Αυξάνονται οι αλιευτικές παραβάσεις

Αύξηση κατά 8,11% σημείωσαν οι παραβάσεις στην αλιεία το 2005 σύμφωνα με στοιχεία που κοινοποιήθηκαν στην Κομισιόν από τα κράτη μέλη της.
Με βάση τον  Κανονισμό του Συμβουλίου, τα κράτη μέλη οφείλουν να αναφέρουν ετησίως στην Επιτροπή τις περιπτώσεις παραβάσεων και τις αντίστοιχες κυρώσεις που επιβλήθηκαν. Το 2005 ο συνολικός αριθμός των περιπτώσεων που κοινοποιήθηκαν στην Κομισιόν ανέρχεται σε 10.443, αριθμός υψηλότερος κατά 8,11% σε σχέση με το 2004 (συνεκτιμώντας και τα νέα σκάφη μετά την διεύρυνση). Ο σταθερά υψηλός αριθμός παραβάσεων από το 2000 αποδεικνύει ότι οι κυρώσεις που επιβάλλουν τα κράτη μέλη παραμένουν σε χαμηλό επίπεδο και δεν δρουν αποτρεπτικά.
Το 74% των παραβάσεων για το 2005 διαπιστώθηκε από τις χώρες με τον μεγαλύτερο στόλο, δηλαδή την Ισπανία, την Ιταλία και την Πορτογαλία. Το 23% των περιπτώσεων αφορά δραστηριότητες παράνομης αλιείας, το 17% αφορά στην αποθήκευση, μεταφορά, μεταποίηση και διάθεση αλιευτικών προϊόντων χωρίς να έχουν τηρηθεί οι ισχύοντες κανονισμοί, ενώ 15%  αφορά στην αλιεία χωρίς άδεια. Πρόκειται δηλαδή για τις σταθερά συνηθέστερες παραβάσεις από το 2000, οπότε και άρχισε να ισχύει το σύστημα καταγραφής τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στόλος της Ελλάδας, αν και ο μεγαλύτερος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει κάνει πολύ λίγες παραβάσεις.
Το 83% των παραβάσεων του 2005 κατέληξαν σε επιβολή κύρωσης ενώ εξακολουθούν να υφίστανται εντυπωσιακές και ανεξήγητες διαφορές για το ίδιο είδος παράβασης σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση γεγονός που δεν βοηθάει στην αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων ΚΑΠ. Παρατηρείται επίσης ότι παρόλο που οι παραβάσεις αυξάνονται, το μέσο όρο προστίμου σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώνεται χρόνο με το χρόνο. Συγκεκριμένα, κατά το 2005 ανήλθε σε 1.548 ευρώ, δηλαδή σχεδόν το μισό του μέσου όρου των προστίμων που επιβλήθηκαν το 2004 (2.272 ευρώ) και το 1/3 του αντίστοιχου μέσου όρου κατά το 2003 (4.664 ευρώ). Από χρηματικής πλευράς, τα πρόστιμα που κατεβλήθησαν από τον κλάδο της αλιείας το 2005 ανέρχονται σε 10,8 εκατ.€ και αντιπροσωπεύει μόλις το  0,17% της αξίας των εκφορτώσεων.

Πηγή 2ο τεύχος Ην-Ων

Written by