«Η πιστοποίηση των Κρητικών προϊόντων με το σήμα «ΚΡΗΤΗ» σηματοδοτεί την προσφορά της αγοράς και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, οι οποίες είναι άρρητα συνδεδεμένες μεταξύ τους. Με βάση αυτή την παραδοχή, δημιουργήσαμε και δύο ακόμα περιφερειακές ετικέτες κάτω από την ομπρέλα του σήματος «ΚΡΗΤΗ», το σήμα ποιότητας Κρητικής Κουζίνας για τις επιχειρήσεις εστίασης, και το σήμα για τα επισκέψιμα οινοποιεία.
Στην ίδια λογική, είμαστε σε διαδικασία ολοκλήρωσης των προδιαγραφών για το Κρητικό Μπακάλικο, κάτω από την ενιαία ομπρέλα του σήματος -ΚΡΗΤΗ-» υπογράμμισε σε συνέντευξη στο «Ην-Ων» η Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης, Κοινωνικής Πολιτικής- Αγροτικής Οικονομίας- Κτηνιατρικής και Αλιείας κ. Θεανώ Βρέντζου-Σκορδαλάκη.
Ερ. Ποιος ο σχεδιασμός ανάπτυξης και προβολής της κρητικής Διατροφής;
Απ. Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, την ευθύνη που έχουμε όταν μιλάμε για την Κρητική Διατροφή, για την οποία όλο και περισσότερο γίνεται λόγος, τόσο σε επίπεδο περιφερειακής πολιτικής όσο και σε επίπεδο επιχειρηματικότητας.
Ο τρόπος που διαχειριζόμαστε, σε επίπεδο προβολής και ανάπτυξης, το διατροφικό μας μοντέλο στην Περιφέρεια Κρήτης, είναι άρρητα συνδεδεμένο με δύο πολύ ευαίσθητους πυλώνες για την Κρητική οικονομία και κοινωνία. Την οικονομική ευμάρεια του Νησιού και την μοναδική πολιτισμική μας παράδοση και κουλτούρα. Μας είναι πραγματικά δύσκολο να μιλάμε για την ανάπτυξη και προβολή της Κρητικής Διατροφής, σαν να είναι ένα βιβλιογραφικό εύρημα καλής υγείας, χωρίς να μιλάμε για ανάπτυξη και προβολή των παραδοσιακών προϊόντων, χωρίς να στηρίζουμε την αγροτική παραγωγή και την παράδοση μας.
Είναι προφανές πως ο οποιοσδήποτε σχεδιασμός για να είναι επιτυχής, θα πρέπει να αξιολογεί τις δυο παραπάνω παραμέτρους, μέσα στις πραγματικές ανάγκες και επιταγές των αγορών. Για μας στην Περιφέρεια Κρήτης, στόχος μας δεν είναι να σχεδιάσουμε αναπτυξιακά μοντέλα που θα γεμίσουν κάποια συρτάρια, αλλά στοχευμένα, να δώσουμε τα όποια εργαλεία και ρεαλιστικούς μοχλούς ανάπτυξης στους παραγωγούς και επιχειρηματίες της Κρήτης, σεβόμενοι τον μόχθο και τις αγωνίες της αγοράς, όπως επιβάλλουν οι νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες.
Μέσα λοιπόν από τον ψηφισμένο από το Περιφερειακό Συμβούλιο, Στρατηγικό Σχεδιασμό για τον Πρωτογενή τομέα της Περιφέρειας Κρήτης, έχουμε το πρώτο και μοναδικό ολοκληρωμένο εργαλείο που μπορεί να απαντήσει στην ανάγκη άμεσης εξωστρέφειας της Κρητικής οικονομίας προς τις διεθνείς αγορές και στην άμεση διασύνδεση του Τουρισμού και του Πρωτογενή τομέα, με συγκεκριμένα ποσοτικά και ποιοτικά αποτελέσματα.
Οι συγκεκριμένες δράσεις οι οποίες εντάσσονται στον σχεδιασμό που ήδη υλοποιείται, βασίζονται πρωτίστως στην αξιοποίηση αποτελεσματικών μεθόδων της προώθησης και του τουριστικού marketing, που μέχρι σήμερα δεν είχαν αναπτυχθεί υπέρ της αναγνωρισιμότητας της κρητικής διατροφής, μέσα από δομές και σε συνεργασία με τον παραγωγικό ιστό του Νησιού.
Η ίδρυση της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης, ως το βασικότερο αναπτυξιακό εργαλείο, με μειοψηφική συμμετοχή της Περιφέρειας Κρήτης, και την συμμετοχή ιδιωτών και επιχειρήσεων του πρωτογενή τομέα, φέρει το βάρος της διαχείρισης και υλοποίησης του στρατηγικού σχεδίου, κάνοντας σαφές πως το θέμα της αναγνώρισης και ανάδειξης των Κρητικών Προϊόντων, των πολιτισμικών στοιχείων και συνηθειών της Κρήτης, δηλαδή της Κρητικής Διατροφής, αφορά όλους. Θεσμικούς, επιχειρηματίες του γενικού και θεματικού τουρισμού, παραγωγούς, επιχειρηματίες εστίασης, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές εντός και εκτός της χώρας.
Για να αξιοποιηθεί και να αναδειχθεί λοιπόν η Κρητική Διατροφή, προς την κατεύθυνση ενός νέου παραγωγικού μοντέλου αγροτικής οικονομίας, θα πρέπει να γίνει κατανοητό, πως η γαστρονομία μας δεν μπορεί να σταθεί χωρίς τον επαναπροσδιορισμό της εγχώριας παραγωγικής δυναμικής προϊόντων και υπηρεσιών, η οποία θα στηρίζεται στην ΠΟΙΟΤΗΤΑ.
Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση το μοντέλο μας θα αποτύχει.
Έχουμε την ικανότητα, τα προϊόντα, και την φήμη, να θεμελιώσουμε την Κρητική Διατροφή ως το νέο τουριστικό και αγροτικό κρητικό προϊόν. Έχουμε την ικανότητα να παράγουμε ξανά προϊόντα στον τόπο μας, όπως πριν τρείς δεκαετίες. ‘Έχουμε την ικανότητα να ξεπεράσουμε το καταναλωτικό μοντέλο, και να επιστρέψουμε στο παραγωγικό. Αρκεί, αυτή την φορά, να ανατρέξουμε σε μεθόδους και διαδικασίες που θα μπορούν να εξασφαλίσουν μια ποιοτική προσφορά, η οποία θα χαρακτηρίσει την Κρήτη ως το νέο προορισμό ποιοτικών προϊόντων, ποιοτικού τουρισμού, με μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.
Ερ. Ποια είναι τα νέα σχέδια για την προώθηση των κρητικών προϊόντων στο εξωτερικό;
Απ. Οι αγορές του εξωτερικού έχουν αποδείξει πως είναι έτοιμες να δεχτούν τα Κρητικά προϊόντα, υπό προϋποθέσεις.
Αρχικά, εμείς στην Περιφέρεια Κρήτης, ορίσαμε τα Κρητικά προϊόντα μέσα από το περιφερειακό μας καλάθι. Μέσα εκεί εντάξαμε και την Κρητική Διατροφή, τονίζοντας την ανάγκη επαναπροσδιορισμού του γαστρονομικού χαρτοφυλακίου, δείχνοντας την κατεύθυνση της προσφοράς και της ζήτησης.
Το δεύτερο θέμα που αντιμετωπίσαμε στην υλοποίηση του σχεδιασμού για την εξωστρέφεια της παραγωγής, ήταν η ανάγκη να δώσουμε «όνομα και επίθετο» στα προϊόντα μας. Δεν είναι σοβαρό να μιλάμε σήμερα για εξαγωγικές διαδικασίες χωρίς ένα αναγνωρίσιμο προϊόν, το οποίο θα έχει όλες τις πληροφορίες σχετικά με την προέλευση, την καταγωγή και τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά. Η Κρήτη σήμερα καινοτομεί, σε σχέση με πολλές Ευρωπαϊκές Περιφέρειες. Έχουμε ολοκληρώσει όλες τις διαδικασίες για ένα κοινό brand name «ΚΡΗΤΗ» στον τομέα προϊόντων και υπηρεσιών, κατοχυρωμένο σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Το τοπικό branding, αφορά όλα τα προϊόντα και υπηρεσίες, που πληρούν τις ποιοτικές προδιαγραφές σε επίπεδο παραγωγής, τυποποίησης και προσφοράς. Το στοίχημα είναι πολύ μεγάλο, και η πρόκληση ακόμα μεγαλύτερη, όταν η πρόταση μας είναι ΜΙΑ: «ΚΡΗΤΗ Γενέτειρα Αξιών», κάτω από μια κοινή ομπρέλα, κάτω από μια κοινή προσπάθεια με βασικό άξονα την προώθηση ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών.
Με αφετηρία το Brand Name «ΚΡΗΤΗ» υλοποιούνται σήμερα μια σειρά από καινοτόμες δράσεις, οι οποίες ανοίγουν τους δρόμους για την εγχώρια και κυρίως την ξένη αγορά.
Η πιστοποίηση των Κρητικών προϊόντων με το σήμα «ΚΡΗΤΗ» σηματοδοτεί την προσφορά της αγοράς και σε άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες, οι οποίες είναι άρρητα συνδεδεμένες μεταξύ τους.
Η σήμανση των προϊόντων από την Περιφερειακή ετικέτα έχει ως στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους σε σχέση με άλλα προϊόντα. Θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως τα προϊόντα μας όντως είναι μοναδικά, ποιοτικά, και αναγνωρίζονται διεθνώς, όταν τα προβάλλουμε σωστά.
Με βάση αυτή την παραδοχή, δημιουργήσαμε και δύο ακόμα περιφερειακές ετικέτες κάτω από την ομπρέλα του σήματος «ΚΡΗΤΗ», το σήμα ποιότητας Κρητικής Κουζίνας για τις επιχειρήσεις εστίασης και το σήμα για τα επισκέψιμα οινοποιεία. Δυστυχώς δεν έχουμε αντιληφτεί, πως καταναλωτές του εξωτερικού είναι και τα 3,5 εκατομμύρια τουριστών που επισκέπτονται το νησί μας κάθε χρόνο και που δυστυχώς επιμένουμε να τους ταΐζουμε σπορέλαια και τυριά Βουλγαρίας και Ολλανδίας. Οι περισσότεροι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν ακριβότερα ένα «αληθινό» σπιτικό φαγητό (αρκεί να το βρουν), να αγοράσουν τυποποιημένα αγροτικά προϊόντα για σουβενίρ (αρκεί να τα βρουν), και ως αποτέλεσμα να αναζητήσουν κάποια από αυτά και στα ράφια των σούπερ μάρκετ της χώρας τους. Αντιλαμβάνεστε πόσο άμεσα, επηρεάζει η προώθηση της Κρητικής διατροφής εντός του προορισμού, με το εξαγωγικό ισοζύγιο. Για περίπου 5 μήνες τον χρόνο, μπορούμε να κάνουμε δωρεάν «τοποθέτηση προϊόντων» στους επισκέπτες, οι οποίοι έρχονται αυτοί σε μας, και μάλιστα πληρώνοντας και το εισιτήριο τους.
Στην ίδια λογική, είμαστε σε διαδικασία ολοκλήρωσης των προδιαγραφών για το Κρητικό Μπακάλικο, κάτω από την ενιαία ομπρέλα του σήματος «ΚΡΗΤΗ». Το Κρητικό Μπακάλικο θα λειτουργήσει ως ένας ακόμα πρεσβευτής των ποιοτικών Κρητικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού, αυξάνοντας την αναγνωρισιμότητα των προϊόντων μας, ως ένας μοχλός αύξησης της ζήτησης. Το Κρητικό Μπακάλικο για την Ελληνική και διεθνής αγορά, θα είναι ένα αναγνωρίσιμο σημείο πώλησης πιστοποιημένων Κρητικών προϊόντων, με κοινές προδιαγραφές και με ισχυρή εμπορική ταυτότητα.
Η Αγροδιατροφική Σύμπραξη της Περιφέρειας Κρήτης, διαχειρίζεται επίσης δυο ακόμα βασικές δράσεις για την προώθηση των προϊόντων, εντός και εκτός της χώρας.
Την πιστοποίηση των Εγγυημένων Παραδοσιακών Ιδιότυπων Προϊόντων (ΕΠΙΠ), όπως και των γνωστών ΠΟΠ και ΠΓΕ. Στις διατάξεις της νέας Κοινής Αγροτικής Πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κινούμαστε και προς την ανάδειξη και σήμανση των Ορεινών προϊόντων από μικρές παραγωγικές μονάδες.
Δεύτερο είναι η οργάνωση στοχευμένων συναντήσεων μεταξύ επιχειρηματιών με μορφή Β2Β, που προέρχονται από μη παραδοσιακές αγορές όπως η Μέση Ανατολή και η Ανατολική Ευρώπη. Οι επιχειρηματικές συναντήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί μεταξύ Κρητικών επιχειρήσεων και αγοραστών από την Ρωσία, την Ουκρανία, το Ισραήλ, τον Καναδά, την Γαλλία, τον Λίβανο και την Σαουδική Αραβία, μας έδωσαν απτά και καθαρά αποτελέσματα σε νούμερα αύξησης της εξαγωγικής δυναμικής σε επίπεδο Κρήτης.
Επίσης, διοργανώσαμε εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης αγορών, γαστρονομικού ενδιαφέροντος σε μορφή αλληλεπίδρασης με το κοινό, με επίκεντρο της Κρητική γαστρονομία και με την ενεργή βιωματική συμμετοχή του κοινού σε 17 Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες και πρόσφατα σε Ρώμη, Κίεβο και Μόσχα. Ιδιαίτερα ενδιαφέρον είναι να υπογραμμίσουμε πως το κοινό και στις 3 περιπτώσεις απαρτίζονταν από εισαγωγείς, δημοσιογράφους και τουριστικούς πράκτορες, από ετερόκλιτους δηλαδή ανθρώπους της επιχειρηματικότητας οι οποίοι όμως συνθέτουν τις νέες τάσεις της ζήτησης.
Έχοντας στα χέρια μας τα παραπάνω εργαλεία και με γνώμονα την ποιότητα, η προσπάθεια της Περιφέρειας Κρήτης για τον αγροδιατροφικό τομέα δείχνει τον προσανατολισμό που θα πρέπει να ακολουθήσουμε αν θέλουμε να μείνουμε προσηλωμένοι στον αναπτυξιακό στόχο.
Ως Κρητικοί θα πρέπει να ξεπεράσουμε το βασικό μας μειονέκτημα, την κακή νοοτροπία της ηττοπάθειας, να μπορέσουμε να σταθούμε όρθιοι σε μια κρίσιμη οικονομική συγκυρία, και να πιστέψουμε στην πολιτισμική μας αυτοπεποίθηση. Να μετατρέψουμε κυρίως, το ΕΓΩ σε ΕΜΕΙΣ. Είμαστε από τις λίγες περιφέρειες της Ευρώπης, που διαθέτουμε μοναδικούς φυσικούς πόρους, εδαφικές ιδιαιτερότητες, άριστες κλιματολογικές συνθήκες, πλούσια χλωρίδα και πανίδα. Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν μια ξεχωριστή ταυτότητα στα τοπικά μας προϊόντα, που σε συνδυασμό με την υψηλή τουριστική επισκεψημότητα της Κρήτης, μας επιτρέπει να μπορούμε να υλοποιήσουμε τον στρατηγικό μας σχεδιασμό, αρκεί να αξιοποιήσουμε τα παραπάνω αναπτυξιακά εργαλεία.
Βιογραφικό
Η Αντιπεριφερειάρχης Κρήτης κ. Θεανώ Βρέντζου – Σκορδαλάκη γεννήθηκε στο Χαράκι Μονοφατσίου το 1956 και έχει σπουδάσει λογιστικά και η επαγγελματική της δραστηριότητα συνδέεται με τη ανάπτυξη και την ανοδική πορεία της εταιρείας σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκης στην οποία εργαζόταν για 28 χρόνια. Επί σειρά ετών ήταν διευθυντικό στέλεχος της εταιρείας και χαρακτηρίζεται για την αποτελεσματικότητα, την εργατικότητα, την καλή συνεργασία και την ποιότητα στη δουλειά της. Σημαντικό στοιχείο της επαγγελματικής της δραστηριότητας αποτελεί η υποστήριξη και προώθηση των κρητικών προϊόντων.
Η κοινωνική της δραστηριότητα είναι μακρόχρονη, πολύπλευρη αλλά διακριτική και επικεντρώνεται στους χώρους του πολιτισμού, της κοινωνικής αλληλεγγύης με περισσότερη ευαισθησία στις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες.
Συμμετείχε στις δημοτικές εκλογές του 2002 και του 2006 όπου και εξελέγη με επιτυχία δημοτική σύμβουλος, ανάμεσα στις πρώτες θέσεις.
Από το 2002 μέχρι σήμερα είναι μέλος της Δημαρχιακής Επιτροπής.
Την περίοδο 2002 – 2005 διετέλεσε αντιπρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης (ΔΕΠΤΑΗ), στην οποία ανατέθηκε η δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου.
Από τις αρχές του 2006 μέχρι το 2009 διετέλεσε Πρόεδρος των ΚΑΠΗ του Δήμου Ηρακλείου. Δραστηριοποιήθηκε ιδιαίτερα στο σχεδιασμό και την επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» και στη δημιουργία 4 νέων ΚΑΠΗ.
Οργάνωσε τη συγχώνευση όλων των ΚΑΠΗ Ηρακλείου σε ένα ενιαίο οργανισμό, Δ.Ο. ΚΑΠΗ (Δημοτικός Οργανισμός Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων) για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας.
Επίσης συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία και λειτουργία του νέου Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας – Συμβουλευτικού Σταθμού Οικογένειας (Παράρτημα Β’ ΚΑΠΗ στην περιοχή Καμινίων – Τάλως).
Το Νοέμβριο του 2010 εξελέγη πρώτη σε σταυρούς Περιφερειακή Σύμβουλος στη Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου και από τον Ιανουάριο του 2011 ανέλαβε χρέη Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης Αγροτικής Οικονομίας, Κτηνιατρικής & Αλιείας & Κοινωνικής Πολιτικής.
Μέχρι σήμερα έχει προχωρήσει στην υλοποίηση καινοτόμων δράσεων. Η σύσταση της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κρήτης στα πλαίσια της εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης του Πρωτογενή τομέα και της διαχείρισης των προϊόντων του, αποτελεί μια τέτοια πρωτοβουλία.
Η λειτουργία του Κοινωνικού Παντοπωλείου και του Κοινωνικού Φροντιστηρίου της Περιφέρειας Κρήτης εντάσσονται επίσης στις δράσεις της.