Στις διαδρομές της κρητικής δημοτικής μουσικής και στα αυθεντικά βήματα των τοπικών χορών βαδίζει και φέτος το «Μουσικό Διδασκαλείο» του Μέρωνα. Με φόντο τη ανέγγιχτη φύση του Αμαρίου, στο κέντρο του νομού Ρεθύμνου, ο Πολιτιστικός Σύλλογος και οι κάτοικοι του Μέρωνα ανοίγουν από τις 6 έως τις 11 Αυγούστου 2017 το Παλιό Σχολειό του χωριού.
Εκεί υποδέχονται σημαντικούς δασκάλους για να μοιραστούν τις γνώσεις και τα βιώματά τους με μαθητές από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Εκεί στήνεται για 7η συνεχή χρονιά, ένα ιδιαίτερο «κρυφό σχολειό» της αυθεντικής μουσικής έκφρασης της Κρήτης. «Κρυφό» από τους πειρασμούς της εμπορεύσιμης… «κρητικοσύνης», μα ορθάνοιχτο για τους λάτρεις των αληθινών ήχων και βιωμάτων του νησιού.
Εκεί διδάσκονται ταυτόχρονα για πέντε μέρες η κρητική μουσική με τα χορευτικά βήματα, για τα οποία εξάλλου είναι προορισμένη, υπενθυμίζοντας τη σημασία της επικοινωνίας μεταξύ μουσικού και χορευτή, σε μια σχέση που «παραμελήθηκε» τα τελευταία χρόνια.
Σε ανακοίνωση υπογραμμίζεται «Φέτος θα πραγματοποιηθούν εργαστήρια λύρας, λαούτου, πνευστών και βιολιού καθώς και εργαστήριο Κρητικών χορών.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ:
Δημήτρης Σγουρός – Κρητική λύρα:
Μουσική της ανατολικής Κρήτης: Κοντυλιές, σκοποί του Ερωτόκριτου, σκοποί της Ρίμας (αφηγηματικά τραγούδια), πηδηχτός ανατολικής Κρήτης, παραλλαγή των βασικών μελωδικών μοτίβων.
(Το εργαστήριο απευθύνεται σε λυράρηδες μετρίου επιπέδου και άνω – Δυνατότητα συμμετοχής μαθητών με μουσικό όργανο της επιλογής τους).
Δημήτρης Σιδερής – Κρητικό λαούτο:
Τεχνικές συνοδείας και σόλο ερμηνείας, ο ρόλος του οργάνου και ο αυτοσχεδιασμός των παραλλαγών. Μουσική ομάδα κρητικού λαούτου.
(Το εργαστήριο θα χωριστεί σε δύο τμήματα, αρχαρίων και προχωρημένων – Δυνατότητα συμμετοχής και «συγγενών» μουσικών οργάνων).
Γιώργος Ζαχαριουδάκης – Κρητικά πνευστά όργανα:
Ερμηνεία κρητικής μουσικής και τεχνικές εκτέλεσης κρητικών πνευστών οργάνων (σφυροθιάμπολο, μαντούρα, διπλομαντούρα, ασκομαντούρα). Θέμα και παραλλαγές στην κρητική μουσική.
(Δυνατότητα συμμετοχής και «συγγενών» μουσικών οργάνων).
Στρατής Σκαράκης – Κισσαμίτικο βιολί:
Εισαγωγή στο Κισσαμίτικο μουσικό ιδίωμα. Γνωριμία με το μουσικό έργο βιολιστών από τις αρχές του 18ου αιώνα έως τα μέσα του 20ου αιώνα.
Συρτά, Πεντοζάλι: Πρακτική άσκηση: 1) εκμάθηση μελωδιών, 2) μουσικό ύφος έκφρασης, 3) μετρική αγωγή σύνδεσης μουσικών – χορευτικών μέτρων.
(Δυνατότητα συμμετοχής μαθητών με μουσικό όργανο της επιλογής τους).
Νίκος Γιακουμάκης, Κατερίνα Βαγγέλα – Κρητικοί χοροί:
«Μη-ν-τη βαροπατείς τη γης», μέρος 2Ο: Χοροδιδασκαλείο πάνω στα ιδιώματα των άκρων της νήσου (Χανιά – Λασίθι), πέρασμα στην κεντρική Κρήτη. Διερεύνηση της επικοινωνίας μουσικού – χορευτή, με τους δασκάλους μουσικούς & χορευτές». O χορός ως αποτέλεσμα διάθεσης που προκύπτει από την ομορφιά των σκοπών και τραγουδιών, ο χορός ως καταστάλαγμα προσωπικής διαδρομής, αναζήτησης κι έκφρασης.
(Το εργαστήριο θα χωριστεί σε δύο τμήματα, αρχαρίων και προχωρημένων).
Στις παράλληλες δράσεις του Μουσικού Διδασκαλείου η τοπική δημοτική μουσική συνδυάζεται με τα φαγητά και τις γεύσεις της καθημερινότητας που συνόδευαν τα γλέντια και τον χορό. Την πρώτη μέρα (Κυριακή 6 Αυγούστου) οι δάσκαλοι και οι μαθητές συμμετέχουν στα «Χειρομυλογυρίσματα & Χοντρομαγερέματα» δοκιμάζοντας γεύσεις από τις διατροφικές συνήθειες της περιοχής του Αμαρίου.
Την τελευταία μέρα (Παρασκευή 11 Αυγούστου) διοργανώνεται το καθιερωμένο γλέντι-ξεφάντωμα στο Παλιό Σχολειό με τους δασκάλους και τους μαθητές να συμπράττουν επί σκηνής.
Το Μουσικό Διδασκαλείο διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Μέρωνα, υπό την αιγίδα του Δήμου Αμαρίου και με τη στήριξη της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ