Ο σχεδιασμός των προϊόντων του βιομηχανικού κλάδου, της γραφιστικής και της επικοινωνίας (industrial και graphic & communication design) είναι η νέα πρωτοβουλία του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου (ΟΠΕ) με την επωνυμία «Design Greece» στο πλαίσιο της ανάπτυξης της εξωστρέφειας, της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας και του εκσυγχρονισμού του ελληνικού επιχειρείν.
«Η πρωτοβουλία αυτή, ανοίγει τον διάλογο ανάμεσα στους σχεδιαστές και τις επιχειρήσεις, μία διαδικασία που υπαγορεύεται από την ανάγκη προσαρμογής των προϊόντων μας στις παγκόσμιες απαιτήσεις και έχει στόχο: Τη βελτίωση της εικόνας των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών, την ενσωμάτωση του design στη σύγχρονη επιχειρηματικότητα, την ανάδειξη των Ελλήνων δημιουργών-σχεδιαστών και τη προβολή και προώθηση μιας δυνητικά εξαγώγιμης υπηρεσίας» υπογράμμισε στο «Ην-Ων» ο Διευθυντής της Διεύθυνσης Προβολής Εκθέσεων του ΟΠΕ κ. Μένος Αγγελάκης.
Το design -ανέφερε- ως επιχειρηματική επιλογή αλλά και ως πρακτική, βρίσκεται στην χρυσή τομή ανάμεσα στην ιδέα, την εκτέλεση και την επιτυχία. Έτσι λοιπόν, η ευρύτερη διασύνδεση του με την ελληνική παραγωγή αποτελεί ένα από τα στοιχεία εκείνα που θα διαφοροποιήσουν δυναμικά την τοποθέτηση ελληνικών προϊόντων στην παγκόσμια αγορά αφού το ίδιο το design αποτελεί οργανικό μέρος κάθε επιτυχημένης επιχειρηματικής δράσης.
Ακόμη διευκρίνισε ότι «Ο διάλογος μεταξύ των επιχειρήσεων και του design, θα αναδείξει τις αξίες που μπορεί να φέρει το design στην επιχειρηματικότητα αλλά και το αντίστροφο. Με την συζήτηση θα προκύψουν τα κριτήρια και οι διαδικασίες για τον σχεδιασμό των προϊόντων. Οι πέντε βασικές έννοιες είναι οι εξής:
– Local and Global: Το ελληνικό design είναι τοπικό, γεννιέται στην Ελλάδα ή δημιουργείται από Έλληνες σε όλο τον κόσμο, είναι όμως και διεθνές κάνοντας πολλές φορές την Ελλάδα επίκεντρο παγκόσμιας προσοχής.
– Innovation: Η καινοτομία και η πρωτοτυπία, αποτελούν τον στόχο κάθε επιτυχημένου επιχειρηματικού σχεδίου στις διεθνείς αγορές. Το design μπορεί να δημιουργήσει νέα brands, να καθορίσει την εμπειρία του καταναλωτή και να καταλάβει τις ανάγκες του, να δημιουργήσει τελικά νέες επιχειρηματικές πρακτικές.
– On Strategy: Κάθε επιχειρηματική ιδέα μετουσιώνεται σε επιτυχία όταν το αρχικό όραμα υποστηρίζεται από στρατηγική και δημιουργικό σχεδιασμό. Ο σχεδιασμός, ως εργαλείο μετασχηματισμού των ιδεών σε μεθοδολογίες και πρακτικές, καλείται πάντα να συνδέσει το προιόν με το χρήστη του.
– Growth: Ο σχεδιασμός προϊόντων και η στρατηγική επικοινωνία τους αποτελούν απαραίτητα συστατικά της βιώσιμης επιχειρηματικής ανάπτυξης και διαβατήριο για την επιτυχημένη παρουσία στην παγκόσμια αγορά.
– Culture in Business: Το επιχειρηματικό ήθος είναι πολιτισμός. Η εταιρική κοινωνική ευθύνη, το άνοιγμα σε παραγωγικές συνέργιες και η βιωσιμότητα, αποτελούν τις βάσεις του επιχειρηματικού πολιτισμού και το design μπορεί να γίνει εκφραστής τους. Όταν ο στόχος είναι η πρόοδος, τότε οφείλουμε να σχεδιάζουμε το παγκόσμιο μας μέλλον».
Η πρώτη πιλοτική δράση αυτής της πρωτοβουλίας, παρουσιάστηκε στη Διεθνή Έκθεση Κύπρου 2010 με την συμμετοχή περισσότερων από 35 Ελλήνων σχεδιαστών από τους κλάδους του βιομηχανικού σχεδιασμού, της γραφιστικής και της επικοινωνίας (industrial και graphic & communication design).
Στο ελληνικό περίπτερο παρουσιάστηκαν συγκεκριμένες επιλογές έργων, του βιομηχανικού και καταναλωτικού κλάδου που ανταποκρίνονταν στους στόχους της πρωτοβουλίας του ΟΠΕ, «Design Greece».
Το ελληνικό περίπτερο συνολικά αποτέλεσε ένα «design item», αποσπώντας έτσι σχόλια θαυμασμού και έκπληξης από τους επισκέπτες. Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση και επισκέφθηκαν το ελληνικό περίπτερο φοιτητές των Τμημάτων Interior design, γραφιστικής και multimedia από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (κρατικό), και τα ιδιωτικά: Πανεπιστήμιο Λευκωσίας, Frederic University και European University Cyprus.
Πηγή 10ο Τεύχος Ην-Ων