: Τετάρτη 5 Ιουλίου 2017
• Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο Καλαμάτας, 10:00-13:00 & 18:30-21:00 καθημερινά
• Πληροφορίες για εισιτήρια & αγορά μέσω πιστωτικών καρτών (Visa & Mastercard)καθημερινά εκτός απογεύματος Σαββάτου και Κυριακής
T: 27210 28193 & 27210 96753 F: 27210 89416
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ