Τα οφέλη της Ελλάδας εφ’ όσον επιτραπεί το «Home Porting» σε ξένης σημαίας κρουαζιερόπλοια θα φτάσουν το έτος τα 430.000.000 ευρώ
«Την ανακατασκευή των εγκαταστάσεων των μεγάλων λιμανιών της χώρας (όπως του Πειραιά), την απελευθέρωση του καμποτάζ για το λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να γίνεται η επιβίβαση των πλοίων όλων των εθνικοτήτων, την άμεση αναστολή της είσπραξης των τελών των χρήσεων λιμένων (λιμενικά τέλη και τέλη Οργανισμών Λιμένων ΑΕ), την κατάργηση κρατήσεων υπέρ τρίτων, να ενισχυθεί η γραμμή της Ιταλίας και να δίνονται περιορισμένες άδειες στα μικρά λιμάνια ενώ περισσότερες στα μεγάλα λιμάνια ζητούν τα μέλη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγούς Ναυτιλίας» υπογράμμισε σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο πρόεδρος Μάρκος Φόρος.
Ειδικότερα:
Ερ. Ποια είναι τα πιθανά οφέλη της Ελλάδας εφ΄ όσον επιτραπεί το «Home Porting» σε ξένης σημαίας κρουαζιερόπλοια;
Απ. Σύμφωνα με εκτίμηση των στοιχείων της μελέτης «CONTRIBUTION OF CRUISE TOURISM TO THE ECONOMIES OF EUROPE (FEBRUARY 2007) σε περίπτωση που θα επιβιβάζονται επιβάτες στα ξένης σημαίας κρουαζιερόπλοια στην Ελλάδα (με την αναλογία επιβιβάσεων-επισκέψεων της Ισπανίας) τότε η επιβίβαση θα έφθανε τα 2.100.000 άτομα δηλαδή το 18,91% των τουριστών.
Τα έξοδα των επιβατών κρουαζιέρων αν υπολογίσουμε ότι είναι 2,8 εκατομμύρια θα φθάσουν τα 900.000.000 ευρώ και τις 13,1 εκατομμύρια επισκέψεις όπου θα ξοδέψουν επιπλέον 700.000.000 ευρώ σε ποτό, φαγητό κ.α. Το εισόδημα λιμανιού επιβίβασης -με βάση τα στοιχεία- ανά επιβάτη είναι 321,43 ευρώ και το εισόδημα ανά επίσκεψη 53,44 ευρώ. Παράλληλα οι απ΄ ευθείας αγορές, το επιπλέον εισόδημα για την Ελλάδα να τα κρουαζιερόπλοια είχαν λιμάνι επιβίβασης στην Ελλάδα, το επιπλέον εισόδημα από επιβίβαση και το επιπλέον εισόδημα από αγορές θα φέρει συνολικό όφελος στην Ελλάδα 430.000.000 ευρώ.
Ερ. Θα υπάρξουν μέτρα ενίσχυσης από την κυβέρνηση για την ελληνική ναυτιλία;
Απ. Τα μέλη του Συνδέσμου ζητούν από την κυβέρνηση ότι έγινε για τα κρουαζιερόπλοια να γίνει και για την γραμμή Ιταλίας των πλοίων. Δηλαδή να επιδοτηθούν οι εισφορές στο ΝΑΤ. Σε άλλη περίπτωση τότε τα πλοία μας θα αλλάξουν σημαία.
Ερ. Τα κρουαζιερόπλοια με ελληνική σημαία έχουν υψηλές υπηρεσίες για τους επιβάτες;
Απ. Υψηλές υπηρεσίες μόνο τα καινούργια πλοία μπορούν να προσφέρουν. Άρα μόνο οι μεγάλες εταιρίες θα μπορούν να τις προσφέρουν γιατί οι μικρές έχουν παλιά πλοία τα οποία δεν θα μπορούν να επιβιώσουν στο μέλλον.
Ερ. Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών των επιβατηγών πλοίων;
Απ. Στις 23 Απριλίου 2009 εγκρίθηκαν από την ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου δύο κανονισμοί για τα δικαιώματα των επιβατών των πλοίων που προβλέπουν την καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση καθυστερήσεων, ακυρώσεων, ατυχήματος ή θανάτου, τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και τη βελτίωση της εξέτασης των παραπόνων των επιβατών.
Τα δικαιώματα του επιβάτη αρχίζουν από την στιγμή που θα εφοδιασθεί με εισιτήριο και καταγραφούν όλες οι περιπτώσεις που θα μπορούσε να διεκδικήσει τη θέση για την οποία πλήρωσε και ταξιδεύει, την αποδέσμευση του σε περίπτωση μη ικανοποίησης απολύτως αυτών που συμφωνήθηκαν για την εκτέλεση του ταξιδιού και για τα οποία υπάρχει πραγματική ευθύνη του μεταφορέα.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς -τους επιδίωξε ο Σύνδεσμος- δεν πρέπει να παραγνωρίζει κανείς το γεγονός ότι η πλευρά του μεταφορέα θα πρέπει σε ορισμένα σημεία να είναι κατοχυρωμένη, ώστε να μη γίνεται κατάχρηση και να μην υποχρεώνεται, στις περιπτώσεις ανωτέρας βίας που δεν επιτρέπουν το απόπλου του πλοίου και δεν οφείλονται οπωσδήποτε σε υπαιτιότητα του, να επιβαρύνεται αδίκως με διάφορους τρόπους.
Βιογραφικό
Ο Μάρκος Φόρος γεννήθηκε στις 18 Οκτωβρίου 1948 και από το Φεβρουάριο του 2009 είναι Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Αποφοίτησε με Μ.Β.Α από το Harvard University με ειδικότητα Γενική Διεύθυνση και Οικονομία, ενώ το 1969-1972 αποφοίτησε από το London School of Economics με honours. Από το 1999 έως σήμερα Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας Χανδρής (ΕΛΛΑΣ) ΙΝΚ., Πρόεδρος της INTERNATIONAL CRUISES S.A και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΧΑΝΔΡΗ (ΕΛΛΑΣ) Α.Ε.
Από το 1987-1998 ήταν Οικονομικός Διευθυντής και S.V.P. της Celebrity Cruises Inc. και Διευθύνων Σύμβουλος της Celebrity Cruises (Management) Inc.
Έχει διαπραγματευθεί και ολοκληρώσει συμφωνίες και δάνεια ύψους περίπου δύο δις. δολαρίων.
Από το 1976 –1987 ήταν στο Συγκρότημα Χανδρή σε διάφορες αποστολές σε Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Πειραιά σε θέσεις που αφορούσαν οικονομικό έλεγχο και πολιτική. Τον Ιούλιο του 1977 έγινε εντεταλμένος Σύμβουλος ης εταιρίας Α. ΧΑΝΔΡΗΣ ΚΑΛΩΔΙΑ Α.Ε και διαπραγματεύθηκε την συμφωνία για την πώληση της εταιρίας στην Alcatel το 1980. Παρέμεινε Διευθυντής μέχρι το 1991.
Από το 1974-1976 εργάσθηκε στην First National Bank of Chicago, στο Σικάγο. Ήταν μέλος του διεθνούς τμήματος της τράπεζας. Εργάσθηκε στο Σικάγο και στο Λονδίνο.
Είναι μέλος του Διεθνούς Ινστιτούτου Εμπορίου, Μέλος του Βρετανικού Ινστιτούτου Μάρκετινγκ, Μέλος του Βρετανικού Ινστιτούτου Διοίκησης και του Ινστιτούτου Συμβούλων, Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Επιβατηγών Πλοίων και Κρουαζιερόπλοιων, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αντιπρόεδρος του Διεθνούς Propelier Club της Αμερικής, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Marfin Egnatia Τράπεζας και του Επενδυτικού Ομίλου Marfin.