Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη, μια κιβωτός μνήμης και γνώσης

Οι Πρώτες Κυρίες

«Το Μουσείο Καζαντζάκη εισέρχεται σε μια νέα εποχή. Δεν στέκεται απλά ως μια κιβωτός μνήμης για τον Νίκο Καζαντζάκη, αλλά -έχοντας θέσει ως απώτερο σκοπό να συγκεράσει την αξία της μνήμης με αυτήν της γνώσης και της γόνιμης μελέτης, και να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος- καταβάλλει προσπάθειες να κτίσει ένα νέο προφίλ, ικανό να δημιουργήσει νέες γενιές μελετητών και ερευνητών του πολυσχιδούς έργου του» αναφέρει στο «Ην-Ων» η Έφορος του Μουσείου κ. Βαρβάρα Τσάκα.
Η μόνιμη εκσυγχρονισμένη Έκθεση του Μουσείου -επισήμανε- στο πατρογονικό του χωριό -τους Βαρβάρους σημερινή Μυρτιά- στεγάστηκε σε χώρο όπου παλαιότερα υπήρχε σπίτι της οικογένειας Ανεμογιάννη. Πριν από 27 χρόνια, το 1983, η τότε Υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, παρουσία των Οδυσσέα Ελύτη και Αντώνη Σαμαράκη, εγκαινίασε στον ίδιο τόπο την πρώτη στέγη του Μουσείου, που δημιουργήθηκε χάρη στη δωρεά, την προσπάθεια και τη φροντίδα του γνωστού πνευματικού ανθρώπου Γιώργου Ανεμογιάννη.
Το Σάββατο 3 Ιουλίου 2010 -συνέχισε- με προσκεκλημένους πνευματικούς δημιουργούς, εκπροσώπους του πολιτικού και δημοσιογραφικού κόσμου, φίλους και μελετητές του έργου του Νίκου Καζαντζάκη, εγκαινιάστηκε στη Μυρτιά Ηρακλείου Κρήτης το νέο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη.
Ακόμη τόνισε «Η συγκρότηση του Αρχείου του Μουσείου οφείλεται στις άοκνες αναζητήσεις του ιδρυτή του και παθιασμένου συλλέκτη Γιώργου Ανεμογιάννη. Σημαντική υπήρξε, επίσης, η συνδρομή της δεύτερης συζύγου του Καζαντζάκη, Ελένης, με τις πολλές και διαρκείς δωρεές της, αλλά και πολλών επωνύμων και ανωνύμων, που με καλή διάθεση πάντα βοήθησαν στον εμπλουτισμό του.
Σήμερα το Μουσείο, διανύοντας την τρίτη δεκαετία παρουσίας του στο χώρο, εξακολουθεί να εμπλουτίζει τις συλλογές του, να συντηρεί και να αξιοποιεί κάθε είδος «καζαντζακικού» υλικού».
Παράλληλα, όμως η Έφορος μαζί με τους συνεργάτες της αναπτύσσει δράσεις όπως η επιστημονική τεκμηρίωση και ψηφιοποίηση του Αρχείου του, η παραγωγή και υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η παραγωγή έντυπων και ηλεκτρονικών εκδόσεων κ.ά., μέσα σε μια προσπάθεια βελτίωσης των υπηρεσιών.
Απώτερος στόχο τους είναι να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για το μελλοντικό Μουσείο παρουσιάζοντας και μια νέα πρόταση έκθεσης των συλλογών του. Η συνολική προσπάθεια φέρει τη σφραγίδα καταξιωμένων επαγγελματιών του χώρου, και συγκεκριμένα των αρχιτεκτόνων Γιώργου Ψωμαδάκη και Μαρίας Μαρίνου, στους οποίους ανήκει ο σχεδιασμός της νέας Μόνιμης Έκθεσης, του συγγραφέα και γραφίστα Δημήτρη Καλοκύρη, ο οποίος ανέλαβε την καλλιτεχνική επιμέλεια και της Δρος Λίτσας Χατζοπούλου, που έγραψε και επιμελήθηκε τα κείμενα.
Ο επόμενος, άμεσα επιδιωκόμενος στόχος του επιτελείου του Μουσείου είναι η ενίσχυση και η ενθάρρυνση της επιστημονικής έρευνας πάνω στο έργο του Καζαντζάκη και η γενικότερη ανάδειξη του γνωστικού και του εκπαιδευτικού του ρόλου, με την υλοποίηση τέτοιων δράσεων που θα του επιτρέπουν να ικανοποιεί τους στόχους ύπαρξής του.
Με την ελκυστική επανέκθεση, τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τις ηλεκτρονικές παραγωγές και τα ψηφιοποιημένα αρχεία που είναι στη διάθεση των μελετητών, το Μουσειο Καζαντζάκη φιλοδοξεί, στο νέο του ξεκίνημα, να συμβάλει ακόμα περισσότερο στη διατήρηση, προβολή και διάδοση του έργου του κρητικού συγγραφέα, του μεγάλου στοχαστή.

ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Βαρβάρα Τσάκα είναι Έφορος στο Μουσείο Νίκου Καζαντζάκη από το 2001. Εκτός από τη φροντίδα της για την καθημερινή λειτουργία του Μουσείου και την ευθύνη της για τη διαχείριση του πολύτιμου «καζαντζακικού» υλικού, συντονίζει και οργανώνει με τους συνεργάτες της όλες τις δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιεί το Μουσείο.
Οι δράσεις είναι η οικονομική διαχείριση, ο συντονισμός και η διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, η οργάνωση και η λειτουργία της Μόνιμης Έκθεσης, η διαχείριση μουσειακού και αρχικού υλικού, η διαχείριση συγχρηματοδοτούμενων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προγραμμάτων, ο συντονισμός και η επιμέλεια έργων αναβάθμισης υποδομών και υπηρεσιών, ο συντονισμός και η οργάνωση πρακτικής άσκησης φοιτητών, η εκπροσώπηση του Φορέα στα ΜΜΕ και οι επιτροπές, η οργάνωση και ο συντονισμός παρουσίασης του φορέα και των δράσεων του και η συμμετοχή στην οργάνωση ποικίλων εκδηλώσεων (συνεδρίων, ημερίδων, εκθέσεων, διαγωνισμών κ.α).

Πηγή 10ο Τεύχος Ην-Ων

Written by