Επιθετική πολιτική εξαγωγών

5ο τεύχος Ην-Ων 

Με επιθετική πολιτική εξαγωγών απαντά στην παγκόσμια οικονομική κρίση ο Ελληνικός Οργανισμός Εξωτερικού Εμπορίου (Ο.Π.Ε.), η οποία περιλαμβάνει 158 δράσεις  σε 50 χώρες για το 2009 δηλώνει στο «Ην-Ων» ο Πρόεδρος του Οργανισμού, κ. Παναγιώτης Παπασταύρου. Ο κ. Παπασταύρου εξηγεί γιατί πρέπει οπωσδήποτε να συνεχιστούν, με αμείωτη ένταση, οι προσπάθειες για αύξηση των εξαγωγών, παρά τις δυσκολίες που δημιουργεί η κρίση. Μιλά επίσης για τις αγορές και τους κλάδους στους οποίους δίνει φέτος έμφαση ο Ο.Π.Ε., καθώς και για τις ειδικές δράσεις που υλοποιούνται για την προώθηση και προβολή των κρητικών προϊόντων.
Σε ποιες αγορές, κυρίως, απευθύνονται οι δράσεις του Ο.Π.Ε. για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών;
Εδώ και μερικούς μήνες, οι χώρες του πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, βρίσκονται αντιμέτωπες με μια από τις σοβαρότερες οικονομικές κρίσεις της μεταπολεμικής περιόδου. Αδιαμφισβήτητα, η κρίση επηρεάζει αρνητικά και τις ελληνικές εξαγωγές. Ωστόσο, στον Ο.Π.Ε. πιστεύουμε πως είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην πάει χαμένη η δουλειά που κάναμε, μαζί με τις ελληνικές επιχειρήσεις και με τη στήριξη του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών, το τελευταίο διάστημα. Συγκεκριμένα, τα πέντε τελευταία χρόνια, καταφέραμε να αναβαθμίσουμε την παρουσία της Ελλάδας στο εξωτερικό, να δημιουργήσουμε επαφές ανάμεσα στις ελληνικές επιχειρήσεις και σε σημαντικούς ξένους διανομείς, αγοραστές και εισαγωγείς, να αυξήσουμε τις εξαγωγές μας σε κάποιες αγορές όπου ήμασταν ήδη παρόντες, καθώς να «ανοίξουμε» κάποιες άλλες. Εάν δεν συνεχίσουμε να δραστηριοποιούμαστε έντονα στις αγορές αυτές, τα χρήματα, ο κόπος και ο χρόνος που αφιερώσαμε μέχρι σήμερα θα πάει χαμένος. Γι’ αυτό, λοιπόν, στον Ο.Π.Ε. απαντάμε στην κρίση με στοχευμένη, επιθετική πολιτική εξαγωγών. Προτείνουμε στις ελληνικές επιχειρήσεις ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα δράσης για το 2009, το οποίο περιλαμβάνει 158 δράσεις σε 50 χώρες. Δίνουμε  έμφαση σε ορισμένες αγορές, οι οποίες πιστεύουμε πως παρουσιάζουν μεγαλύτερες δυνατότητες απορρόφησης των ελληνικών προϊόντων, όπως Η.Π.Α., Γερμανία, Ιταλία, Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ρωσία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και Κίνα.
Σε ποιους κλάδους δίνετε έμφαση; Ποια ελληνικά προϊόντα «περπατάνε» καλύτερα στο εξωτερικό;
Δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα σε δυναμικούς κλάδους της οικονομίας μας, για τους οποίους έχουμε αναπτύξει, μαζί με τους φορείς, ειδικά προγράμματα προώθησης και προβολής.
Πρόκειται συγκεκριμένα για τον κλάδο των τροφίμων, οίνων και ποτών, για τον οποίο δημιουργήσαμε το 2005 το «Kerasma», καθώς και για τον τομέα των κατασκευών, των δομικών υλικών, του εξοπλισμού και των συναφών υπηρεσιών, για τον οποίο υλοποιούμε εδώ και σχεδόν δύο χρόνια την πρωτοβουλία «greek building materials» & «greek building services». Τα αποτελέσματα των εν λόγω προγραμμάτων είναι, μέχρι στιγμής, πολύ ικανοποιητικά, με τις εξαγωγές των δύο αυτών κλάδων να αντιπροσωπεύουν περίπου το 40% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Φέτος, πρόκειται να πραγματοποιήσουμε 63 δράσεις για τα τρόφιμα και ποτά και 48 για τα δομικά υλικά και τις συναφείς υπηρεσίες, ενώ προγραμματίζουμε να ξεκινήσουμε ένα ακόμη παρόμοιο πρόγραμμα για έναν άλλο πολύ σημαντικό τομέα της οικονομίας μας.
Ωστόσο, δίνουμε επίσης έμφαση και σε άλλους δυναμικούς κλάδους, όπως γούνα, καλλυντικά, ένδυση/ υπόδηση, χημικά, βιομηχανικός και μηχανολογικός εξοπλισμός και ηλιακή ενέργεια. Είναι σημαντικό, όπως ανέφερα και προηγουμένως, να υπάρξει συνέχεια των προσπαθειών για όλα τα προϊόντα, παρά τις όποιες δυσκολίες. Σκοπός μας είναι όχι μόνο να πετύχουμε βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα, αλλά και να είμαστε σε όσο το δυνατόν καλύτερη θέση για να επωφεληθούμε της ανάκαμψης που σίγουρα κάποια στιγμή θα έρθει.

Με ποιους τρόπους στηρίζετε τις εξαγωγικές προσπάθειες των κρητικών επιχειρήσεων;

Καταρχήν, θα ήθελα να σημειώσω ότι ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης (Σ.Ε.Κ.), καθώς και η Περιφέρεια Κρήτης καταβάλλουν αξιοσημείωτες προσπάθειες για την προβολή και προώθηση των κρητικών προϊόντων στο εξωτερικό και για την αύξηση των εξαγωγών του νησιού. Οι προσπάθειες αυτές έχουν πάντοτε τη στήριξη του Ο.Π.Ε. Εξάλλου, τα τελευταία χρόνια Σ.Ε.Κ. και Ο.Π.Ε. έχουν πραγματοποιήσει από κοινού σειρά ενεργειών για την προβολή και προώθηση των ποιοτικών και πιστοποιημένων κρητικών προϊόντων στη διεθνή αγορά. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται:
• Επιχειρηματική Αποστολή στη Σουηδία και τη Δανία, το Σεπτέμβριο 2007
• Επιχειρηματική Αποστολή στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τον Ιούνιο 2008
• Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων-Ποτών Anuga (Γερμανία), το 2005 και το 2007
• Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων-Ποτών Sial (Γαλλία), το 2006 και το 2008
• 2ο και 3ο Διεθνές Συνέδριο Ελληνικής Γαστρονομίας και Partenariat Ελληνικής Βιομηχανίας Τροφίμων, Οίνων και Ποτών (Ελλάδα), το 2007 και το 2008 αντίστοιχα
• 1ο Διεθνές Partenariat κατασκευών, δομικών υλικών, εξοπλισμού και συναφών υπηρεσιών «Building the Future» (Ελλάδα), το 2008
• Συμμετοχή στη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων-Ποτών Mediterranean Food and Drinks Exhibition (Κύπρος), το 2008.
Η στήριξη των επιχειρήσεων της Περιφέρειας, συμπεριλαμβανομένων των επιχειρήσεων της Κρήτης, και η προβολή και προώθηση των τοπικών προϊόντων αποτελεί γενικότερα έναν από τους στρατηγικούς στόχους του Οργανισμού μας. Σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε και φέτος τη συνδιοργάνωση σημαντικών δράσεων με τους φορείς της Κρήτης.

Επιστροφή στο 5ο τεύχος Ην-Ων