Νικήσετε την οικονομική κρίση

Του Γιώργου Ατσαλάκη
και της Ιωάννας Ατσαλάκη

Όσο πιο μικρή είναι η επιχείρηση σας τόσο πιο ευέλικτη είναι στη λήψη αποφάσεων και τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες έχει να ανταπεξέλθει σε δύσκολες οικονομικές συνθήκες. Ο λόγος είναι ότι οι μικρές εταιρίες μπορούν να καινοτομήσουν. Κάθε καινοτομία απαιτεί πειραματισμό και όλα τα πειράματα προϋποθέτουν αποτυχίες. Οι μεγάλες εταιρίες και κυρίως τα διευθυντικά τους στελέχη αποφεύγουν τον ρίσκο για να μην αποτύχουν. Κανένας διευθυντής μεγάλης εταιρίας δεν θα ήθελε να χάσει την δουλειά του επειδή ανέλαβε ρίσκο και χρεώθηκε μια αποτυχία. Παρόλο που επιθυμούν να αποφύγουν την αποτυχία τελικά τους βρίσκει εκείνη.
Οι μικρές όμως επιχειρήσεις δεν έχουν άλλη επιλογή από το  να αναλάβουν ρίσκο για να επιτύχουν. Και για να επιτύχουν πρέπει να καινοτομήσουν. Και για να καινοτομήσουν θα πρέπει να αναλάβουν τον ρίσκο της καινοτομίας.  Όσο πιο πολύ εκτίθενται στο ρίσκο (παρόλο τις αποτυχίες που θα έχουν) τόσο πιο εξυπνότερες, καινοτόμες, αποτελεσματικότερες και επιδέξιες θα γίνουν με το πέρασμα του χρόνου και τόσο περισσότερο θα εξελιχθούν.
Η οικονομική κρίση προσφέρει ευκαιρίες και συνθήκες που θα πρέπει να εκμεταλλευτούν έξυπνα οι μικρές επιχειρήσεις. Αυτό που θα πρέπει να κάνουν είναι να ρισκάρουν εισάγοντας νέες καινοτομίες στα προϊόντα που παράγουν ή τις υπηρεσίες που παρέχουν, να δημιουργήσουν καινοτόμες στρατηγικές προώθησης των προϊόντων ή των υπηρεσιών τους, να σχεδιάσουν καινοτόμες στρατηγικές τιμολόγησης, και να αναπτύξουν καινοτόμες στρατηγικές διανομής των προϊόντων που παράγουν ή των υπηρεσιών που προσφέρουν.
Καινοτομήσετε στην επιχείρηση σας ακλουθώντας τις παρακάτω συμβουλές:
1) Προσλάβετε το κατάλληλο προσωπικό με χαμηλότερο κόστος. Η οικονομική κρίση έχει ως αποτέλεσμα την άφθονη προσφορά υπηρεσιών από ικανούς εργαζόμενους με αξιόλογα προσόντα οι οποίοι στο παρελθόν ήταν πολύ «ακριβοί» για να τους προσλάβετε. Είναι πολύ σημαντικό να προσελκύσετε σπουδαίους ανθρώπους να εργαστούν στην επιχείρηση σας. Αυτοί θα την οδηγήσουν στην επιτυχία. Ένα σπουδαίος εργαζόμενος  είναι κάποιος που η συνεισφορά του αποτιμώμενη σε χρήμα ξεπερνά κατά πολύ τις συνολικές αποδοχές που λαμβάνει από την επιχείρηση σας. Στην περίπτωση αυτή ένας σπουδαίος άνθρωπος σας έρχεται «δωρεάν» και επί πλέον σας φέρνει σημαντικά κέρδη στην επιχείρηση σας.
2) Οργανώστε μια αποτελεσματική στρατηγική μάρκετινγκ πολύ φθηνότερα. Λόγω της οικονομικής κρίσης οι εταιρίες που προσφέρουν υπηρεσίες μάρκετινγκ (διαφήμιση, προώθηση πωλήσεων, κλπ.) μειώνουν συνεχώς τις τιμές. Οπότε μπορείτε να διαπραγματευτείτε πραγματικά χαμηλές τιμές για την διαφήμιση σας. Ενώ οι μεγάλοι ανταγωνιστές προσπαθούν να μειώσουν τις δαπάνες μάρκετινγκ για να μειώσουν τα έξοδα τους ώστε να ανταπεξέλθουν στη οικονομική κρίση, εσείς θα διαφημιστείτε πολύ φθηνά και πιο συχνά, πράγμα το οποίο δεν μπορούσατε να κάνετε στο παρελθόν.
3) Προμηθευτείτε φθηνότερα κάθε είδος υποδομή και  εξοπλισμό. Λόγω της οικονομικής κρίσης θα μπορείτε να ενοικιάσετε φθηνότερα γραφεία, βιομηχανικούς ή αποθηκευτικούς χώρους, ακόμα και πάγιο εξοπλισμό (υπολογιστές, μηχανήματα, όργανα, αυτοκίνητα κλπ.). Επίσης θα υπάρχει υπερπροσφορά καινούργια υποδομής και εξοπλισμού, οπότε λόγω της μειωμένης ζήτησης θα είναι αρκετά φθηνότερα σε σχέση με το παρελθόν. Ακόμα φθηνότερος θα είναι ο μεταχειρισμένος εξοπλισμός ο οποίος θα προσφέρεται από επιχειρήσεις που τον εκποιούν λόγω οικονομικών δυσκολιών.
4) Αξιοποιήστε κατάλληλα τον μειωμένο ανταγωνισμό. Λόγω του ότι αρκετές επιχειρήσεις σε κάθε κλάδο κλείνουν, θα έχετε να αντιμετωπίσετε μειωμένο και πιο ασθενή ανταγωνισμό διότι οι περισσότερες επιχειρήσεις μειώνουν τα έξοδα προβολής και προώθησης. Επίσης ο ανταγωνισμός θα είναι πιο αργός και θα καθυστερήσει  να αντιδράσει στην δικιά σας καμπάνια διαφήμισης.
5) Αποκτήσετε μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά. Λόγω της οικονομικής κρίσης, οι επιχειρήσεις – ανταγωνιστές μειώνουν τα έξοδα τους και κατά συνέπεια μειώνουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν προς τους πελάτες. Αποτέλεσμα είναι η δυσαρέσκεια των πελατών τους λόγω της υπό-εξυπηρέτησης.
Έτσι οι πελάτες δεν είναι πλέον τόσο πιστοί στην πρώην αγαπημένη τους εταιρία και πολλές στρέφονται κατά της εταιρίας. Γίνονται ευάλωτοι και είναι έτοιμοι  να την εγκαταλείψουν και να γίνουν δικοί σας πελάτες. Προσεγγίστε τους με την παραπάνω στρατηγική μάρκετινγκ και θα γίνουν δικοί σας πιστοί πελάτες.
Ρισκάρετε και αλλάξετε τα πάντα στην επιχείρηση σας, τον τρόπο που σκέπτεστε, τις διαδικασίες διοίκησης που εφαρμόζεται, τον τρόπο που εξυπηρετείτε τους πελάτες σας, προσεγγίστε έξυπνα  νέους πελάτες κλπ. Μην κάθεστε χωρίς να κάνετε τίποτα. Προσαρμοστείτε άμεσα στο νέο οικονομικό περιβάλλον που φέρνει η οικονομική κρίση. Όσο πιο γρήγορα προσαρμοστείτε τόσο πιο αποτελεσματικά θα την ξεπεράσετε. Αν καταφέρετε να καινοτομήστε, να αλλάξετε και να επιβιώσετε στην υπάρχουσα οικονομική κρίση, θα έχετε την πολύτιμη εμπειρία της αποτελεσματικής διαχείρισης της, και  σχεδόν σίγουρα δεν θα σας ξανά-απειλήσει καμιά άλλη κρίση στο μέλλον.

Πηγή 12ο Τεύχος Ην-Ων

Written by