Νέους κανόνες ενέκρινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τις κρατικές ενισχύσεις με τους οποίους ορισμένα δημόσια μέτρα στήριξης για τους λιμένες, τους αερολιμένες, τον πολιτισμό και τις εξόχως απόκεντρες περιοχές απαλλάσσονται από τον εκ των προτέρων έλεγχο της Επιτροπής.
Η Επιτροπή αποφάσισε να επεκτείνει τώρα το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού αυτού στους λιμένες και τους αερολιμένες, μετά από δύο δημόσιες διαβουλεύσεις.
Όσον αφορά τους αερολιμένες, τα κράτη μέλη μπορούν τώρα να πραγματοποιούν δημόσιες επενδύσεις σε περιφερειακούς αερολιμένες με κίνηση μικρότερη από τρία εκατομμύρια επιβάτες ετησίως με πλήρη ασφάλεια δικαίου και χωρίς προηγούμενο έλεγχο εκ μέρους της Επιτροπής. Με τον τρόπο αυτό, θα διευκολυνθούν οι δημόσιες επενδύσεις σε περισσότερους από 420 αερολιμένες σε ολόκληρη την ΕΕ (που αντιπροσωπεύουν περίπου το 13 % της εναέριας κυκλοφορίας).
Επίσης, ο κανονισμός επιτρέπει στις δημόσιες αρχές την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των μικρών αερολιμένων με κίνηση έως 200 000 επιβάτες ετησίως. Αυτοί οι μικροί αερολιμένες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ του συνόλου των αερολιμένων στην ΕΕ, αλλά μόνο το 0,75 % της εναέριας κυκλοφορίας. Μολονότι οι εν λόγω μικροί αερολιμένες μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη συνδεσιμότητα μιας περιοχής, δεν είναι πιθανό να νοθεύσουν τον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά της ΕΕ.
Όσον αφορά τους λιμένες, τα κράτη μέλη μπορούν τώρα να πραγματοποιούν δημόσιες επενδύσεις ύψους έως και 150 εκατ. ευρώ σε θαλάσσιους λιμένες και έως και 50 εκατ. ευρώ σε λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας με πλήρη ασφάλεια δικαίου και χωρίς προηγούμενο έλεγχο εκ μέρους της Επιτροπής. Ο κανονισμός επιτρέπει στις δημόσιες αρχές την κάλυψη των δαπανών βυθοκόρησης σε λιμένες και πλωτές οδούς πρόσβασης.
Επιπλέον, ο κανονισμός περιλαμβάνει ορισμένες νέες απλουστεύσεις σε άλλους τομείς. Ειδικότερα, η Επιτροπή θα εξετάζει μόνο μεγαλύτερες υποθέσεις κρατικών ενισχύσεων που αφορούν υψηλότερα ποσά ενισχύσεων για πολιτιστικάέργα (και μόνο εάν τα εν λόγω μέτρα συνιστούν πράγματι κρατική ενίσχυση, πράγμα που δεν συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις) και για πολυδύναμες αθλητικές εγκαταστάσεις.
Η Επιτροπή διευκολύνει επίσης τις δημόσιες αρχές να αποζημιώνουν επιχειρήσεις για το πρόσθετο κόστος που αντιμετωπίζουν όταν δραστηριοποιούνται στις εξόχως απόκεντρες περιοχές της ΕΕ με τη συνεκτίμηση των ειδικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις αυτές, όπως η απομόνωση και η εξάρτηση από λίγα εμπορεύσιμα προϊόντα.
Η πρωτοβουλία έχει ως στόχο να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος για τις δημόσιες αρχές και τα άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, στο πλαίσιο του θεματολογίου της Επιτροπής για τον έλεγχο της καταλληλότητας και της αποτελεσματικότητας της νομοθεσίας της ΕΕ (REFIT). Αποτελεί μέρος των προσπαθειών της Επιτροπής να επικεντρωθεί ο έλεγχος των κρατικών ενισχύσεων σε μεγαλύτερες υποθέσεις, που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον ανταγωνισμό στην ενιαία αγορά, προς το βέλτιστο όφελος των καταναλωτών. Συμπληρώνει διάφορες πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Επιτροπή τα τελευταία δύο χρόνια για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας για τις κρατικές ενισχύσεις. Στόχος των πρωτοβουλιών αυτών είναι η περαιτέρω διευκόλυνση των δημόσιων επενδύσεων για τη στήριξη των κοινών μας στόχων όσον αφορά την απασχόληση και την ανάπτυξη, το κλίμα, την καινοτομία και την κοινωνική συνοχή.
Ο επικαιροποιημένος κανονισμός αποτελεί ένα ακόμη ορόσημο του συνεχούς έργου της Επιτροπής Γιούνκερ για να εξασφαλιστεί η όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική και αποδοτική εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ