«Νέες υποδομές για αερομεταφορές νωπών εμπορευμάτων (Cargo) πρέπει να δημιουργηθούν για να μπορούν τα φρέσκα προϊόντα να φθάνουν στις χώρες του εξωτερικού μέσα σε μία ημέρα» υπογράμμισε σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο κ. Μανώλης Κουγιουμουτζής αντιπρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κρητών, γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Συμβούλιου Κρητών και πρόεδρος του Συλλόγου Κρητών Μονάχου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι τα κρητικά προϊόντα -τόνισε- είναι ήδη γνωστά για την ποιότητά τους αλλά και την συμβολή τους στην υγιεινή διατροφή. Όμως χρειάζονται υποστήριξη για την ανάπτυξη τους.
Σύμφωνα με τους στόχους του Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών «είναι απαραίτητο να εστιασθούν οι εξαγωγικές προσπάθειες των κρητικών προϊόντων και σε αναδυόμενες αγορές όπως είναι η Κίνα (ήδη υπεγράφησαν σημαντικές συμφωνίες για εξαγωγές ελαιολάδου στην Κίνα) και η Ινδία που τα τελευταία χρόνια βρίσκονται στην πρωτοκαθεδρία των εξελίξεων στην Νοτιοανατολική Ασία, αλλά και χωρών από την Λατινική Αμερική όπως είναι κατά κύριο λόγο η Βραζιλία και μετέπειτα η Αργεντινή και η Ουρουγουάη που διατηρούν μακρόχρονους δεσμούς με την Ελλάδα».
Ακόμη είπε «Για την ανάπτυξη αυτών των πλεονεκτημάτων ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Συμβούλιου Κρητών και όλο το συμβούλιο δουλεύουμε για ένα μεσοπρόθεσμο και ευέλικτο πλάνο. Αυτό θα μπορεί να φέρει κοντά τις Κρητικές Οργανώσεις ανά την Υφήλιο, την Κεντρική Κυβέρνηση στην Ελλάδα, τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Κρήτη και το κοινό που θέλουμε να απευθυνθούμε. Ωστόσο, απαραίτητη είναι η διοργάνωση εκδηλώσεων σε παγκόσμιες μητροπόλεις όπως είναι το Λονδίνο, το Παρίσι, οι Βρυξέλλες, η Ρώμη, η Φρανκφούρτη, η Νέα Υόρκη, η Μελβούρνη, το Τορόντο αλλά και αναδυόμενα κέντρα όπως η Μόσχα, η Βαρσοβία, το Μπουένος Άιρες, το Πεκίνο. Οι εκδηλώσεις αυτές πρέπει να συνοδεύονται από την προβολή οπτικοαουστικού υλικού για την Κρήτη, από έντυπο υλικό (ίσως με την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου όσο και σύντομου οδηγού για την Κρήτη), από συζητήσεις συνεδριακής μορφής με την συμμετοχή επιφανών ακαδημαϊκών, πολιτικών αλλά και φορέων. Επίσης δεν πρέπει να λείπουν οι αναφορές στις πολλές και διαφορετικές επιλογές που προσφέρει η Κρήτη ως τουριστικός προορισμός, ξεκινώντας από την πολυμορφία που εμφανίζει το φυσικό της περιβάλλον, καταλήγοντας στην αξία της Κρητικής Διατροφής, και τις εναλλακτικές προτάσεις που υπάρχουν και διαφοροποιούν την Κρήτη από κάθε άλλο προορισμό».
Ερ. Ποιο είναι το πρόγραμμα των κρητικών οργανώσεων για την στήριξη των επιχειρήσεων του νησιού λόγω της οικονομικής κρίσης;
Απ. Οι κρητικές οργανώσεις μπορούν να συμβάλλουν στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του νησιού μας τόσο στον εντοπισμό τους όσο και στην ανάδειξη και αξιοποίησή τους.
Ως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα θα χρησιμοποιήσω την «Κρητική Διατροφή».
Με την προώθηση της Κρητικής Διατροφικής συνήθειας και των προϊόντων του νησιού εκπληρώνουν οι κρητικές οργανώσεις τους καταστατικούς τους σκοπούς γιατί προβάλλουν την Κρήτη και τον κρητικό πολιτισμό.
Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτές που προτιμούν τα κρητικά προϊόντα έρχονται πιο κοντά στις κρητικές συνήθειες, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται προϋποθέσεις για να γίνουν σταθεροί πελάτες τόσο του τουριστικού προϊόντος όσο και των αγροτικών προϊόντων της Κρήτης.
Είναι βέβαια πολύ σημαντικό να αποκτήσουν τα αγροτικά κρητικά προϊόντα σταθερούς πελάτες, γιατί μετά την κατάργηση των επιδοτήσεων το 2013, θα είναι εκτεθειμένα στον σκληρό ανταγωνισμό από αντίστοιχα προϊόντα τρίτων χωρών με χαμηλό κόστος παραγωγής.
Ερ. Οι εξαγωγές των κρητικών προϊόντων με ποιο τρόπο θα μπορούν να φθάνουν γρήγορα χωρίς να χάνουν την ποιότητά τους στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης;
Απ. Η Κρήτη σήμερα ακούγεται στην Ευρώπη για τα νωπά προϊόντα της, για τα κρασιά της και γενικότερα για την διατροφή των κατοίκων της.
Οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ζητούν προϊόντα τα οποία να συντελούν στην υγιεινή διατροφή των πελατών τους.
Οι μεγάλες οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος έχουν πια επιβάλλει στην συνείδηση του κόσμου την χρήση βιολογικής ή οικολογικής προέλευσης προϊόντα . Η πρόταση που κάνω στους παραγωγούς είναι: να παράγουν αγνά προϊόντα απαλλαγμένα από κάθε χημικό συστατικό. Προϊόντα που να προέρχονται από οικολογική καλλιέργεια με σταθερή διαχρονική ποιότητα, συσκευασμένα σε μικρές ποσότητες μέσα σε φιλικές στο περιβάλλον συσκευασίες.
Πρέπει να διατηρήσουμε τις πανάρχαιες ποικιλίες των κρητικών κρασιών όπως «Δάφνι», Βιντιάνο, Plyto κ.α και όχι αυτό που συμβαίνει σήμερα να καλλιεργούμε σχεδόν μόνο Cabernet i Chardonay.
Οι ευρωπαίοι καταναλωτές είναι διαθέσιμοι να πληρώσουν και κάτι παραπάνω, αρκεί να τους πείσουμε ότι αυτό το προϊόν που μεγάλωσε, καλλιεργήθηκε στην Κρήτη, είναι αγνό με φυσικά συστατικά που θα βοηθήσουν στη διατήρηση της υγείας τους.
Βεβαίως τα προϊόντα αυτά από την φύση τους νωπά, πρέπει να παραδοθούν όσο γίνεται γρηγορότερα στους καταναλωτές. Φρέσκα λοιπόν με όλη την σημασία της λέξεως και όχι όπως δυστυχώς συνηθίζεται «τα κρητικά προϊόντα να φθάνουν στο εξωτερικό αλλά μίας βδομάδας»
Για τον σκοπό αυτόν πρέπει να οργανωθούν οι αερομεταφορές των φρέσκων προϊόντων. Οι αποστάσεις από την Κρήτη στην Κεντρική Ευρωπαϊκή Αγορά είναι μεγάλες (2.500 km και πλέον). Την οργάνωση των αερομεταφορών πρέπει να την σχεδιάσουμε και να συνεργασθούμε με χώρες που το έχουν πετύχει προκειμένου να αντλήσουμε τα απαραίτητα στοιχεία για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Ερ. Τι υποδομές χρειάζονται στην Κρήτη για τις εξαγωγές των προϊόντων;
Απ. Οι υποδομές για αερομεταφορές (Cargo) πρέπει να γίνουν κοντά στους τόπους παραγωγής και συσκευασίας των κρητικών προϊόντων μας. Πρέπει να υπάρχουν ειδικές διαμορφωμένες μονάδες για την παραλαβή των προϊόντων και μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα της ίδιας ημέρας να φεύγουν αεροπορικώς στις Ευρωπαϊκές χώρες.
Από στοιχεία που παρέλαβα από την Στατιστική Υπηρεσία Εξαγωγών φαίνεται ότι την πρώτη θέση στις εξαγωγές έχει καταλάβει ο κλάδος των τροφίμων κατά 65%.
Δεύτερη θέση κατέχει ο κλάδος των χημικών και πλαστικών κατά 15,5% με προϊόντα τα οποία μονοπωλούν το περιβάλλον και είναι εξαρτημένα από την εκάστοτε τιμή του πετρελαίου. Στην τρίτη θέση βρίσκεται ο κλάδος της Κλωστοϋφαντουργίας και Ένδυσης με ποσοστό 6%, με περιθώρια ανάπτυξης εξαιρετικά ελάχιστα λόγω της παγκοσμιοποίησης της αγοράς και έχοντας των ανταγωνισμό των κινέζικων προϊόντων.
Τα τρόφιμα λοιπόν μας έχουν κάνει ήδη γνωστούς ενώ υπάρχουν μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σχεδόν το 50% των Ελλήνων της Γερμανίας αλλά και όπως στα υπόλοιπα κράτη της Ευρώπης ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με τον χώρο της γαστρονομίας. Οι Κρήτες εστιάτορες και γενικά οι έμποροι τροφίμων στη Γερμανία ξεπερνούν τους 800 οι περισσότεροι οι οποίοι είναι εγκατεστημένοι στα κρατίδια της Rinanias, Bedis Bitemvergis και Babarias.
Αυτοί είναι και οι καλύτεροι πρεσβευτές και διαφημιστές των κρητικών προϊόντων και της Κρήτης γενικότερα.
Θέλουμε να βεβαιώσουμε ότι οι Ομογενειακές Οργανώσεις στην Ευρώπη νοιάζονται και κάνουν πολλές προσπάθειες διαφήμισης. Επιδιώκουμε στις εκδηλώσεις μας να προσφέρονται κρητικά κρασιά.
Ακόμη επηρεάζουμε εισαγωγείς και προμηθευτές όσο μπορούμε να συμπεριλάβουν στην γκάμα των προϊόντων τους και τα κρητικά.
Ερ. Η Ελλάδα χρειάζεται τουριστική στήριξη από τους απόδημους Έλληνες και στο κάλεσμα του υπουργού τουρισμού υπάρχει ανταπόκριση;
Απ. Όσο για το πρόσφατο κάλεσμα του υπουργού για τουριστική στήριξη από τους απόδημους δεν έχω παρά να συμπληρώσω ότι «εμείς δεν κάνουμε ποτέ τίποτα άλλο παρά να σκεφθόμαστε, να διαφημίζουμε και να παροτρύνουμε τους φίλους μας Γερμανούς να έρθουν στην Ελλάδα. Την στηρίζουμε λοιπόν απεριόριστα».
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Μανώλη Κουγιουμουτζής είναι αντιπρόεδρος της Πανευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Κρητών, γενικός γραμματέας του Παγκόσμιου Συμβούλιου Κρητών και πρόεδρος του Συλλόγου Κρητών Μονάχου.
Γεννήθηκε το 1956 στα Λειβάδεια του Μυλοποτάμου του νομού Ρεθύμνου-Κρήτης και σπούδασε στην Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων στο Ηράκλειο. Στην Γερμανία πήρε πτυχίο από την σχολή Ξενοδοχοϋπαλλήλων με ειδίκευση στην τροφογνωσία.
Εργάσθηκε για 10 χρόνια στην εταιρία SERATON ο οποίος είχε την διεύθυνση του εστιατορίου στο Μόναχο.
Το 1990 άνοιξε εστιατόριο στο Μόναχο και έχει την εταιρία «Alpha Guibh» η οποία είναι σύμβουλος σε τουριστικές επιχειρήσεις στο θέμα της γαστρονομίας ενώ αναλαμβάνει δεξιώσεις αλλά και κάνει εμπόριο ελαιόλαδου.
Σήμερα έχει δύο εστιατόρια στο Μόναχο και είναι κάτοικος του Μονάχου Γερμανίας από το 1980.
Πηγή 10ο Τεύχος Ην-Ων