Το «κλειδί» για την αύξηση της τουριστικής κίνησης και την διατήρησή της σε υψηλά επίπεδα είναι η προσφορά πλούσιων εμπειριών στους επισκέπτες μας, επισήμανε στο περιοδικό «Ην-Ων» ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων και Καθηγητής του τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Βασίλης Πατσουράτης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου -διευκρίνισε- ότι η δυνατότητα απόκτησης εμπειριών, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών, ανεβάζει τον πήχη της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Παράλληλα -τόνισε- ιδιαίτερα αυξημένη εκτιμάται ότι θα είναι η τουριστική κίνηση λόγω της συνεχιζόμενης προβολής και διαφήμισης της χώρας μας.
Ερ. Ποιες είναι οι προβλέψεις για την ανεργία τα επόμενα χρόνια στον τουριστικό κλάδο;
Απ. Όχι μόνο δεν θα ανέβει η ανεργία, αλλά θα αυξηθεί η απασχόληση με νέες προσλήψεις σε ποσοστό άνω του 4% ετησίως στο προσωπικό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων λόγω της αύξησης των αφίξεων τουριστών στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, αλλά και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στην χώρα μας το 91% των τουριστών είναι Ευρωπαίοι. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια οι αναβαθμίσεις των γενικών υποδομών στην χώρα μας προσέλκυσαν περισσότερους τουρίστες από την Αμερικάνικη ήπειρο καθώς και από την Ασία.
Ερ. Η διεξαγωγή της Ολυμπιάδας στο Πεκίνο τι προβλήματα θα δημιουργήσει στον ελληνικό τουριστικό κλάδο την επόμενη πενταετία;
Απ. Περιορισμένες ή μηδενικές επιπτώσεις θα σημειωθούν στην τουριστική κίνηση της Ελλάδας λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο. Οι σημαντικότεροι λόγοι είναι: η γεωγραφική μας θέση, το κλίμα μας και η πολιτιστική μας παράδοση. Επίσης η ανάπτυξη των spa προσελκύει μεγαλύτερης ηλικίας τουρίστες οι οποίοι δεν μπορούν να συμμετέχουν σε μακρινό ταξίδι.
Ερ. Η ένταση στα Βαλκάνια τι δυσμενείς επιπτώσεις θα έχει στην ελληνική τουριστική οικονομία;
Απ. Δεν θα έχουμε επιπτώσεις γιατί οι περισσότεροι τουρίστες ταξιδεύουν αεροπορικώς, η χώρα μας θεωρείται η πιο ασφαλής και όσοι είχαν τουριστικό προορισμό τις Βαλκανικές χώρες που έχουν προβλήματα θα επισκεφθούν την Ελλάδα που είναι πιο κοντά τους.
Ερ. Πώς διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία της ελληνικής οικονομίας με τα τελευταία σημαντικά γεγονότα στις γειτονικές χώρες;
Απ. Με την συνέχιση της συστηματικής προβολής της χώρα μας, την βελτίωση των ιδιωτικών και δημοσίων υποδομών για την ανάπτυξη της περιφέρειας και τη βελτίωση της εικόνας της χώρα μας από την άφιξη μέχρι την αναχώρηση των ξένων τουριστών.
Ειδικότερα αναγκαίος είναι ο σχεδιασμός μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής και επικοινωνίας ανάλογα την περιφέρεια της χώρα μας. Ένα απλό παράδειγμα με τρείς εναλλακτικούς τουριστικούς προορισμούς όπως η Χαλκιδική, η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.
Η Χαλκιδική θα μπορούσε να εστιάσει και να στοχεύσει τουρισμό πολυτελείας και θρησκευτικό τουρισμό, αξιοποιώντας την υφιστάμενη υποδομή σε ξενοδοχειακές μονάδες και λατρευτικούς χώρους, η Κρήτη μπορεί να αξιοποιήσει την φήμη της στον θερινό τουρισμό αναπτύσσοντας δίκτυα συνεργασίας μεταξύ των ξενοδοχειακών μονάδων και των επιχειρήσεων που επίσης προσβλέπουν στην τουριστική κίνηση. Τέλος τα Δωδεκάνησα θα μπορούσαν να συνδυάσουν πολυτελή θερινό τουρισμό με αθλητικό (ιστιοπλοϊκό και καταδυτικό) τουρισμό.
Ερ. Τι χρειάζεται για να αυξηθεί ο εσωτερικός τουρισμός και ποιος είναι ο σχεδιασμός;
Απ. Η τουριστική πολιτική πρέπει να αλλάξει για τους Έλληνες. Δηλαδή η σχέση της ποιότητας και της τιμής καθώς και η βελτίωση των υποδομών της περιφέρειας. Παράλληλα να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο η αυτοδιοίκηση (πολιτιστικές εκδηλώσεις) και να δοθούν κίνητρα για τον τουρισμό του Σαββατοκύριακου. Πιο συγκεκριμένα, προτείνω τα έξοδα για εσωτερικό τουρισμό να συμπεριληφθούν στις φορολογικές εκπτώσεις.
Ερ. Ποιες είναι οι στρατηγικές προεκτάσεις μέχρι το 2015 για την ελληνική τουριστική οικονομία;
Απ. Η σημαντικότερη στρατηγική προέκταση είναι να σταθεροποιηθεί η αύξηση του ύψους αφίξεων πάνω του 6%. Οι τουρίστες ζητάνε: πιο προσωποποιημένες συνθήκες, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και φιλοξενία. Δηλαδή τα τουριστικά προϊόντα να αναδεικνύονται με νέες μορφές τουρισμού, η Ελλάδα να συνεχίσει να προσφέρει ήλιο και θάλασσα και να εμπλουτίσει αυτόν με νέα καινοτομικά τουριστικά πακέτα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου -διευκρίνισε- ότι η δυνατότητα απόκτησης εμπειριών, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των τουριστικών υπηρεσιών, ανεβάζει τον πήχη της ποιότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Παράλληλα -τόνισε- ιδιαίτερα αυξημένη εκτιμάται ότι θα είναι η τουριστική κίνηση λόγω της συνεχιζόμενης προβολής και διαφήμισης της χώρας μας.
Ερ. Ποιες είναι οι προβλέψεις για την ανεργία τα επόμενα χρόνια στον τουριστικό κλάδο;
Απ. Όχι μόνο δεν θα ανέβει η ανεργία, αλλά θα αυξηθεί η απασχόληση με νέες προσλήψεις σε ποσοστό άνω του 4% ετησίως στο προσωπικό των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων λόγω της αύξησης των αφίξεων τουριστών στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, αλλά και της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στην χώρα μας το 91% των τουριστών είναι Ευρωπαίοι. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια οι αναβαθμίσεις των γενικών υποδομών στην χώρα μας προσέλκυσαν περισσότερους τουρίστες από την Αμερικάνικη ήπειρο καθώς και από την Ασία.
Ερ. Η διεξαγωγή της Ολυμπιάδας στο Πεκίνο τι προβλήματα θα δημιουργήσει στον ελληνικό τουριστικό κλάδο την επόμενη πενταετία;
Απ. Περιορισμένες ή μηδενικές επιπτώσεις θα σημειωθούν στην τουριστική κίνηση της Ελλάδας λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων στο Πεκίνο. Οι σημαντικότεροι λόγοι είναι: η γεωγραφική μας θέση, το κλίμα μας και η πολιτιστική μας παράδοση. Επίσης η ανάπτυξη των spa προσελκύει μεγαλύτερης ηλικίας τουρίστες οι οποίοι δεν μπορούν να συμμετέχουν σε μακρινό ταξίδι.
Ερ. Η ένταση στα Βαλκάνια τι δυσμενείς επιπτώσεις θα έχει στην ελληνική τουριστική οικονομία;
Απ. Δεν θα έχουμε επιπτώσεις γιατί οι περισσότεροι τουρίστες ταξιδεύουν αεροπορικώς, η χώρα μας θεωρείται η πιο ασφαλής και όσοι είχαν τουριστικό προορισμό τις Βαλκανικές χώρες που έχουν προβλήματα θα επισκεφθούν την Ελλάδα που είναι πιο κοντά τους.
Ερ. Πώς διασφαλίζεται η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία της ελληνικής οικονομίας με τα τελευταία σημαντικά γεγονότα στις γειτονικές χώρες;
Απ. Με την συνέχιση της συστηματικής προβολής της χώρα μας, την βελτίωση των ιδιωτικών και δημοσίων υποδομών για την ανάπτυξη της περιφέρειας και τη βελτίωση της εικόνας της χώρα μας από την άφιξη μέχρι την αναχώρηση των ξένων τουριστών.
Ειδικότερα αναγκαίος είναι ο σχεδιασμός μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής και επικοινωνίας ανάλογα την περιφέρεια της χώρα μας. Ένα απλό παράδειγμα με τρείς εναλλακτικούς τουριστικούς προορισμούς όπως η Χαλκιδική, η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.
Η Χαλκιδική θα μπορούσε να εστιάσει και να στοχεύσει τουρισμό πολυτελείας και θρησκευτικό τουρισμό, αξιοποιώντας την υφιστάμενη υποδομή σε ξενοδοχειακές μονάδες και λατρευτικούς χώρους, η Κρήτη μπορεί να αξιοποιήσει την φήμη της στον θερινό τουρισμό αναπτύσσοντας δίκτυα συνεργασίας μεταξύ των ξενοδοχειακών μονάδων και των επιχειρήσεων που επίσης προσβλέπουν στην τουριστική κίνηση. Τέλος τα Δωδεκάνησα θα μπορούσαν να συνδυάσουν πολυτελή θερινό τουρισμό με αθλητικό (ιστιοπλοϊκό και καταδυτικό) τουρισμό.
Ερ. Τι χρειάζεται για να αυξηθεί ο εσωτερικός τουρισμός και ποιος είναι ο σχεδιασμός;
Απ. Η τουριστική πολιτική πρέπει να αλλάξει για τους Έλληνες. Δηλαδή η σχέση της ποιότητας και της τιμής καθώς και η βελτίωση των υποδομών της περιφέρειας. Παράλληλα να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο η αυτοδιοίκηση (πολιτιστικές εκδηλώσεις) και να δοθούν κίνητρα για τον τουρισμό του Σαββατοκύριακου. Πιο συγκεκριμένα, προτείνω τα έξοδα για εσωτερικό τουρισμό να συμπεριληφθούν στις φορολογικές εκπτώσεις.
Ερ. Ποιες είναι οι στρατηγικές προεκτάσεις μέχρι το 2015 για την ελληνική τουριστική οικονομία;
Απ. Η σημαντικότερη στρατηγική προέκταση είναι να σταθεροποιηθεί η αύξηση του ύψους αφίξεων πάνω του 6%. Οι τουρίστες ζητάνε: πιο προσωποποιημένες συνθήκες, υψηλής ποιότητας υπηρεσίες και φιλοξενία. Δηλαδή τα τουριστικά προϊόντα να αναδεικνύονται με νέες μορφές τουρισμού, η Ελλάδα να συνεχίσει να προσφέρει ήλιο και θάλασσα και να εμπλουτίσει αυτόν με νέα καινοτομικά τουριστικά πακέτα.
Πηγή 2ο τεύχος Ην-Ων