Σε ανοδική τροχιά τα Κρητικά προϊόντα

4ο τεύχος Ην-Ων

Αύξηση 7,2%-7,5% παρουσίασαν οι ελληνικές εξαγωγές στους κλάδους  τρόφιμα-ποτά και δομικά υλικά το πρώτο τετράμηνο του έτους σύμφωνα με τα στοιχεία του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγέων ενώ η Κρήτη συνεχίζει να κατέχει την τρίτη (3η) θέση στον εθνικό χάρτη εξαγωγών.
Τα παραπάνω υπογράμμισε σε συνέντευξη στο «Ην-Ων» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης κ. Αλκιβιάδης Καλαμπόκης.
Ερ. Πόσο θα αυξηθούν οι εξαγωγές των κρητικών εταιριών με το άνοιγμα των αγορών της Βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής
Απ. Οι αγορές της Βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής (Ισραήλ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Κατάρ, Λιβύη κ.λπ.) είναι ιδιαίτερα δυναμικές και αναδυόμενες, αλλά και εξαιρετικά απαιτητικές. Στις αγορές αυτές παρουσιάζονται τεράστιες ευκαιρίες, ιδιαίτερα στον κλάδο των κατασκευών, αφού κάποιες είναι ήδη ανεπτυγμένες σε αυτόν τον τομέα και άλλες υπό ανάπτυξη. Μεγάλο ενδιαφέρον επίσης παρουσιάζει ο κλάδος των τροφίμων, ιδιαίτερα στην αγορά των ΗΑΕ, αλλά απαιτείται προσαρμογή των προϊόντων στις ιδιαιτερότητες της Αραβικής αγοράς (τιμές, συσκευασία, θρησκευτικές ιδιαιτερότητες). Αποτελούν καινούριες αγορές για εμάς, για την προσέγγιση των οποίων δεν έχουν γίνει έως τώρα οι πλέον συστηματικές ενέργειες. Με διερευνητικές και συντονισμένες κινήσεις και μεθοδικότητα, οι εξαγωγές προς τις συγκεκριμένες χώρες θα έχουν θετικό πρόσημο, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του τόπου μας.
Ερ. Τι ποσοστό καταλαμβάνουν οι εξαγωγές των κρητικών εταιριών ανά χώρες ή ηπείρους και σε ποια είδη (χρειάζονται και σε απόλυτους αριθμούς)
Απ.  Το 2006 το Ηράκλειο, το Λασίθι και τα Χανιά συμμετείχαν στις ελληνικές εξαγωγές με μερίδια 1,4%, 0,45% και 0,24% αντίστοιχα. Το μεγαλύτερο ποσοστό παρουσιάζει ο κλάδος των Τροφίμων & Ποτών, με ποσοστό 66,64%. Έπονται οι κλάδοι των Χημικών & Πλαστικών, με μερίδιο 15,76%, και της Κλωστοϋφαντουργίας & Ένδυσης, με 6,02%.
Από το 2006 και μετά παρουσιάζεται επιβράδυνση της εξαγωγικής δραστηριότητας, τόσο της Κρήτης όσο και της Ελλάδος γενικότερα. Η Περιφέρεια της Κρήτης ακολουθεί τη φθίνουσα φορά των εξαγωγών, συνεχίζοντας όμως να κατέχει την 3η θέση στον Εθνικό χάρτη.
Όσον αφορά τις χώρες στις οποίες εξάγει η Περιφέρεια της Κρήτης, η Ιταλία εμφανίζεται πρώτη, καταλαμβάνοντας μερίδιο της τάξεως του 35,63%, αν και παρουσιάζεται μείωση από το 2005. Ακολουθεί η Γερμανία, με μερίδιο 21,18%, η Ισπανία με 4,79%, το Ηνωμένο Βασίλειο με 4,77%, η Ρουμανία με 4,16% και η Ολλανδία με 4,13%.
Ερ. Πόσο θα αυξηθούν οι εξαγωγές με την δημιουργία του νέου λιμενοβραχίονα (προοπτικός σχεδιασμός)
Απ. Με τη δημιουργία του νέου λιμενοβραχίονα, θα υπάρχει ευκολότερη δίοδος από και προς τις χώρες της Βορείου Αφρικής και της Μέσης Ανατολής και ταυτόχρονα θα μειωθεί το κόστος μεταφορών, καθιστώντας τις τιμές των Κρητικών προϊόντων ανταγωνιστικότερες. Η χαμηλότερη τιμή, σε συνάρτηση με την άριστη ποιότητα, θα συμβάλλει αποτελεσματικά στην αύξηση των εξαγωγών.
Κάτι τέτοιο όμως θα πρέπει να γίνει σύντομα πράξη και να μην παραμείνει απλά ευχολόγιο, αφού συζητιέται ήδη εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ερ. Ο νέος κεντρικός άξονας πόσο θα βοηθήσει τις εξαγωγές της Κρήτης (μελέτη εάν υπάρχει)
Απ. Ένας νέος κεντρικός άξονας, με ολοκληρωμένες κάθετες οδούς που θα συνδέσουν την Νότια με την Βόρεια Κρήτη, σαφώς και θα διευκολύνει τις Κρητικές εξαγωγές, αφού η πρόσβαση των προϊόντων στα λιμάνια της Κρήτης θα γίνει πιο εύκολη. Είναι απολύτως παραδεκτό από όλους ότι έτσι η Κρήτη θα αποκτήσει τις συνδετήριους οδούς που θα διευκολύνουν, όχι μόνο εμπορικά αλλά και τουριστικά, την ανάπτυξη του νησιού, εάν και εφόσον αυτό γίνει κάποια στιγμή πραγματικότητα.
Ερ. Η προσφορά καλύπτει την ζήτηση από το εξωτερικό
Απ. Στις περισσότερες κατηγορίες προϊόντων, η προσφορά καλύπτει τη ζήτηση από το εξωτερικό. Ελάχιστες είναι οι περιπτώσεις που δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, και αφορά προϊόντα που θεωρούνται πιο εξειδικευμένα, όπως είναι τα σαλιγκάρια ή σταφίδες που πλέον η παραγωγή στην Κρήτη είναι σχεδόν μηδενική, κ.α.
Ερ. Τι προϊόντα προσφέρονται και σε ποιες αγορές από τις εταιρίες (συγκεκριμένα σε ποια χώρα και τι προϊόν)
Απ. Τα προϊόντα που προσφέρονται από τις Κρητικές επιχειρήσεις προς τις ξένες αγορές είναι τα εξής:
Γαλακτοκομικά προϊόντα προς τις αγορές της Σουηδίας, Δανίας, Ηνωμένου Βασιλείου, Γερμανίας, Κύπρου, Αυστρίας.
Λαχανικά προς Ρουμανία, Σλοβακία, Τσεχία, Αυστρία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Βουλγαρία, Κύπρο.
Οπωροκηπευτικά προς Γαλλία, Κάτω Χώρες, Κύπρο, Βουλγαρία, Ρουμανία, Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Δανία, Βέλγιο, Σουηδία, Αυστρία, Μάλτα, Πολωνία, Τσεχία, Σλοβακία, Ουγγαρία.
Παρασκευάσματα λαχανικών, καρπών και φρούτων προς Ιταλία και Κύπρο.
Κρέατα και παρασκευάσματα κρεάτων προς Κύπρο και Γαλλία.
Καφές, τσάι και μπαχαρικά προς Δανία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Κύπρο.
Δημητριακά προς Γαλλία, Ιταλία, Ουγγαρία.
Ελαιόλαδο προς Σουηδία, Λουξεμβούργο, Βέλγιο, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Γερμανία, Κάτω Χώρες, Γαλλία.
Οινοπνευματώδη ποτά και ξύδι προς Γερμανία, Ιταλία, Ηνωμένο βασίλειο, Δανία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Κάτω Χώρες, Γαλλία, Φινλανδία, Κύπρο, Πολωνία, Αυστρία.
Είδη ζαχαροπλαστικής και αρτοποιήματα προς Γερμανία, Κάτω Χώρες, Γαλλία, Δανία, Κύπρο, Σλοβενία, Σλοβακία, Τσεχία, Πολωνία, Φινλανδία, Σουηδία, Βέλγιο, Ισπανία, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο.
Μέλι και παστέλια προς Σουηδία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Κύπρο, Αυστρία.
Ψάρια, μαλάκια και παρασκευάσματά τους προς Βέλγιο, Ιταλία, Γαλλία, Κάτω Χώρες, Γερμανία, Κύπρο.
Ερ. Πόσο έχουν αυξηθεί οι εξαγωγές των εταιριών της Κρήτης το 2008 και ποια προοπτική για το 2009
Απ. Κατά τους πρώτους μήνες του 2008 παρουσιάστηκε υποχώρηση των εξαγωγών της Ελλάδος, και κατ’ επέκταση της Κρήτης. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι κατά τη διάρκεια του 2006 η αύξηση των εξαγωγών υπερέβη το 17% και ότι το 2007 ο ρυθμός αυτός υποχώρησε στο 4%, σε συνδυασμό με τα μέχρι τώρα αποτελέσματα για το 2008, μπορούμε να πούμε ότι οι ελληνικές εξαγωγές βρίσκονται σε μία φάση κάμψης.
Για συγκεκριμένους κλάδους προϊόντων αντιθέτως η πορεία είναι αυξητική. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του εξαγωγικού κλάδου, τα οποία παρουσιάστηκαν στη 13η Συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών,  για το πρώτο τετράμηνο του 2008 και για τον κλάδο Τροφίμων – Ποτών υπήρξε αύξηση στο σύνολο των εξαγωγών σε ποσοστό 7,2% και στον κλάδο των Δομικών Υλικών σε ποσοστό 7,5 %. Τα ποσοστά αυτά αφορούν το σύνολο των εξαγωγών της Ελλάδος, το οποίο η Κρήτη ακολουθεί και ενισχύει, κατέχοντας την 3η θέση στην εξαγωγική δραστηριότητα.
Για το 2009, με την προοπτική αύξησης των επιχειρηματικών αποστολών και των συντονισμένων ενεργειών από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προσδοκάται η σταθεροποίηση του δείκτη των εξαγωγών, καθότι η παγκόσμια οικονομική συγκυρία δεν βοηθάει για την περαιτέρω αύξησή τους.
Ερ.  Ποιος ο ρόλος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης
Απ. Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης, από τον Απρίλιο του 1995 που ιδρύθηκε με πρωτοβουλία των επιχειρηματιών και εξαγωγέων της Κρήτης και με τη συνεργασία και υποστήριξη της Περιφέρειας Κρήτης, του Ελληνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου, του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος και των Επιμελητηρίων του νησιού, προβαίνει σε πλήθος ενεργειών, που πρωταρχικό στόχο έχουν την προβολή και προώθηση των Κρητικών προϊόντων και επιχειρήσεων. Σήμερα αριθμεί 170 εξαγωγικές επιχειρήσεις–μέλη, που δραστηριοποιούνται στους κλάδους των Τροφίμων–Ποτών, Βιομηχανικών προϊόντων, Αγροτικών προϊόντων, Μεταποίησης και Λαϊκής Τέχνης.
Σκοπός του ΣΕΚ είναι η διαρκής ενημέρωση και η συνεχής ανταλλαγή απόψεων, με μοναδικό γνώμονα την ενίσχυση της εξωστρέφειας των Κρητικών εξαγωγικών επιχειρήσεων. Οι ενέργειες του ΣΕΚ για την καθιέρωση των Κρητικών προϊόντων στις ξένες, αλλά και εγχώριες αγορές, περιλαμβάνουν συμμετοχή σε εκθέσεις, συνδιοργάνωση και συμμετοχή σε επιχειρηματικές αποστολές, συνδιοργάνωση ενημερωτικών ημερίδων, εκθέσεων και συνεδρίων, καθώς και την υλοποίηση προγραμμάτων INTERREG II & III.
Από τις δράσεις του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης αξίζει ιδιαίτερα να αναφερθεί η συμμετοχή στη μεγαλύτερη Διεθνή Έκθεση Τροφίμων & Ποτών, ANUGA 2005, όπου για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν τα Κρητικά προϊόντα 25 και πλέον Κρητικών εξαγωγικών επιχειρήσεων, σε ενιαίο περίπτερο 360τ.μ. και με την ονομασία «Region of Crete», σε συνεργασία με την Περιφέρεια και τα Επιμελητήρια Κρήτης. Με την ίδια επιτυχία ακολούθησε η συμμετοχή των Κρητικών επιχειρήσεων στη Δ.Ε. SIAL 2006, ANUGA και IFE 2007 και GULFOOD 2008, καθώς και στην επιχειρηματική αποστολή στο Dubai, σε συνδιοργάνωση με τον ΟΠΕ.
Για να ανταπεξέλθει σε ένα περιβάλλον υψηλών απαιτήσεων, ο ΣΕΚ ενίσχυσε τις προσπάθειές του για την προβολή των Κρητικών επιχειρήσεων με τη δημιουργία νέας δυναμικής ιστοσελίδας, στη διεύθυνση www.crete-exporters.com, η οποία από τις αρχές του 2008 μεταφράστηκε και στην αγγλική γλώσσα. Στην ιστοσελίδα του Συνδέσμου, εκτός από τα πλήρη στοιχεία των επιχειρήσεων – μελών του ανά κατηγορία προϊόντος, μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να ενημερωθεί για τις δραστηριότητες του ΣΕΚ. Επιπλέον, για την καλύτερη ενημέρωση των επιχειρήσεων – μελών του, αλλά και άλλων αρμόδιων φορέων, από τον Μάιο του 2008 εκδίδεται μηνιαίο ηλεκτρονικό δελτίο, το οποίο περιλαμβάνει όλες τις δράσεις του ΣΕΚ ανά μήνα.
Ο ΣΕΚ συμμετέχει στις συνεδριάσεις του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, όπου εκφράζει τις απόψεις των εξαγωγικών επιχειρήσεων και φορέων της Κρήτης και καταθέτει προτάσεις για την ενίσχυση της εξαγωγικής προσπάθειας των Κρητικών προϊόντων. Επίσης, είναι πάντα παρών σε όλες τις Ημερίδες, Συνέδρια, Συμβούλια (Υπουργείου Εξωτερικών ,Επιμελητηρίων κ.λ.π.) με ουσιαστική παρέμβαση, λόγο και προτάσεις, για την ανάπτυξη των εξαγωγών της Κρήτης και την ενίσχυση του Περιφερειακού Marketing.
Η πιο πρόσφατη ενέργεια του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης είναι η σύμβαση συνεργασίας που υπέγραψε με την Ελληνική Εταιρεία Διοίκησης Επιχειρήσεων για την πραγματοποίηση σεμιναρίων.
Τα σεμινάρια αυτά θα είναι επιδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Κοινότητα μέσω του Υπουργείου Ανάπτυξης και θα ξεκινήσουν από τον Σεπτέμβριο του 2008. Η υπηρεσία αυτή προσφέρεται στα μέλη του ΣΕΚ δωρεάν.
Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης δεσμεύεται να συνεχίσει και να επεκτείνει τις δραστηριότητές του, που μοναδικό στόχο έχουν την επιτυχέστερη προώθηση και καθιέρωση των Κρητικών προϊόντων.
Ερ.  Τι ασφάλεια προσφέρει στους εξαγωγείς ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων
Απ.  Ο Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), ασφαλίζει, έναντι εμπορικών και πολιτικών κινδύνων μη πληρωμής, τις εξαγωγικές πιστώσεις που παρέχουν οι Έλληνες εξαγωγείς σε πελάτες του εξωτερικού για την πώληση προϊόντων, υπηρεσιών, ή ακόμα κατασκευής τεχνικών έργων.
Ο ΟΑΕΠ ασφαλίζει επίσης, έναντι πολιτικών κινδύνων, τις επενδύσεις που πραγματοποιούν Έλληνες επιχειρηματίες στο εξωτερικό. Ο ρόλος του είναι ιδιαίτερα σημαντικός και, ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν εμφανιστεί ιδιωτικές εταιρείες στον χώρο της ασφάλισης πιστώσεων, ο ΟΑΕΠ, ως κρατικός φορέας, χαράσσει στρατηγικές και θέσεις, πάντοτε προς όφελος του εξαγωγέα.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αλκιβιάδης Καλαμπόκης είναι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας «Καλαμπόκης ΑΕ». Επίσης είναι πτυχιούχος του τμήματος Λογιστικής της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας. Γνώστης της αγγλικής γλώσσας σε πολύ καλό επίπεδο (Lower), και επίσης της Γαλλικής, της Ιταλικής και της Ισπανικής σε καλό επίπεδο. Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλά σεμινάρια επιμόρφωσης (Π.Α.Β.Ε.- Πρόγραμμα Ανάπτυξης Βιομηχανικών Επιχειρήσεων με ΕΛΚΕΠΑ, Reiki, Διοίκηση και Ανθρώπινο Δυναμικό, Η σύγχρονη Τέχνη των Πωλήσεων, Marketing κ.τ.λ.), με τα Επιμελητήρια Λασιθίου, Ηρακλείου και άλλους φορείς.
Έχει συμμετάσχει σε πάρα πολλές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο (Ευρώπη, Αμερική, Άπω Ανατολή, ΗΑΕ κ.τ.λ.), έχει διοργανώσει με επιτυχή αποτελέσματα την πολυπρόσωπη συμμετοχή πολλών Κρητικών επιχειρήσεων στις μεγαλύτερες εκθέσεις τροφίμων και ποτών του κόσμου (ANUGA, SIAL, GULFOOD, FOOD & HOTEL, IFE κα) και έχει τεράστια εμπειρία στο χώρο των πωλήσεων και του marketing. Επίσης έχει λάβει μέρος σε πάρα πολλές επιχειρηματικές και διυπουργικές αποστολές με το Υπουργείο Εξωτερικών και την Προεδρία της Δημοκρατίας σε χώρες – στόχους όπως η Συρία, η Αρμενία, τα ΗΑΕ, τη Σουηδία, τη Δανία, την Κίνα κ.α. με σκοπό την προώθηση των Κρητικών προϊόντων. Έχει πραγματοποιήσει πολλές εισηγήσεις σε διάφορα συνέδρια και έχει διδάξει σε διάφορα σεμινάρια που αφορούν τα Κρητικά προϊόντα, την συσκευασία, το marketing, τις εκθέσεις, την προώθηση των Κρητικών προϊόντων κ.α.
Είναι μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Νέων Επιχειρηματιών Κρήτης και πρόεδρος του Δ.Σ. του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης από τον Μάρτιο του 2005 καθώς και ενεργό μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών. Από τον Ιούνιο του 2006 είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Λασιθίου και από τον Ιούλιο του 2007 είναι πρόεδρος της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής (Ν.Ο.Κ.Ε), της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου. Τον Απρίλιο του 2008 επανεξελέγη πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κρήτης για δεύτερη συνεχόμενη θητεία.

Επιστροφή στο 4ο τεύχος Ην-Ων