Βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στην πόλη των Χανίων
Σε νέες τροποποιήσεις της μελέτης αποκατάστασης του περιβάλλοντος χώρου της Αγοράς Χανίων προχωρούν οι αρμόδιοι του Δήμου Χανίων σε συνεργασία με την 28η Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο Δήμαρχος Χανίων, κ. Κυριάκος Βιρβιδάκης, διευκρίνισε «οι τροποποιήσεις της μελέτης αποκατάστασης θα αφορούν το νότιο τμήμα του περιβάλλοντος χώρου της Δημοτικής Αγοράς με σκοπό να αποκαλυφθεί ο κεντρικός Προμαχώνας των οχυρώσεων των Χανίων».
Μαζί με την αποκατάσταση της Αγοράς -υπογράμμισε- έχουμε ολοκληρώσει τη «Μελέτη Κυκλοφοριακής Οργάνωσης και Στάθμευσης και Μελέτη Εφαρμογής του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Χανίων-Σούδας» προκειμένου να βελτιωθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Χανίων.
Πρέπει να σημειωθεί -είπε- ότι για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος χώρου της Αγοράς υπεγράφη η σύμβαση την 12-2-1998. Η προμελέτη εγκρίθηκε στις 15-7-2003 από το υπουργείο Πολιτισμού και η οριστική μελέτη πέρασε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου στις 25-9-2006 και το 2007 εγκρίθηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο Χανίων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Προϊσταμένης του Ιστορικού Αρχείου Κρήτης κ. Ζαχαρένιας Σημανδηράκη -αναφέρει ο Δήμαρχος- το κτίσμα της Δημοτικής Αγοράς Χανίων των 4.000 τ.μ., έχει περιβάλλοντα χώρο 17.200 τ.μ. Το κτίσμα είναι πρωτότυπο και αποτελεί όχι μόνο το κέντρο της μεγάλης επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά και μια χειροπιαστή εικόνα της ιδέας της Αγοράς της Αρχαίας Ελλάδας.
Η συμβολή της Αγοράς επισημαίνει ο Δήμαρχος άρχισε από 4 Δεκεμβρίου 1913 που έγιναν τα επίσημα εγκαίνια. Η ιστορική διαδρομή με βάση τα στοιχεία της κ. Σημανδηράκη είναι «στις 13/6/1908 συζητείται σε ολομέλεια του Δημοτικού Συμβουλίου το θέμα ανέγερσης Δημοτικής Αγοράς.
Το Δημοτικό Συμβούλιο ψηφίζει την πρόταση, που ήταν σε άμεση συνάρτηση και με άλλα έργα ανάπλασης και εξωραϊσμού της πόλης. Στις 8/8/1908 η αρμόδια για την Αγορά επιτροπή ανακοινώνει στο Συμβούλιο το οριστικό σχέδιο του κτιρίου, τις προτάσεις για σχετικές εργασίες (κατάρριψη του φρουρίου, επιχωμάτωση της τάφρου, αποζημίωση ιδιοκτητών, κατασκευή υποστέγων, κ.λ.π.) καθώς και τον προϋπολογισμό εξόδων του έργου (320.000 δρχ.). Τον Φεβρουάριο του 1909 ο μηχανικός Κ. Δρανδάκης τελειοποιεί τα σχέδια της Αγοράς και συμπληρώνεται έτσι ο σχετικός φάκελος που είχε αρχίσει να καταρτίζει παλαιότερα ο μηχανικός Μιχ. Σαββάκης. Στις 7/12/1910 η Τράπεζα Κρήτης εγκρίνει την παροχή δανείου 300.000 δρχ. με υποθήκη το ίδιο το κτίσμα και τα μελλοντικά ενοίκια των καταστημάτων και στις 23/12/1910 γίνεται δημοπρασία για την εκτέλεση του έργου.
Η θεμελίωση πραγματοποιείται ανεπίσημα από το Δήμαρχο Εμμ. Μουντάκη την 14/8/1911 και το έργο ξεκινά άμεσα. Το δεύτερο εξάμηνο του 1913 αποπερατώνεται το κυρίως έργο, η Αγορά αρχίζει ανεπίσημα να λειτουργεί από την 1/11/1913. Τα επίσημα εγκαίνιά της έγιναν από τον τότε Πρωθυπουργό της Ελλάδας Ελ. Βενιζέλο στις 4 Δεκεμβρίου 1913, τρείς μέρες δηλαδή μετά την επίσημη τελετή της Ένωσης της Κρήτης με την Ελλάδα.
Καταρτίσθηκε ο κανονισμός λειτουργίας της Αγοράς και συγκροτήθηκε ο σύλλογος «Νέα Αγορά Χανίων» από τους καταστηματάρχες. Οι χώροι εξωτερικά απαλλοτριώθηκαν επίσης και διαμορφώθηκαν διαφορετικά, έγιναν κι άλλα παραπλήσια έργα. Κατά κύριο λόγο, στο ανατολικό και δυτικό τμήμα στεγάζονταν κρεοπωλεία, στο άκρο της δυτικής στοάς, τα ιχθυοπωλεία και στο βόρειο και νότιο τα οπωρολαχανοπωλεία. Ελάχιστες μέρες πριν από τη Μάχη της Κρήτης, τον Μάιο του 1941, αποπερατώθηκε και το αντιαεροπορικό καταφύγιο στη νοτιοανατολική πλευρά της Αγοράς.
Κατά τη διάρκεια της Κατοχής και παρά τη δυναμική αντίδραση του τότε Δημάρχου Ν. Σκουλά, οι Γερμανοί κατέλαβαν όλη την εγκάρσια στοά, την απομόνωσαν και τη χρησιμοποίησαν για τις ανάγκες του στρατού κατοχής.
Το 1980, η Δημοτική Αγορά Χανίων χαρακτηρίσθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού ως διατηρητέο μνημείο».
Σύμφωνα με τη μελέτη οι εργασίες για την αποκατάσταση του κτιρίου είναι: «οι εσωτερικοί διαχωριστικοί τοίχοι των καταστημάτων θα κατεδαφισθούν, διότι κρίθηκαν επισφαλείς για την στήριξη των στεγών που φέρουν αλλά και για την διευκόλυνση της ενίσχυσης των θεμελιώσεων και της κατασκευής της ενιαίας πλάκας σκυροδέματος κάτω από το δάπεδο των καταστημάτων που απαιτείται. Οι νέοι διαχωριστικοί τοίχοι που θα κατασκευασθούν θα έχουν πάχος ίδιο με τους υφιστάμενους και την κατάλληλη δομή ώστε να παραλάβουν με ασφάλεια τα φορτία των πλευρικών στεγών αλλά και των προτεινόμενων παταριών.
Τα υπάρχοντα επιχρίσματα θα αποξηλωθούν καθ’ ολοκληρίαν για να γίνουν οι ενισχύσεις της τοιχοποιίας των αρμών και των επιχρισμάτων.
Οι στέγες αποξηλώνονται πλήρως και ανασκευάζονται με νέα υλικά (εκτός των ζευκτών) που θα εξασφαλίζουν την στατική επάρκεια και την πλήρη στεγάνωσή τους.
Προβλέπεται η αλλαγή της γυάλινης επιστέγασης, με τζάμια τύπου triplex που θα αποτελούνται από δύο κρύσταλλα πάχους πέντε (5) χιλιοστών το καθένα με ενδιάμεσο πλαστικό φύλλο και επικόλληση θερμοανακλαστικής μεμβράνης στην εξωτερική επιφάνεια. Το εσωτερικό κρύσταλλο θα είναι αμμοβολημένο. Θα γίνει συντήρηση και αποκατάσταση του γλυπτού διάκοσμου και των λίθινων αρχιτεκτονικών στοιχείων. Στα καταστήματα που βρίσκονται στον άξονα Β-Ν λόγω του μεγάλου ύψους θα κατασκευασθούν ανοιχτά πατάρια για αποθήκευση εμπορευμάτων, μικρό γραφείο κ.α
Στα καταστήματα που βρίσκονται στον άξονα Α-Δ προτείνεται η κατασκευή μικρού κλειστού παταριού για την δημιουργία αποθηκευτικού χώρου. Προβλέπεται η κατασκευή δύο μικρών συγκροτημάτων τουαλετών σε ισάριθμα μη χρησιμοποιούμενα καταστήματα της Δημοτικής Αγοράς με πρόβλεψη εξυπηρέτησης και ατόμων μειωμένης κινητικότητας.
Προβλέπεται η κατασκευή μεταλλικών στεγάστρων παραδοσιακής μορφής στις προσόψεις των καταστημάτων για την οργάνωση του χώρου των πεζοδρομίων και την ομοιόμορφη εμφάνιση των προσόψεων των καταστημάτων. Οι πινακίδες των καταστημάτων θα είναι λιτές ομοιόμορφες κατά τα παραδοσιακά πρότυπα, θα φέρουν τον αριθμό του καταστήματος και η μορφή τους θα ακολουθεί συγκεκριμένες προδιαγραφές. Θα λειτουργήσει ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο και λίγες κεντρικές παροχές ΔΕΗ με ενδιάμεσους μετρητές και θα δημιουργηθεί γραφείο διαχείρισης -συντήρησης- κοινοχρήστων.
Προβλέπεται ακόμη η εγκατάσταση φωτιστικών σωμάτων τόσο για την εξασφάλιση άριστου επιπέδου φωτισμού όσο και για την ανάδειξη του κτιρίου τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.»
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Κυριάκος Επ. Βιρβιδάκης είναι ο Δήμαρχος της πόλης των Χανίων ενώ παράλληλα είναι:
Επίκουρος Καθηγητής Ιατρικής Πανεπιστημίου Αθηνών
Μέλος του Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος
Πρώην Βουλευτής Χανίων
Πρώην Γ.Γ. Αθλητισμού
Μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της ΚΕΔΚΕ
Γεννήθηκε στα Χανιά το 1948 όπου και τελείωσε τις γυμνασιακές του σπουδές το 1965. Το 1971 πήρε το πτυχίο του από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα». Το 1977 απέκτησε τον τίτλο ειδικότητας της Παθολογίας, το 1978 του διδάκτορα της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών με βαθμό «Άριστα» και το 1980 της Νεφρολογίας. Από το 1993 είναι Επίκουρος Καθηγητής Νεφρολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Νοσοκομείο «Σωτηρία».
Γνωστός δρομέας και άλτης του μήκους υπήρξε, ως αθλητής του Τάλω και του Κύδωνα Χανίων, μέλος των Εθνικών Ομάδων Στίβου για 7 χρόνια (1966-1973). Σαν αθλητικός παράγοντας έχει διατελέσει Αντιπρόεδρος του Κύδωνα Χανίων, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικού Ομίλου Χανίων (ως εκπρόσωπος του Δήμου Χανίων) και είναι μέλος πολλών άλλων Σωματείων. Σαν μέλος του Ορειβατικού Συλλόγου Χανίων, υπήρξε αρχηγός σε πολλές ορειβατικές εξορμήσεις. Διετέλεσε, ως εκπρόσωπος του Κύδωνα Χανίων, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Ελληνικής Ομοσπονδίας Άρσεως Βαρών (Ε.Ο.Α.Β.) από το 1977 έως το 1988. Ήταν, ως εκπρόσωπος της Άρσεως Βαρών και της Πυγμαχίας, μέλος της Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων (Ε.Ο.Α.) από το 1981 έως του 1984 ενώ υπήρξε Κοσμήτορας του Παναθηναϊκού Σταδίου (1981-1983), μέλος της Επιτροπής Ολυμπιακής Προετοιμασίας (1981-1983) και είχε την ευθύνη λειτουργίας του Εργομετρικού Κέντρου Αθλητικών Ερευνών (Ε.Κ.Α.Ε.) από το 1981 έως το 1983.
Από το 1980 είναι μέλος και από το 1997 γραμματέας της Υγειονομικής Επιτροπής της Παγκοσμίου Ομοσπονδίας Άρσεως Βαρών από το 1987 μέλος και από το 1999 Πρόεδρος της Υγειονομικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Άρσεως Βαρών. Ενώ διετέλεσε ξανά Πρόεδρος της Υγειονομικής Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Άρσεως Βαρών από το 1991 έως το 1993.
Εκπροσώπησε για Υγειονομικά θέματα την Παγκόσμια Ομοσπονδία Άρσεως Βαρών στο «Αθήνα 2004» και διετέλεσε υγειονομικός υπεύθυνος στο άθλημα της Άρσης Βαρών στην Ολυμπιάδα της Αθήνας το 2004. Με την ιδιότητα του εκπρόσωπου της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Άρσης Βαρών, ο Κυριάκος Βιρβιδάκης συμμετείχε σε όλες τις Ολυμπιάδες μετά το 1980. (1984 στο Λος Άντζελες, 1988 στη Σεούλ, 1992 στη Βαρκελώνη, 1996 στην Ατλάντα, 2000 στο Σίδνεϋ και 2004 Αθήνα). Εκπροσωπεί δε την Παγκόσμια Ομοσπονδία Άρσης Βαρών στην Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή για Υγειονομικά Θέματα.
Το 1999 έγινε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Τοπικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων (Τ.Ε.Δ.Κ.) Χανίων και του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων και Κοινοτήτων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Κ.Ε.). Ακόμη είναι μέλος της Επιτροπής «Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού – Νέες Εφαρμογές και Νέα Τεχνολογία στην Λειτουργία των Ο.Τ.Α. (1999-2003) και μέλος της Επιτροπής Διεθνών Σχέσεων της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. από το 1999 έως το 2007, ενώ εκπροσωπεί την Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. στη Διαρκή Επιτροπή για την Ευρωμεσογειακή Συνεργασία (COPPEM). Από τον Ιούλιο του 2007 είναι Αντιπρόεδρος της Επιτροπής της Κ.Ε.Δ.Κ.Ε. για τις νησιώτικες πολιτικές και τις πολιτικές συνοχής. Η Μονάδα Τεχνητού Νεφρού του Γενικού Νοσοκομείου Χανίων την οποία διηύθυνε, έλαβε το βραβείο της Ελληνικής Νεφρολογικής Εταιρείας ως η καλύτερη επαρχιακή μονάδα για τη συνολική απόδοσή της κατά το διάστημα 1984 έως 1986.
Ο Κυριάκος Βιρβιδάκης έχει τιμηθεί με διεθνείς διακρίσεις όπως το President’s Diploma of Honour και τα Gold και Bronze Order της IWF.