Δεκατρία Γυμνάσια και τέσσερα Λύκεια της Μαγνησίας θα συμμετάσχουν στην πολύ σημαντική εκδήλωση με τίτλο: «Νίκος Καζαντζάκης.Ταξιδεύοντας και Φιλοσοφώντας», που διοργανώνει η ΔΔΕ Μαγνησίας, με αφορμή την ανακήρυξη από το Υπουργείο Πολιτισμού του 2017 ως έτος του Νίκου Καζαντζάκη, για τα 70 χρόνια από το θάνατό του. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 5 Απριλίου στις 18:00 στο Πολιτιστικό Κέντρο Ν. Ιωνίας. Υποστηρίζεται από τη Διεθνή Εταιρεία Φίλων του Ν. Καζαντζάκη και τον συντονισμό έχει η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων ΔΔΕ Μαγνησίας κ. Κυριακή Δανιηλίδου.
Οι μαθητές που παίρνουν μέρος, έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν βιωματικά την πολυδιάστατη προσωπικότητα του συγγραφέα, διανοούμενου, κοσμοπολίτη, ταξιδευτή Νίκου Καζαντζάκη.
Τα 13 Γυμνάσια που συμμετέχουν ασχολούνται με το έργο «Ταξιδιωτικά». «…Ο Οδυσσέας είναι το ισοδύναμο του ταξιδιώτη. Έτσι και ο Καζαντζάκης σ’ όλη του τη ζωή, ένας διαρκής ταξιδευτής από την Ισπανία μέχρι την Ρωσία, από την Αγγλία μέχρι την Αίγυπτο, από το Άγιο Όρος μέχρι την Κίνα και την Ιαπωνία, για να βρει, να δει, να νιώσει, να αρπάξει τα όνειρα και το μεσοδιάστημα. Γιατί ήξερε πως Ιθάκη δεν υπάρχει. Υπάρχει μόνο η θάλασσα κι ένα καράβι το κορμί κι ο καπετάνιος Νους», αναφέρει ο Roit Hammer και με αυτή την πτυχή του έργου του καταπιάνονται οι μαθητές του Γυμνασίου.
Κάθε Γυμνάσιο έχει αναλάβει μία τοποθεσία και οι μαθητές θα δημιουργήσουν διάφορα έργα, μέσα από τη ζωγραφική, τη γλυπτική, ποίηση, κολάζ, λέξεις, φράσεις που τους έκαναν εντύπωση, βίντεο κ.λ.π. Τα έργα που θα δημιουργηθούν θα αναρτηθούν σε ταμπλό του Πολιτιστικού Κέντρου Νέας Ιωνίας, με το όνομα του σχολείου, της τάξης, των μαθητών και των υπεύθυνων εκπαιδευτικών.
Κατά την ημέρα της παρουσίασης οι μαθητές, πιθανόν φέροντες ενδεικτικά στοιχεία της περιοχής που ασχολήθηκαν, θα δημιουργήσουν «εικαστική εγκατάσταση» με παλιές βαλίτσες στο χώρο του φουαγιέ του Πολιτιστικού Κέντρου Νέας Ιωνίας.
Τα παιδιά μέσα από κάθε βαλίτσα θα βγάλουν ένα λευκό πανί και θα το οδηγήσουν στο ταμπλό, που θα είναι αναρτημένα τα έργα τους, (στο τέλος δηλαδή τα ταμπλό με τις βαλίτσες θα συνδέονται με λευκά πανιά).
Κατά τη διάρκεια αυτής της τελετουργίας θα πουν λίγα λόγια, κάτι από το έργο με το οποίο ασχολήθηκαν, το πολύ μέχρι 2- 3 λεπτά.
Το κοινό θα παρακολουθεί από τον εξώστη, ενώ στο φουαγιέ θα βρίσκονται μόνο οι μαθητές με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς.
Κατόπιν ένα σχολείο που θα χορεύει Ζορμπά, θα οδηγήσει τους θεατές από τον εξώστη στην αίθουσα του θεάτρου που βρίσκεται στον ίδιο χώρο, όπου θα παρουσιάσουν τα Λύκεια τη δουλειά τους.
Η εικαστική εγκατάσταση θα παραμείνει στο χώρο του Πολιτιστικού Κέντρου και θα αποτελέσει το εικαστικό υπόβαθρο για το «2ο Φεστιβάλ Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου», που θα πραγματοποιηθεί στον ίδιο χώρο το αμέσως επόμενο τετραήμερο. Μετά η εγκατάσταση θα μεταφερθεί στο Μουσείο Τσαλαπάτα, όπου θα εκτεθεί μαζί με τα έργα τέχνης του Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα και κατόπιν θα επιστρέψει στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας για να παραμείνει στον ίδιο χώρο μέχρι στις 20 Μαΐου, παράλληλα με τη Διασχολική Έκθεση Τέχνης, που φέτος έχει θέμα «Το Ταξίδι».
Οι μαθητές των Λυκείων εισέρχονται στον φιλοσοφικό στοχασμό του συγγραφέα.
Τα τέσσερα Λύκεια, με θέμα: «Ο Φιλοσοφικός Καζαντζάκης», θα παρουσιάσουν, με βίντεο, αναλόγιο ή θεατρικά δρώμενα, αποσπάσματα από τα έργα: «Αλέξης Ζορμπάς», «Αδελφοφάδες», «Αναφορά στον Γκρέκο» και «Ασκητική».
Γράφει ο Νίκος Καζαντζάκης στο έργο του: «Αναφορά στον Γκρέκο»:
«Τριών λογιών είναι οι ψυχές, τριών λογιών οι προσευχές: α’ Δοξάρι είμαι στα χέρια σου Κύριε, τέντωσέ με να μη σαπίσω β’ Μη με παρατεντώσεις, θα σπάσω γ’ Παρατέντωσέ με, κι ας σπάσω. Διάλεξε.» …Κάθε άνθρωπος άξιος να λέγεται γιος του ανθρώπου σηκώνει το σταυρό του κι ανεβαίνει το Γολγοθά του. Πολλοί, οι πιο πολλοί, φτάνουν στο πρώτο, στο δεύτερο σκαλοπάτι, λαχανιάζουν, σωριάζονται στη μέση της πορείας και δε φτάνουν στην κορφή του Γολγοθά – θέλω να πω στην κορφή του χρέους τους- να σταυρωθούν, ν’ αναστηθούν, και να σώσουν την ψυχή τους.
Λιποψυχούν, φοβούνται να σταυρωθούν, και δεν ξέρουν πως η σταύρωση είναι ο μόνος δρόμος της ανάστασης. Άλλον δεν έχει….». Τέτοια διαβάζοντας οι μαθητές διατυπώνουν προβληματισμούς για την ύπαρξη, θέτουν φιλοσοφικά ερωτήματα, διευρύνουν τη σκέψη , ασκούνται στην απόδοση των κειμένων και αποτυπώνουν με το δικό τους τρόπο και έκφραση αυτά που αισθάνονται.
Ένα μέρος από αυτή την πολύ σημαντική δουλειά που γίνεται στην τάξη θα παρουσιαστεί με ευφάνταστο τρόπο στην εκδήλωση της 5ης Απριλίου.
Ο Διευθυντής της Δ.Ε Μαγνησίας, κ. Σωκράτης Σαβελίδης, αναφέρει: «Ο Νίκος Καζαντζάκης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες συγγραφείς. Ήταν πρωτοπόρος, ανήσυχος, αιρετικός, αιώνιος αμφισβητίας και έθεσε στους ανθρώπους ερωτήματα που μέχρι τότε είτε δεν θίγονταν, είτε θεωρούνταν απαντημένα. Ως τέτοια προσωπικότητα είναι πολύ κοντά στις αναζητήσεις και τις θεμελιώδεις υπαρξιακές ανησυχίες των εφήβων, πολλοί εκ των οποίων μέσα από το έργο του αναζητούν δρόμους ζωής». Ως μία από τις πιο ανήσυχες προσωπικότητες των ελληνικών γραμμάτων αναφέρει τον Νίκο Καζαντζάκη η Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων κ Κική Δανιηλίδου και τονίζει την διαχρονικότητά του, επισημαίνοντας τον λογοτεχνικό πλούτο του έργου του, ως την παρακαταθήκη που άφησε για τις επόμενες γενιές.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ