Χρήστος Λεοντής: «ΦΥΛΑΤΤΕ ΘΕΡΜΟΠΥΛΑΣ»

10ο Τεύχος Ην-Ων

Ο Κρητικός μουσικοσυνθέτης

«Τα μουσικά μονοπάτια που έχω ακολουθήσει βασίζονται σε στοιχεία της κρητικής και της βυζαντινής μουσικής ενώ παράλληλα χρησιμοποιώ στίχους ποιότητας» τόνισε σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο Κρητικός μουσικοσυνθέτης Χρήστος Λεοντής.
Μέσα από την δισκογραφία μου αλλά τις μελοποιήσεις θεατρικών αρχαίων αλλά και νεοτέρων έργων -συνέχισε- προσπαθώ να αναλύσω τον πολιτισμό και να πλησιάσω την ανάσα του ανθρώπου.
Ακόμη αναφέρει «ήμουν πάντα κοινωνός της αγωνίας του κόσμου αλλά και των προβλημάτων του ενώ δεν με αφήνουν αδιάφορο τα προβλήματα των οικονομικών μεταναστών. Η σημερινή οικονομική κρίση μου φέρνει στο νού ένα στίχο από την συλλογή του ποιητή μας Κ. Βάρναλη ο οποίος γράφει «Λαφρή στομάχι ξάπλα στο σανό του, δυό φαγιά την μέρα και πολύ, ξυπνούσε τα χαράματα πουλί με τα φτερά των 20 ετών».  Με τον στίχο αυτό ο εθνικός ποιητής μας λέει ότι είναι ένα παιδί το οποίο ξυπνούσε με όνειρα αλλά γέρασε το σώμα του και η ψυχή του και έμεινε δούλος όπως στην αρχή».
Ο Χρήστος Λεοντής γεννήθηκε  στο Ηράκλειο Κρήτης ενώ ο πατέρας του ήταν πρόσφυγας από το Αϊβαλή. Άρχισε η μύηση του στη μουσική από παιδί ξεκινώντας από ψάλτης στην εκκλησία της γειτονιάς του ενώ συμμετείχε και στις τοπικές γιορτές της περιοχής του. Τελειώνοντας το γυμνάσιο ανέβηκε  στην Αθήνα για να φοιτήσει στο Ωδείο Αθηνών. Το 1963 βραβεύθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ενώ την ίδια χρονολογία προσλήφθηκε στο ραδιόφωνο του ΕΙΡ ως υπεύθυνος ορχήστρας και τα χρήματα που έπαιρνε ήταν 1.800 δραχμές (5,2 ευρώ) τον μήνα, τα οποία του εξασφάλιζαν μια ανθρώπινη διαβίωση εκείνη την εποχή.
Το 1963-1964 αρχίζει την πρώτη του δισκογραφική δουλειά με τον τίτλο «Καταχνιά» σε στίχους Κώστα Βίργου με ερμηνευτές τον Στέλιο Καζαντζίδη και την Μαρινέλα και με αφηγητή τον Δ. Μυράτ.
Ακόμη το 1965 η κυβέρνηση των αποστατών απαγόρευσε την μετάδοση τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη από το ραδιόφωνο και σε ένδειξη διαμαρτυρίας ο Χρήστος Λεοντής παραιτήθηκε από την διεύθυνση της ελαφράς ορχήστρας του ΕΙΡ. Για την συγκεκριμένη αντίδρασή του αναφέρει χαρακτηριστικά: «Θα παραιτιόμουν όποιος και να ήταν ο συνθέτης που σε βάρος του θα γινόταν μια τέτοια ενέργεια πόσο μάλιστα πού ήταν ο Μίκης».
Ήταν η πρώτη διαμαρτυρία του και η συμπεριφορά του αυτή για όσους τον γνωρίζουν χαρακτηρίζει τον βίο του έως και σήμερα.
Το 1966 βραβεύεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης για την μουσική του στην ταινία του Πάνου Γλυκοφρύδη «Με την λάμψη στα μάτια».
Το 1968 πήγε για σπουδές στο Παρίσι και αφού επέστρεψε έως και σήμερα έχει διαγράφει μια διακριτική μουσική διαδρομή που μετράει 13 δίσκους, 30 μουσικές επενδύσεις αρχαίων έργων σε συνεργασία με το θέατρο του Κάρολου Κούν, πάνω απο 100 μουσικές επενδύσεις για παραστάσεις Ελλήνων και ξένων θεατρικών συγγραφέων, 500 συναυλίες σε Ελλάδα και εξωτερικό, 20 μουσικές επενδύσεις σε κινηματογραφικές ταινίες  και δύο μουσικές επενδύσεις για τα σήριαλ «Η ζωή του Γεωργίου Παπανδρέου» και «Σφαγείο».
Από τους ποιο γνωστούς δίσκους πλήν την «Καταχνιά» είναι και το Καπνισμένο Τσουκάλι (1975) του Γιάννη Ρίτσου.
Πρίν από λίγες ημέρες (τέλη Μαϊου 2010) κυκλοφόρησαν δύο ακόμη δισκογραφικές του δουλειές σε CD «Χελιδών Ηδομένη…» και « Έρωτας Αρχάγγελος» από τον Μετρονόμο.
Ο «Έρωτας αρχάγγελος» είναι μία καινούργια σειρά τραγουδιών με στίχους Δ. Λέντζου, με τραγουδιστές: τον Δ. Μητροπάνο, Ν. Δημητράτο, την Μαρία Σουλτάτου και Ιωάννα Φόρτη.
Ετοιμάζει την μουσική για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη που θα παρουσιάσει το θέατρο Τέχνης τον Αύγουστο στην Επίδαυρο με σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου.
Ακόμη πρόκειται να παρουσιάσει με ορχήστρα το έργο του Γιάννη Νεγρεπόντη (ποίημα) με τον τίτλο «Φυλάττε Θερμοπύλας». Το έργο αυτό το έγραψε ο Γιάννης Νεγραπόντης το 1970 φυλακισμένος στην νήσο Λέρο όπου μέσα από την φυλακή σκεφτόταν τις συνθήκες της ελευθερίας αλλά και ονειρευόταν τον ελληνικό λαό ελεύθερο.

Επιστροφή στο 10ο Τεύχος Ην-Ων