«Πρόγραμμα – επιδοτούμενο από το ΕΣΠΑ – για την υγιεινή και την ασφάλεια στον αλιευτικό μας στόλο και τους ψαράδες προωθεί το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας ενώ ενισχύει και επιδοτεί την αντικατάσταση του εξοπλισμού των αλιευτικών σκαφών» τονίζει σε συνέντευξη στο «Ην-Ων» ο Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας κ. Γιάννης Διαμαντίδης.
Όσον αφορά την υδροδότηση των νησιών του Αιγαίου και την Κρήτη -συνέχισε- θα ομαλοποιηθεί με έργα αφαλάτωσης και σύντομα θα προχωρήσει σχετικός διαγωνισμός σε 15 νησιά ενώ σε άλλα πέντε (5) θα εξεταστεί η δυνατότητα συνεργασίας της χώρας μας με άλλη μεσογειακή που έχει την τεχνογνωσία με στόχο φθηνό (σε κόστος) και ποιοτικό νερό.
Ερ. Ποια είναι τα μέτρα προστασίας για την αλιεία και πως θα βοηθηθούν οι αλιείς της Κρήτης;
Απ. Με το νέο πρόγραμμα το οποίο εξειδικεύεται στην ασφάλεια του αλιευτικού και του πληρώματος καθώς και σε θέματα υγιεινής των αλιέων όπως πρόληψη ασθενειών που προωθεί το Υπουργείο μπορούν οι αλιείς της Κρήτης να προχωρήσουν σε ανάπτυξη των επιχειρήσεων τους. Παράλληλα μέσα στον Ιανουάριο του 2011 μέσω του ΕΣΠΑ υπάρχει επιδοτούμενο πρόγραμμα για την ανανέωση των αλιευτικών σκαφών ενώ από τον Φεβρουάριο του 2011 εφαρμόζεται νέα επιδότηση για την αντικατάσταση του εξοπλισμού των σκαφών αλιείας.
Στόχος μας είναι να διατηρηθεί ο κοινωνικός χαρακτήρας του κλάδου και δεύτερον να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητά του με στόχο την οικονομική ευρωστία του.
Γι αυτό προχωράμε στη χάραξη της εθνικής πολιτικής για την ανάπτυξη του τομέα της αλιείας. Τμήμα της πολιτικής αυτής είναι και ο εκσυγχρονισμός και η απλοποίηση της εθνικής νομοθεσίας σε συνδυασμό με την κωδικοποίησή της. Πρέπει να γνωρίζετε ότι από την πρώτη στιγμή από τα πρώτα προβλήματα που κλήθηκα να χειριστώ, ήταν αυτό το θέμα της αλιείας και ειδικότερα τα προβλήματα που δημιούργησε σε σημαντικό αριθμό αλιειών, η λήξη των παρεκκλίσεων και η κοινοτική εφαρμογή της απαγόρευσης αλιείας με βενζινότρατα.
Ο σεβασμός μας όμως στις αρχές τήρησης της βιώσιμης διαχείρισης των πόρων φαίνεται μέσα από τις παράλληλες δράσεις μας, όπως η απαγόρευση της αλιείας με γρι – γρι στο Μαλιακό Κόλπο, η θέσπιση ελάχιστου μεγέθους στην αλιεία ξιφία και η αύξηση για τη χώρα μας του ελάχιστου μεγέθους ματιού στα απλά δίχτυα στα 20 χιλιοστά, για το οποίο θα ενισχυθούν οικονομικά οι αλιείς.
Η βασική αλιευτική νομοθεσία της χώρας είναι από το 1966 ενώ η κωδικοποίηση έγινε το 1970. Μπορεί να ήταν πρωτοποριακή τότε, αλλά σήμερα είναι ξεπερασμένη. Ήδη η ομάδα εργασίας που σύστησα για τον καθορισμό των κριτηρίων επαγγελματικότητας αλιείας, έδωσε το πόρισμά της, το οποίο είναι μια νομική επεξεργασία.
Επίσης προχώρησε η νομοθετική πρωτοβουλία που θα επιτρέπει τον αλιευτικό τουρισμό από επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη. Στόχος είναι αφ’ ενός να ενισχυθεί το εισόδημα των αλιέων, αφού τα έσοδα θα θεωρούνται τα έσοδα από την αλιεία και αφ’ ετέρου την επομένη τουριστική περίοδο να προσφέρονται στους ενδιάμεσους ενδιαφερόμενους τουρίστες και πρακτορεία περισσότερες μορφές εναλλακτικού τουρισμού.
Ο τομέας των υδατοκαλλιεργειών και ειδικότερα των θαλάσσιων ιχθυοκαλλιεργειών, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το Υπουργείο μας καθώς είναι ένας καθαρά εξαγωγικός τομέας. Πρέπει να σας πω ότι ο τζίρος είναι περίπου 600 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 450 εκ. είναι εξαγωγές.
Θα αποτελέσει λοιπόν ένα σημαντικό κομμάτι της νέας κοινής αλιευτικής πολιτικής. Και γι’ αυτό βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με το Υπουργείο Περιβάλλοντος προκειμένου να ολοκληρωθεί το ειδικό χωροταξικό σχέδιο για τις υδατοκαλλιέργειες.
Βασικό εργαλείο για να γίνουν όλα αυτά είναι το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Αλιεία 2007 – 2013» το ΕΠΑΛ. Μετά την ολοκλήρωση της πλήρους μεταβίβασης των αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο μας, προωθούμε την επιτάχυνση της απορρόφησης των πόρων, που προβλέπονται από το ΕΠΑΛ, το οποίο είναι ένα σημαντικό πρόγραμμα, εκτός του ΕΣΠΑ, με πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου που ανέρχονται στα 274.105.000.
Ερ. Ποιος είναι ο νέος σχεδιασμός για την προσέλκυση επενδυτών στην Ελλάδα στον κλάδο της ναυτιλίας;
Απ. Η Ελλάδα είναι μία πολυνησιακή χώρα η οποία έχει περίπου 900 λιμάνια και μέχρι σήμερα λειτουργούν με ένα άναρχο τρόπο, με αποτέλεσμα κανείς να μην είναι ευχαριστημένος και το κράτος να χάνει τεράστια έσοδα. Είμαστε σε σημείο μηδενικό, για να μην πω χειρότερο και αδικήσω ακόμα και κάποιες θετικές ενδεχομένως προσπάθειες που έγιναν.
Στόχος μας είναι να ενισχυθούν τα έσοδα του Δημοσίου με τη σωστή λειτουργία των λιμανιών. Να λειτουργήσουν τα λιμάνια αποτελεσματικά και με διαφάνεια και να ενισχυθεί η τουριστική εικόνα της χώρας. Να γίνουν νέα έργα σε υποδομές και σωστή λειτουργία και να υπάρχει επιτέλους ένα ενιαίο σύστημα λιμενικής πολιτικής.
Όλα αυτά μπορούν να γίνουν και θα γίνουν άμεσα, γιατί τα νομικά ζητήματα έχουν ήδη λυθεί με τις εταιρείες που είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο, ΟΛΠ και ΟΛΘ. Μία πρώτη πιλοτική εφαρμογή μπορεί να γίνει με το Αττικό Λιμενικό Σύστημα μέσα στην άνοιξη.
Το Αττικό Λιμενικό Σύστημα θα περιλαμβάνει τέσσερα(4) λιμάνια, τον ΟΛΠ, τη Ραφήνα, το Λαύριο και την Ελευσίνα. Θα είναι σαν μία εταιρεία χόλντινγκ(holding). Θα είναι δηλαδή υπό την ομπρέλα του ΟΛΠ. Αυτό θα έχει σαν συνέπεια να ανέβει το ποσοστό από 74,24% που έχει σήμερα ο ΟΛΠ στο Χρηματιστήριο σε ένα περίπου 94%.
Επίσης με τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης τον κ. Πάγκαλο και τον κ. Γερουλάνο και τον Πρωθυπουργό συζητήσαμε για την Πολιτιστική Ακτή του Πειραιά, όπου πρόκειται για ένα μεγάλο επιχειρησιακό πρόγραμμα του ΟΛΠ, το οποίο προβλέπει και υποθαλάσσια σύνδεση του λιμανιού, με την έξοδο από το λιμάνι.
Έτσι θα υπάρξει αποσυμφόρεσει στο κέντρο του Πειραιά και θα γίνεται πιο εύκολη και πιο γρήγορη η μετακίνηση των τουριστών στην Αθήνα, στα Μουσεία ή όπου αλλού θέλουν να πάνε.
Ένας άλλος από τους στρατηγικούς μας στόχους είναι να έχουμε πολύ σύντομα όλα εκείνα τα αναγκαία εργαλεία τα οποία θα κάνουν τη ναυτιλία μας πιο ισχυρή και ένα από αυτά είναι η ναυτική εκπαίδευση.
Γι’ αυτό ακριβώς θα προχωρήσουμε στην καλύτερη δυνατή ναυτική εκπαίδευση και να έχουμε τα καλύτερα στελέχη και τις καλύτερες αμοιβές, γιατί εδώ προέχει για μας ο Έλληνας ναυτικός σε κάθε δραστηριότητα που έχει σχέση με τη θάλασσα και παράλληλα να έχουμε τις υποδομές εκείνες και τη φήμη σε παγκόσμιο επίπεδο ούτως ώστε να έρχονται και για μετεκπαίδευση ακόμα εδώ οι ξένοι ναυτικοί.
Ερ. Ποια είναι τα σχέδια για τις άγονες γραμμές;
Απ. Με τη δημιουργία του Εθνικού Λιμενικού Συστήματος εξετάζουμε από την αρχή το καθεστώς των λεγόμενων «Άγονων Γραμμών» που αποτελεί αιμορραγία για τον προϋπολογισμό με αναμφίβολα αποτελέσματα και δεύτερον, τη λειτουργία των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών στο σύνολο της.
Έχει συσταθεί από την κα Υφυπουργό μία Επιτροπή συμβουλευτική με ανθρώπους έμπειρους, ικανούς, γνώστες του αντικειμένου, να συζητήσουν, να επεξεργαστούν ούτως ώστε όταν θα είμαστε έτοιμοι απόλυτα, θα γίνει μία ευρύτατη ομάδα στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι παράγοντες που μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη και σωστότερη λύση του προβλήματος.
Ερ. Ποιες είναι οι εξελίξεις στην κρουαζιέρα;
Απ. Με την υπογραφή της υπουργικής απόφασης για την κρουαζιέρα ξεκινάμε ένα νέο κλάδο ή αν θέλετε επαναδραστηριοποιούμε ένα νέο κλάδο, την κρουαζιέρα, και πρέπει να σας πω ότι υπάρχει ένα τεράστιο ενδιαφέρον από όλες τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, για τον Πειραιά και για πολλά άλλα λιμάνια της πατρίδας μας.
Ήδη έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον πάρα πολλά λιμάνια στην πατρίδα μας, το Ηράκλειο, η Θεσσαλονίκη, η Ρόδος, η Κέρκυρα, να κάνουν επενδύσεις.
Δηλαδή έχει ωριμάσει στη νησιωτική και στην τοπική κοινωνία, ότι το θέμα της κρουαζιέρας θα τονώσει την οικονομική ζωή τους. Και γι’ αυτό ακριβώς και ο νέος Δήμαρχο Χανίων ο κ. Σκουλάκης, ζήτησε να γίνουν και τα Χανιά ένας τόπος προορισμού κρουαζιέρας εκτός από το Ηράκλειο.
Γι’ αυτό λοιπόν εμείς με τον Υπουργό Πολιτισμού και Τουρισμού υπογράψαμε αυτές τις αποφάσεις και τη σύμβαση και είμαστε έτοιμοι και από 1η Ιανουαρίου 2011. Η κρουαζιέρα λειτουργεί στις θάλασσές μας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και με στόχο, όπως λένε και οι ίδιες οι εταιρείες, την αύξηση των τουριστών σε αυτή την κατηγορία γι’ αυτή τη χρονιά, όπου ο νόμος όπως ξέρετε ψηφίστηκε το τελευταίο χρονικό διάστημα, (μέσα στο Νοέμβριο του 2010). Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου θα έχουμε αύξηση από κάποιες εταιρείες πάνω από 50%.
Πολύ σύντομα θα κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή, για το θαλάσσιο τουρισμό δηλαδή για τα σκάφη που δεν χαρακτηρίζονται ως πλοία.
Η θαλάσσια αναψυχή με το κάθε λογής σκάφος και yacht, o εναλλακτικός θαλάσσιος τουρισμός, η ανάδειξη του θαλάσσιου και ναυτικού μας πολιτισμού, ο καταδυτικός τουρισμός, τα θαλάσσια πάρκα και τα Μουσεία, μπορούν να προσελκύσουν πολύ σημαντικές επενδύσεις και ανθρώπινο δυναμικό σε όλη τη ραχοκοκαλιά της πατρίδας μας, δίνοντας σημαντική ώθηση στην αναπτυξιακή μας προσπάθεια, πολύ περισσότερο που το σημερινό στρεβλό και άναρχο καθεστώς, λειτουργεί αποτρεπτικά σε όλα αυτά.
Ερ. Υπάρχει σχεδιασμός για έργα αφαλάτωσης;
Απ. Το 2010 εξακολουθούν να υπάρχουν νησιά που καλύπτουν τις ανάγκες τους με νερό με υδροφόρες. Πρέπει να σας πω ότι οι αρμόδιοι του Υπουργείου υπογράφουν καθημερινά πάρα πολλά εντάλματα για να πηγαίνει νερό στα νησιά.
Ήδη έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την υδροδότηση των νησιών μας, γιατί η πρόθεσή μας είναι να βρούμε μόνιμες λύσεις, συμφέρουσες για τα νησιά μας.
Γι’ αυτό λοιπόν η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής προχώρησε σε μελέτες για να γίνουν έργα αφαλάτωσης σε πάρα πολλά νησιά. Θα γίνουν διαγωνισμοί και έχει επιδειχθεί και μεγάλο ενδιαφέρον και από ξένους επενδυτές, από ξένη χώρα που έχει και την τεχνογνωσία, να υλοποίηση μεγάλα έργα αφαλάτωσης. Πρόκειται για τα νησιά του Αιγαίου ενώ εξετάζεται και η Κρήτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία το κόστος που πληρώνουμε για τις υδροφόρες ξεπερνάει τα επτά (7) εκατομμύρια ευρώ ενώ με την με την αφαλάτωση θα κατέβει στο 1-1,5 εκατομμύριο ευρώ.
Βιογραφικό
Ο Γιάννης Διαμαντίδης είναι Υπουργός Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας και είναι οικονομολόγος, πτυχιούχος του τμήματος Οικονομικών Επιστημόνων του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Εκλέγεται από το 1989 βουλευτής στην Β’ Πειραιώς και έχει διατελέσει:
– Εισηγητής του Κοινοβουλευτικού Τομέα για τον τομέα της Εμπορικής Ναυτιλίας.
– Πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
– Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Ομάδας Φιλίας Ελλάδας – Βραζιλίας.
– Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Φιλίας με τις χώρες της Κεντρικής και Λατινικής Αμερικής, της Καραϊβικής και της Κούβας.
– Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
– Γραμματέας της Ειδικής Επιτροπής επί του Απολογισμού και του Γενικού Ισολογισμού του Κράτους.
– Αντιπρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Φιλίας με τον Καναδά και την Αυστραλία.
– Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Φιλίας με την Βραζιλία.
Συμμετείχε σε διακομματικές αντιπροσωπείες στα Ορθόδοξα Πατριαρχεία και σε διεθνή συνέδρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τον περιβάλλον και την οικονομία. Επίσης ομιλεί την αγγλική γλώσσα.
Επιστροφή στο 12ο Τεύχος Ην-Ων