Περιφέρεια Κρήτης: Έργα περιβάλλοντος στην Κρήτη

Νέα έργα ανάπτυξης

«Στην Κρήτη, από το 1,5 εκ ευρώ που αφορά στην τουριστική προβολή, τις επόμενες ημέρες θα διατεθούν γύρω στις 400.000 ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα εκταμιευθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του ΕΣΠΑ» υπογράμμισε σε συνέντευξη στο «Ην-Ων» ο Περιφερειάρχης της Κρήτη,  Αθανάσιος Καρούντζος.
Ερ. Ποιά σχέδια ανάπτυξης ακόμη δεν έχουν υλοποιηθεί στην Κρήτη;
Απ. Τα έργα ανάπτυξης που δεν έχουν υλοποιηθεί εντάσσονται στον προγραμματισμό του επόμενου τριμήνου. Πρόκειται για τα έργα: διαχείριση οικιακών βιομηχανικών αποβλήτων, διαχείριση και διανομή ύδατος, επεξεργασία υδάτων – λήμματα, προστασία και διαχείριση πολιτιστικής κληρονομιάς, ανάπτυξη πολιτιστικών υποδομών και πέρα από το υπουργείο Πολιτισμού, σχολεία, κλπ.. Μια πολύ σημαντική δουλειά που δεν προλάβαμε να την ολοκληρώσουμε είναι τα ολοκληρωμένα Αστικά Προγράμματα. Όλα αυτά είναι ένα σύνολο 120.000.000 ευρώ περίπου.
Θα δώσουμε την μάχη για το υπόλοιπο του Ιουνίου, του Ιουλίου, και το πολύ μέχρι αρχές Σεπτέμβρη να κλείσουμε τα 120 εκ. συν τα 60 εκ. δηλ σύνολο 180 εκ. ευρώ με αποφάσεις ένταξης επίσημες μέσα στο ΕΣΠΑ. Εάν αυτά τα προσθέσουμε στα 240 εκ. ευρώ φθάνουμε κατά 75% με 80%, μια πληρότητα όσον αφορά διαδικασίες ένταξης έργων. Στις επόμενες ημέρες, θα μπούμε στην διαδικασία νέων προκηρύξεων γιατί έχει γίνει μια τεράστια προεργασία κυρίως στα έργα περιβάλλοντος όπου έχουμε πλήρη εικόνα και στα έργα της αστικής ανάπλασης.
Ακόμη το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα ΚΡΗΤΗ – ΠΡΑΣΙΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ με Περιοχή εφαρμογής 331 ορεινά και μειονεκτικά δημοτικά διαμερίσματα 62 Δήμους των τέσσερεις Νομούς της Περιφέρειας και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης πέντε  ετών. Κεντρικός στόχος του Προγράμματος είναι η βιώσιμη και πράσινη ανάπτυξη της περιοχής παρέμβασης, μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων προκειμένου να καταστεί η περιοχή ένας ελκυστικός τόπος διαβίωσης για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες της.
Το πρόγραμμα αποτελείται από πέντε (5) άξονες: Άξονας 1: Ανάπτυξη υποδομών και προστασία περιβάλλοντος – Άξονας 2: Ανάδειξη και αξιοποίηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς – Άξονας 3: Βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων – Άξονας 4: Δράσεις ενίσχυσης τοπικής οικονομίας –  Άξονας 5: Τεχνική Βοήθεια.
Οι προτάσεις κατανομής των διαθέσιμων πόρων είναι:
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΡΓΩΝ ΧΡΗΜ. ΒΑΡΥΤΗΤΑ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ   Π/Υ
1. ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ 83,33 % 100.000.000
2. ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ    8,67 % 10.400.000
3. ΜΕΛΕΤΕΣ 1,80 % 2.160.000
4. ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ 6,20 % 7.440.000
ΣΥΝΟΛΟ 100,00 % 120.000.000
Παραλάβαμε το ΕΣΠΑ με μηδενική απορρόφηση περίπου στο 1% και σήμερα η απορρόφηση έχει φτάσει στο 12%.
Μέχρι σήμερα έχουν πραγματοποιηθεί 40 συνεδριάσεις της Περιφερειακής Επιτροπής Παρακολούθησης και έχουν οριστικά ενταχθεί/υλοποιούνται 1.278 έργα/μελέτες/ενέργειες.
Το ποσοστό ένταξης έργων ανέρχεται σε 91,85 % του συνολικού ποσού κατανομής των 193 εκατ. που αναλογεί στην Περιφέρεια Κρήτης.
Το ποσοστό απορρόφησης ανέρχεται σε 69,46 % του συνολικού ποσού κατανομής των 193 εκατ. που αναλογεί στην Περιφέρεια Κρήτης.
Το Πρόγραμμα «Θησέας» συνεχίζεται, με καταληκτική ημερομηνία υπογραφής συμβάσεων την 31η Αυγούστου 2010.
Για ότι αφορά το ΕΣΠΑ πρέπει να συγχαρούμε όλους τους τελικούς δικαιούχους, Νομαρχίες, Δήμους και οποιονδήποτε έχει καταθέσει πρόταση και έχει εγκριθεί γιατί έγινε μια τεράστια προσπάθεια έγκρισης μελετών και ένταξης έργων στο ΕΣΠΑ. Έτσι λοιπόν μιλάμε για ένα πολύ καλό επίπεδο ένταξης, αυτή τη στιγμή έχουμε 238 περίπου εκ ευρώ ενταγμένα και το επόμενο τρίμηνο θα ενταχθούν τουλάχιστον 170 εκ. ευρώ. Είναι σημαντικό έργο, και θέλω να ευχαριστήσω την Διαχειριστική Αρχή. Θα είμαστε σε εγρήγορση με προκηρύξεις και με μελλοντικές εντάξεις έργων να προσπαθήσουμε έτσι ώστε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου το 75%-80% του Προγράμματος να είναι ενταγμένο.
Ωστόσο, ανησυχούμε για τη μελλοντική απορρόφηση, γιατί έχει σχέση με μια σειρά από διαδικασίες που όλοι οφείλουμε να τις αξιοποιήσουμε. Θα αναφερθώ στους πέντε βασικούς τομείς που πρέπει να λυθούν ώστε να μην υπάρχουν εμπόδια:
Είναι το θέμα της αλλαγής του Νομικού Πλαισίου των απαλλοτριώσεων που το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων ήδη ετοιμάζει. Το ζήτημα μιας ακόμη μεγαλύτερης απλοποίησης της διαδικασίας επικαιροποίησης των μελετών. Το θέμα των έργων που υλοποιούνται για λογαριασμό της ΔΕΗ όσον αφορά την κοστολόγησή τους και τις καθυστερήσεις που γίνονται είτε από την ΔΕΗ αλλά και εν μέρει από τον ΟΤΕ και αυτά είναι πάρα πολύ σημαντικά έργα που αφορούν Δήμους με έργα ανάπλασης και αλλάζουν την εικόνα της κάθε πόλης. Επίσης, πρέπει να αλλάξει το καθεστώς όσον αφορά τις εγκρίσεις των περιβαλλοντικών όρων καθώς τα περισσότερα έργα ζητούν εγκρίσεις κεντρικά  από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Ήδη το υπουργείο σκέπτεται να αποκεντρώσει όλη αυτή την διαδικασία στα σχέδια του Καλλικράτη.
Στο θέμα των απορριμμάτων, το Νομικό Πλαίσιο δεν καθορίζεται από εμένα. Είναι συγκεκριμένο. Προϋπόθεση για να ξεκινήσει οποιαδήποτε διαδικασία είναι η πρώτη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου, η οποία μιλάει για τροποποίηση του ΠΕΣΔΑ. Από κει και πέρα, έχουμε συμφωνήσει στην εκπόνηση μελέτης από πλευράς του ΕΣΔΑΚ, η οποία ήδη προετοιμάζεται και θα παρουσιαστεί στο επόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο. Δεν υπάρχουν διαφωνίες προς αυτήν την κατεύθυνση, απλώς επειδή πάρα πολλές φορές και χρόνια τώρα στον τόπο μας συζητούνται και γίνονται μελέτες για τις μελέτες. Αυτές οι μελέτες τελικά θα πρέπει να βασίζονται στο υπάρχον νομικό καθεστώς. Όποια μελέτη δεν «κουμπώσει» με το υπάρχον νομικό καθεστώς, θα εκπέσει και θα γίνουν προσφυγές για τον ένα ή τον άλλο λόγο. Αυτά θα πρέπει να τα αποφύγουμε και θα πρέπει ο ΕΣΔΑΚ και οι υπόλοιποι ΦΟΣΔΑ να σχεδιάζουν σύμφωνα με τις διαδικασίες που ορίζει ο νόμος και η μελέτη προκειμένου να μην γίνουν προσφυγές και δεν μπορέσουμε να προχωρήσουμε.
Η μελέτη του ΕΣΔΑΚ θα γίνει σεβαστή, θα αξιολογηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Περιβάλλοντος όσον αφορά στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων, όπως  και οποιαδήποτε άλλη ολοκληρωμένη μελέτη. Οι συνεργασίες θα ξεκινήσουν από τη στιγμή που θα βγει η απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου για τροποποίηση ΠΕΣΔΑ.
Η Ελλάδα και ειδικά η Κρήτη δεν μπορεί να καταθέσει τον τελικό της λογαριασμό επί των 29 εκ. ευρώ. πού έχουν διατεθεί από το Πρόγραμμα -προς το παρόν- των Δημοσίων Επενδύσεων. Προκειμένου να κλείσει ο λογαριασμός με το Ταμείο Συνοχής θα πρέπει αν είναι δυνατόν ο ΧΑΔΑ Ιεράπετρας να μεταφέρει τα απορρίμματα στον ΧΥΤΑ Αγ. Νικολάου έτσι ώστε αυτό που έχουμε δεσμευτεί απέναντι στην Κοινότητα να γίνει πραγματικότητα.
Ερ. Ποιες ανάγκες έχουν καλυφθεί για την φετινή τουριστική περίοδο;
Απ. Η Περιφέρεια της Κρήτης αποτελεί ένα από τους σπουδαιότερους τουριστικούς προορισμούς με ιδιαίτερα και χαρακτηριστικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και προβλήματα.  Στα πλαίσια ενός συνολικότερου σχεδιασμού για τον Τουρισμό, στηρίζουμε την τουριστική ανάπτυξη και τα νέα επενδυτικά σχέδια με βάση την «πράσινη ανάπτυξη», την αειφορία των πόρων, τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και νέων θέσεων εργασίας. Στις δύσκολες στιγμές που αντιμετωπίζει η οικονομία, είμαστε αποφασισμένοι να μην αφήσουμε αναξιοποίητους τους πόρους που μας αναλογούν και προορίζονται για την οικονομική ανάπτυξη της Κρήτης.
Έχουμε θέσει, λοιπόν, κάποιους στόχους για τον Τουρισμό. Ο πρώτος στόχος είναι επικοινωνιακός, για την αποκατάσταση της εικόνας της Μεγαλονήσου, τόσο εντός Κρήτης όσο και εκτός που σημαίνει ότι θα παρθούν πολλές πρωτοβουλίες. Ο δεύτερος στόχος είναι να υπάρξει συντονισμός της Αυτοδιοίκησης, των επαγγελματιών και όλων των φορέων που ασχολούνται με τον τουρισμό. Ο τρίτος στόχος είναι μακροπρόθεσμος για την καλύτερη λειτουργία όλων που εμπλέκονται γύρω από το τουριστικό προϊόν που πουλάει η Κρήτη – γιατί είναι η βαριά της βιομηχανία – και αφορά την επόμενη τουριστική περίοδο και όχι τη σημερινή. Πρέπει να διαμορφωθεί μια άλλη σχέση μεταξύ της  παραγωγικής βάσης, του πρωτογενούς τομέα που παράγει κρητικά προϊόντα και της τουριστικής βιομηχανίας και των ανθρώπους που επενδύουν στον τουρισμό. Εκεί πρέπει να επανακαθορίσουμε σχέσεις, να γίνουμε καλύτεροι διαπραγματευτές και να βοηθήσουμε την τοπική κοινωνία. Δεν πρέπει το τουριστικό προϊόν να κλείνεται σε συγκεκριμένες μονάδες και από κει και πέρα να μην γυρίζει ως κοινωνικό πλεόνασμα και οικονομικό προϊόν στην τοπική οικονομία.
Ερ. Ποιες οι προετοιμασίες εν όψει των περιφερειακών εκλογών και ποια τα προβλήματα που έχουν προκύψει;
Απ. Ενόψει του Καλλικράτη, η Περιφέρεια Κρήτης ενεργεί σύμφωνα με τις υπάρχουσες εγκυκλίους – οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών. Στη συγκεκριμένη στιγμή, έχει ξεκινήσει η διαδικασία εθελούσιων μετατάξεων των υπαλλήλων της Νομαρχίας προς την Περιφέρεια ή τους Δήμους. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το προσωπικό της Περιφέρειας Κρήτης. Έτσι, πανελλαδικά θα υπάρξει η ίδια οργανωτική δομή. Η Περιφέρεια Κρήτης λειτουργεί, σε σχέση με τον Καλλικράτη, όπως όλες οι Περιφέρειες της χώρας.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας Κρήτης Θανάσης Καρούντζος γεννήθηκε το 1956 στην Αθήνα. Είναι φαρμακοποιός, πτυχιούχος της Φαρμακευτικής Σχολής του Πανεπιστημίου Urbino στην Ιταλία και πτυχιούχος Δημοσιογραφίας της Ανωτέρας Σχολής του Urbino.
Κατά την περίοδο της παραμονής του στην Ιταλία, είχε ενεργή παρουσία στο φοιτητικό κίνημα ενώ από το 1979 έως το 1981 ήταν Πρόεδρος της Ομοσπονδίας των Φοιτητικών Συλλόγων Ιταλίας.
Από το 1975 είναι μέλος του ΠΑ.ΣΟ.Κ.. Διετέλεσε μέλος Καθοδηγητικών Οργάνων  και Τομέων του Κινήματος ενώ από το 1991 έως το 1994 ήταν Γραμματέας της Νομαρχιακής Επιτροπής Β6 Αθήνας. Από το 2007 έως το 2008 διετέλεσε μέλος του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Όσον αφορά στη δράση του στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, διετέλεσε Δημοτικός Σύμβουλος στο Δήμο Περιστερίου, ενώ από το 1993 έως το 1994 ήταν Αντιδήμαρχος Περιστερίου. Το ίδιο διάστημα διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος του Διαδημοτικού Ραδιοφωνικού Σταθμού «Δίαυλος 10» ενώ από το 1995 έως το 1999 ήταν Πρόεδρος του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (Ε.Σ.Δ.Κ.Ν.Α.).
Από το 1999 έως το 2000 ήταν Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου ενώ από το 2000 έως το 2004 ήταν Γενικός Γραμματέας Περιφέρειας Κρήτης.
Έχει τιμηθεί με τον Σταυρό του Αγίου Τίτου από την Ιερά Σύνοδο της Αρχιεπισκοπής Κρήτης για τη συμβολή του στην αναστήλωση και ανάδειξη Μνημείων του Χριστιανικού Πολιτισμού στην Κρήτη και με τον Σταυρό του Αγίου Ανδρέα από τον Παναγιώτατο Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο για τη συμβολή του στο έργο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Περιφέρεια Κρήτης.
Σχετικά με τη διεθνή του δραστηριότητα, διετέλεσε Αντιπρόεδρος Διεθνούς Συμβουλίου για στερεά απόβλητα (ISWA), ως εκπρόσωπος της Ελλάδας από το 1996 έως το 1998, μέλος του Πολιτικού Γραφείου της «Διάσκεψης των Παράκτιων Περιφερειών της Ευρώπης» (CRPM) από το 2002 έως το 2004 καθώς και Αντιπρόεδρος της «Επιτροπής των Νησιωτικών Περιφερειών» της CRPM και του Πολιτικού Γραφείου της Διαμεσογειακής Επιτροπής της CRPM από το 2001 έως το 2004.
Ήταν ο μόνος Περιφερειάρχης που συμμετείχε στην «Ομάδα Μελέτης προοπτικών για το μέλλον της Πολιτικής Συνοχής, στα πλαίσια μιας Διευρυμένης Ε.Ε.», που είχε συσταθεί από την Ε.Ε. και στην οποία ηγείτο ο τότε Επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής κ. Μπαρνιέ. Το 2001, βραβεύτηκε με το πρώτο βραβείο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την καλύτερη σύμπραξη σε Πανευρωπαϊκό Περιφερειακό Επίπεδο για την ανάπτυξη και την υλοποίηση ολοκληρωμένου σχεδίου ένταξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Από το 2000 έως το 2003, εκπροσώπησε την Κρήτη στη Διεθνή Αθλητική Διοργάνωση «Παιχνίδια των Νησιών (COJI).

Πηγή 10ο Τεύχος Ην-Ων

Written by