Τα μεγάλα έργα στην Κρήτη

3ο τεύχος Ην-Ων

Επιπλέον 2 δις ευρώ ζητά το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης

Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης ζητά επιπλέον δύο (2) δισεκατομμύρια ευρώ πέρα από το ΠΕΠ Κρήτης στο ΕΣΠΑ 2007-2013 προκειμένου τα δύο τμήματα Ανατολικής και Δυτικής Κρήτης του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος να προχωρήσουν  σε συντονισμένες παρεμβάσεις όσον αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών και περιβάλλοντος για το νησί.
Ειδικότερα τα μεγάλα έργα είναι οι πύλες εισόδου-εξόδου (Λιμάνια, αεροδρόμια), το ενεργειακό ζήτημα, η ολοκλήρωση και αναβάθμιση του ΒΟΑΚ ως αυτοκινητόδρομο εντεταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα, η διαχείριση του Υδατικού Δυναμικού, η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, οι υποδομές περιβάλλοντος και η διαχείριση των απορριμμάτων.
Στην συνέντευξη που έδωσαν στο «Ην-Ων» οι πρόεδροι των  τμημάτων Ανατολικής (κ. Πέτρος Ινιωτάκης) και Δυτικής Κρήτης (κ. Αντώνης Πιταριδάκης) του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος διευκρίνισαν ότι «προχωρούν μαζί χέρι-χέρι για να πραγματοποιηθούν τα σχέδια ανάπτυξης της νήσου»

Ερ. Στη νέα χωροταξική ανάπτυξη τι έχει προτεραιότητα και τι εμπόδια υπάρχουν

Απ. (κ. Πέτρου Ινιωτάκη) Την ερώτηση σας αυτή μάλλον θα πρέπει να την διαφοροποιήσουμε ως εξής: «τι θα έπρεπε να έχει προτεραιότητα» και αυτό γιατί το σχέδιο του Χωροταξικού πλαισίου που κατατέθηκε στη Βουλή παρουσιάζει σημαντικότατες ελλείψεις οι οποίες, αν δεν ληφθούν σοβαρά υπόψη, θα αφήσουν την Ελλάδα και πάλι πίσω  στον χωροταξικό σχεδιασμό όπως ισχύει άλλωστε εδώ και χρόνια. Το Εθνικό Χωροταξικό προσδιορίζει αναπτυξιακές κατευθύνσεις για τα επόμενα 15 χρόνια και είναι μία από τις ελάχιστες ευκαιρίες που έχουμε να χαράξουμε πολιτική σε πραγματικό βάθος χρόνου.
Δεν μπορεί  λοιπόν, να είναι αποκομμένο από μια ολοκληρωμένη και σύγχρονη εθνική στρατηγική για την αειφορία. Βασικές επομένως προτεραιότητες θα πρέπει να είναι  περιβαλλοντικά ζητήματα και ζητήματα ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης.
Το Τμήμα μας  αναλαμβάνοντας μια σειρά από πρωτοβουλίες όλους αυτούς τους μήνες κάνει μια  πολύ σημαντική προσπάθεια απευθυνόμενο στις τοπικές αρχές  αλλά και στην κεντρική διοίκηση της χώρας μέσω των κοινοβουλευτικών μας εκπροσώπων προκειμένου οι  παρατηρήσεις που καταθέσαμε στο Περιφερειακό συμβούλιο από κοινού με το ΤΕΕ/ΤΔΚ στις 14 Δεκεμβρίου 2007, επί  του Σχεδίου του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης να ενσωματωθούν στο κείμενο που θα ψηφιστεί τελικά από τη Βουλή.
Η προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος, η αειφορία της ανάπτυξης με σεβασμό στον πολίτη, αποτελεί δεδομένο προβληματισμό του ΤΕΕ/ΤΑΚ. Ειδικότερα έχουμε  επισημάνει ότι δυστυχώς στο παρόν σχέδιο:
Δεν προάγονται και δεν αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά θέματα που αφορούν την περιβαλλοντική διάσταση του χωρικού σχεδιασμού και της προστασίας του περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα δεν υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τα θέματα:
– Αντιμετώπιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
– Διαχείριση απορριμμάτων
– Προστασία γης υψηλής παραγωγικότητας
– Μέγιστη προσπάθεια για προαγωγή των ανανεώσιμων έναντι των συμβατικών μορφών
ενέργειας
– Πολιτική του τοπίου
– Περιοχές προστασίας (NATURA κ.λ.π.)
Λείπει παντελώς η αναφορά στο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ερημοποίηση», που αποτελεί και δέσμευση της χώρας σε διεθνές επίπεδο και δεν υπάρχει δέσμευση για ολοκλήρωση του Εθνικού Κτηματολογίου, του μεγάλου εθνικού υπόβαθρου πάνω στο οποίο αναπτύσσονται όλες οι δραστηριότητες, η ύπαρξη του οποίου  αποτελεί και συνταγματική επιταγή.
Επιπλέον, δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά το πρόβλημα της προστασίας και οριοθέτησης των δασών και δασικών εκτάσεων το οποίο έχει καθυστερήσει δραματικά. Στο Εθνικό Χωροταξικό Πλαίσιο δεν προβλέπεται ως προαπαιτούμενη του σχεδιασμού η ύπαρξη κυρωμένου δασικού χάρτη.
Ακόμη, η θεώρηση του δίπολου Ηράκλειο -Χανιά υποβαθμίζει τους Νομούς  Ρεθύμνης και Λασιθίου.
Υποβαθμίζεται ο ρόλος του αεροδρομίου Ηρακλείου, από διεθνή αεροπορικό κόμβο σε κύριο διεθνή αερολιμένα και δεν χωροθετούνται στον ανάλογο χάρτη τόσο το νέο διεθνές αεροδρόμιο Ηρακλείου όσο  και το Λιμάνι του Νότου ως διεθνής πύλη. Επίσης, υποβαθμίζεται ο στρατηγικός ρόλος του λιμένος  Ηρακλείου με την εξάρτηση του  από το λιμάνι του Νότου.
Παράλληλα, μέλημά μας  ως ΤΕΕ θα πρέπει να είναι η προστασία και η ανάδειξη της αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς με ολοκληρωμένο και όχι αποσπασματικό τρόπο στις πόλεις και τους οικισμούς, γιατί τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την ιστορική διαδρομή και την ταυτότητα του κάθε τόπου.
Τέλος, υπάρχει ανάγκη σύνδεσης του ΕΣΠΑ με το Χωροταξικό σχεδιασμό που θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες και στις ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου.
Όπως γίνεται φανερό η ανάγκη για την ολοκλήρωση και εφαρμογή του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού είναι επιτακτική.
Απ. (κ. Αντώνη Πιταριδάκη) Το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδας, τόσο σε κεντρικό, όσο και σε τοπικό επίπεδο έχει αναδείξει το θέμα του χωροταξικού – πολεοδομικού σχεδιασμού ως μείζονος σημασίας. Ιδιαίτερα ως ΤΕΕ/Τμήμα Δυτικής Κρήτης, έχουμε προτείνει τρόπους αντιμετώπισης της σημαντικής έλλειψης χωροταξικού – πολεοδομικού σχεδιασμού σε κεντρικό και κυρίως σε τοπικό επίπεδο.
Το Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης που αποτελεί την κορωνίδα του εθνικού μας σχεδιασμού, συζητείται αυτές τις μέρες στη βουλή. Ως ΤΕΕ/ΤΔΚ σε συνεργασία μάλιστα και με το ΤΕΕ/ΤΑΚ διαμορφώσαμε συγκεκριμένες παρατηρήσεις – προτάσεις επί του σχεδίου του ΥΠΕΧΩΔΕ (η εισήγησή μας έγινε ομόφωνα αποδεκτή από το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης τον Δεκέμβριο του 2007), πλην όμως, ελάχιστες από αυτές ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο και παρά τις επαναλαμβανόμενες παρεμβάσεις μας και προς τους φορείς του τόπου μας δεν βλέπουμε την απαιτούμενη ανταπόκριση, δεδομένου ότι το ΓΠΧ θα αποτελέσει τον καταστατικό χάρτη και θα ρυθμίσει προτεραιότητες και πολιτικές για τα επόμενα 15 χρόνια.
Σε επόμενη φάση και με βάση τις κατευθύνσεις του ΓΠΧ συντάσσονται τα Ειδικά
Χωροταξικά Πλαίσια (Τουρισμού, ΑΠΕ, Βιομηχανίας, Ορεινού και Παράκτιου χώρου) για τα οποία επίσης έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένες παρατηρήσεις (για όσα από αυτά βρίσκονται υπό διαβούλευση – ΑΠΕ, Τουρισμού και Βιομηχανίας).
Σε Περιφερειακό Επίπεδο επιδιώκουμε, σε συνεργασία με το ΤΕΕ/ΤΑΚ να γίνουν εντός του έτους οι απαραίτητες βελτιώσεις – διορθώσεις ή και αναθεώρηση του υπάρχοντος Περιφερειακού Χωροταξικού Σχεδιασμού. Τέλος σε Νομαρχιακό Επίπεδο επιδιώκουμε την εκπόνηση των τοπικών χωροταξικών μελετών ΓΠΣ (ιδιαίτερα της πόλης των Χανίων και των περιαστικών της Δήμων), των ΣΧΟΟΑΠ και των Ε.Χ.Μ. σε συνεργασία και με παροχή υποστήριξης από μέρους μας προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ακόμη επιδιώκουμε σε Νομαρχιακό Επίπεδο:
· Τη χωροθέτηση χρήσεων μέσης και υψηλής όχλησης, για την εγκατάσταση των παραγωγικών δραστηριοτήτων και τον καθορισμό Βιομηχανικών και Επιχειρηματικών Περιοχών (Β.Ε.ΠΕ.)
· Τη χωροθέτηση μονάδων αποθήκευσης και διακίνησης υγρών καυσίμων
· Την προώθηση των διαχειριστικών σχεδίων στις περιοχές του δικτύου Φύση 2000 (Natura)
· Τη διαχείριση ορεινών όγκων, οι οποίοι διοικητικά υπάγονται σε περισσότερους από ένα ΟΤΑ
· Τον καθορισμό των δασικών εκτάσεων και των βοσκοτόπων
· Τη χωροθέτηση παραλιμένιων εγκαταστάσεων
· Την οριοθέτηση του απαραίτητου τμήματος της γεωργικής γης ως χρήση προτεραιότητας.
Στο επίπεδο αυτό οφείλει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενόψει μάλιστα και της Διοικητικής Μεταρρύθμισης να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και να επισπεύσει την ολοκλήρωση του παραπάνω σχεδιασμού.
Για όλα τα παραπάνω δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση, δεδομένου ότι και στη μελέτη (6/2006) που εκπονήσαμε από κοινού τα επιμελητήρια της Κρήτης (Τεχνικό – Οικονομικό – Γεωτεχνικό) για την αξιολόγηση των προγραμματικών περιόδων 1986-2006 και τις κατευθύνσεις ενόψει του ΕΣΠΑ 2007-2013, αναδεικνύεται η υστέρηση στον χωροταξικό σχεδιασμό ως η βασική αιτία της μη υλοποίησης των στόχων και αξόνων ανάπτυξης για το νησί μας. Ταυτόχρονα καθορίζονται οι προτεραιότητες που πρέπει να τεθούν στο θέμα αυτό ενόψει και της 4ης προγραμματικής περιόδου 2007-2013.
Ερ. Η ανάγκη νέων οδικών δικτύων θα μειώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα
Απ. (κ. Πέτρου Ινιωτάκη) Πριν σας απαντήσω συγκεκριμένα για το οδικό δίκτυο στην Κρήτη και το κυκλοφοριακό πρόβλημα,, οφείλω να σας επισημάνω, λαμβάνοντας υπόψη την προηγούμενη σας ερώτηση, ότι στο παρόν κείμενο του Γενικού Χωροταξικού πλαισίου, η Κρήτη παραμένει πίσω και  σε ότι αφορά τις υποδομές μεταφορών (λιμάνια, αεροδρόμια, αυτοκινητόδρομοι). Σε μερικές περιπτώσεις όχι μόνο δεν προβλέπονται βελτιώσεις αλλά υποβαθμίζεται και ο ρόλος των ήδη υπαρχόντων βασικών υποδομών όπως το λιμάνι και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου. (Οι σχετικές παρατηρήσεις μας είναι στη διάθεση σας).
Συγκεκριμένα για το οδικό δίκτυο, από κοινού με το ΤΕΕ/ΤΔΚ έχουμε τονίσει την ανάγκη ολοκλήρωσης του βασικού οδικού συστήματος της χώρας, μεταξύ του οποίου και ο ΒΟΑΚ (Διευρωπαϊκό Δίκτυο). Παράλληλα και πάλι δεν ενσωματώνεται το θεσμοθετημένο (στο Χωροταξικό Πλαίσιο Περιφέρειας Κρήτης) οδικό δίκτυο που αποτελείται από το ΒΟΑΚ, το σύνολο του ΝΟΑΚ (που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο και όχι μόνο ένα τμήμα του στη Νοτιοανατολική Κρήτη) και τους Κάθετους Άξονες.
Θεωρείται αδιανόητο η Κρήτη που αποτελεί  πύλη εισόδου – εξόδου, χρήσης εμπορικής και επιβατικής, για περιοχές της χώρας και του εξωτερικού (Ευρώπη, Αφρική, χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και Αραβικές χώρες), να μην αναλαμβάνει τελικά το ρόλο που της αναλογεί στην ανάπτυξη της χώρας.
Όσον αφορά τα αστικά οδικά δίκτυα, στην Κρήτη και ειδικότερα στο Ηράκλειο η άναρχη οικοδομική δραστηριότητα, χωρίς πολεοδομικό σχεδιασμό, έδωσε υποβαθμισμένα και κατακερματισμένα οικιστικά σύνολα και έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα. Απόλυτη προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση και εφαρμογή του πολεοδομικού σχεδιασμού σε όλες τις περιοχές του θεσμοθετημένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Το ΤΕΕ/ΤΑΚ έχει καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις στο Δήμο Ηρακλείου στο θέμα που αφορά «Μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας οχημάτων στην εντός των τειχών περιοχή του Ηρακλείου».
Επίσης, με παρέμβαση το ΤΕΕ/ΤΑΚ είχε καταθέσει στις τοπικές αρχές την άποψη του για τον κόμβο της Παπαναστασίου (τον προτεινόμενο ανισόπεδο κόμβο) που η κατασκευή του θα ανακουφίσει σε σημαντικό βαθμό το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ο κόμβος Παπαναστασίου είναι από κυκλοφοριακής πλευράς ο μεγαλύτερος κόμβος στην Κρήτη. Ένα έργο που ήδη έχει ξεκινήσει και  βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σίγουρα, τέτοιου είδους υποδομές θα βοηθήσουν στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, το οποίο στο Ηράκλειο, όπως και σε κάθε μεγάλη πόλη είναι μεγάλο, αλλά και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα ολόκληρης της Κρήτης. Επί τη ευκαιρία να σας ενημερώσω ότι το τμήμα μας διοργάνωσε στις 2 Ιουλίου 2008 ημερίδα με θέμα «Τροχαία ατυχήματα και οδική ασφάλεια», με σημαντικούς ομιλητές από το ΥΠΕΧΩΔΕ και το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΤΕΕ, τις τοπικές αρχές. Η ευθύνη  βαραίνει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, είτε για την κατάσταση του οδικού δικτύου είτε για την οδική συμπεριφορά μας.
Απ. (κ. Αντώνη Πιταριδάκη) Ως θεσμοθετημένος Τεχνικός Σύμβουλος της Πολιτείας παρεμβαίνουμε ανελλιπώς και εμπεριστατωμένα για τα θέματα υποδομών τόσο περιβάλλοντος όσο και οδικών. Η ανάγκη των νέων οδικών δικτύων όπως  αναφέρετε στην ερώτησή σας, αφενός στοχεύει στη βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών, αλλά κυρίως στην επιζητούμενη οδική ασφάλεια. Ιδιαίτερα στην περιοχή μας η κατάσταση του οδικού δικτύου είναι θα έλεγα τραγική, με συνέπεια τη σημαντική αύξηση των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και την συνεχή επιδείνωση των κυκλοφοριακών προβλημάτων στην πόλη των Χανίων.
Καταρχήν η ολοκλήρωση του Β.Ο.Α.Κ. στα τμήματα που δεν έχει κατασκευασθεί και η σύνδεσή του με τις πόλεις, τα αεροδρόμια και τα λιμάνια είναι επιτακτική, όπως και η αναβάθμισή του σε αυτοκινητόδρομο και ο προγραμματισμός χρηματοδότησης και κατασκευής των αντίστοιχων έργων ενόψει της Δ’ Προγραμματικής Περιόδου. Στο τομέα αυτό οι δράσεις και οι παρεμβάσεις μας γίνονται συντονισμένα με το ΤΕΕ/ΤΑΚ.
Παράλληλα μετά από παρεμβάσεις μας προχωρούν οι προβλεπόμενες συνδέσεις του Β.Ο.Α.Κ. με την πόλη των Χανίων (ολοκλήρωση των κόμβων Κλαδισού και Μουρνιών) που θα αποσυμφορήσουν σημαντικά την κυκλοφορία εντός της πόλης. Επιδιώκουμε τη σύνδεσή του ΒΟΑΚ με το Λιμάνι Σούδας και το Αεροδρόμιο Χανίων, με τις υπόγειες και υπέργειες διαβάσεις του προς τους οικισμούς και τους παράλληλους προς αυτόν δρόμους. Έχουμε διατυπώσει συγκεκριμένα επιχειρήματα για την κυκλοφοριακή μελέτη Χανίων – Σούδας, ταυτόχρονα με την ανάγκη διάνοιξης δρόμων τουλάχιστον σε ήδη ρυμοτομούμενα σημεία, την επέκταση της οδού Γογονή προς το Ακρωτήρι και την κατασκευή της νέας οριακής οδού (περιφερειακής) Χανίων, όπως αυτή προβλέπεται από τις κυρωμένες μελέτες πράξεων εφαρμογής, προκειμένου να βελτιωθούν σημαντικά οι κυκλοφοριακές συνθήκες.
Τέλος, δεδομένου ότι η αποτελεσματικότητα οποιουδήποτε θεσμικού μέτρου βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, αίρεται από ένα μη συντηρημένο οδικό δίκτυο, έχουμε παρέμβει προς όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΥΠΕΧΩΔΕ, Περιφέρεια, Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, ΟΤΑ) για τις απαιτούμενες ενέργειες, στα πλαίσια και του πρόσφατου νόμου (3481/06) που αφορούν την ευθύνη και τις διαδικασίες συντήρησης του οδικού δικτύου.
Ερ. Σε ποια έργα θα υπάρξει κοινή δράση των δυο περιφερειακών τμημάτων ΤΕΕ/ΤΑΚ και ΤΕΕ/ΤΔΚ
Απ. (κ. Πέτρου Ινιωτάκη) Η Κρήτη λόγω των γεωγραφικών χαρακτηριστικών της μπορεί και πρέπει να αναλάβει το ρόλο που της αναλογεί τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μπορεί να αποτελέσει πρότυπο μοντέλο διοικητικής ανάπτυξης, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε όλοι, τοπικές αρχές, επιστημονικοί φορείς αλλά και απλοί πολίτες, ότι είναι πολύ σημαντικότερα αυτά που μας ενώνουν παραμερίζοντας τις όποιες τοπικιστικές ή συντεχνιακές αντιλήψεις, οι οποίες λειτουργούν, όπως έχει αποδειχτεί ανασταλτικά σε κάθε προσπάθεια ανάπτυξης της Κρήτης. Καμία αναπτυξιακή στρατηγική για τα επόμενα χρόνια δεν μπορεί να ευδοκιμήσει αν δεν υπάρχει συνεργασία.
Επιγραμματικά, λόγω έλλειψης χρόνου, αναφέρω τέσσερα βασικά θέματα που η συνεργασία μας με το ΤΕΕ/ΤΔΚ είναι αναγκαία προκειμένου από κοινού να αντιμετωπίσουμε άμεσα και αποτελεσματικά ζητήματα που αφορούν: την ολοκλήρωση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Κρήτης, ΒΟΑΚ, ΝΟΑΚ (έχουμε εκπονήσει εργασία από κοινού με το ΤΕΕ/ΤΔΚ με θέμα «Προδιαγραφές και ένταξη του ΝΟΑΚ στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Κρήτης», το 1997, εργασία η οποία ανατέθηκε στα 2 τμήματα του ΤΕΕ με απόφαση της Περιφέρειας Κρήτης) και Κάθετοι άξονες, το ενεργειακό ζήτημα της Κρήτης,  τη διαχείριση του υδατικού δυναμικού και τέλος,  τη διαχείριση των απορριμμάτων με τη συνδρομή στο έργο του ΕΣΔΑΚ με στόχο την ορθολογική και σε επίπεδο Κρήτης διαχείριση τους.
Απ. (κ. Αντώνη Πιταριδάκη) Όπως ήδη διαφαίνεται και από αυτά που σας έχω αναφέρει, τα Τμήματα του ΤΕΕ στο νησί έχουμε κάνει πράξη την έννοια του «συγκρητισμού».
Εκπονήσαμε από κοινού ως Επιμελητήρια της Κρήτης τη «Μελέτη αξιολόγησης των αποτελεσμάτων των Προγραμματικών περιόδων 1986-2006 και την Αναπτυξιακή Προοπτική της Κρήτης ενόψει του ΕΣΠΑ 2007-2013». Σηματοδοτήσαμε την αναπτυξιακή πορεία του νησιού μας θέτοντας ως αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την ανάπτυξη και οικονομική επιβίωση του νησιού το σχεδιασμό και υλοποίηση ενός «Περιφερειακού Σχεδίου ολοκληρωμένης και ισόρροπης ανάπτυξης με έμφαση στην ενδοχώρα. Η Κρήτη πρέπει και μπορεί να γίνει τόπος παραθερισμού, παραμονής και εργασίας – διατροφικός τροφοδότης της Ευρώπης».
Το σχέδιο αυτό ολοκληρωμένης ανάπτυξης περιβάλλει τους τρεις βασικούς τομείς ανάπτυξης της περιοχής, τον πρωτογενή, την μεταποίηση και τον τουρισμό και εξειδικεύεται σε στόχους, άξονες προτεραιότητας και μέτρα με την υποβοήθηση συγκεκριμένων αναπτυξιακών εργαλείων που έχουν αναπτυχθεί ή μπορεί να αναπτυχθούν περισσότερο όπως η έρευνα, η καινοτομία και οι υποδομές. Ως βασικούς στόχους του σχεδίου Ανάπτυξης θέτουμε:
· τη δημιουργία ενός ξεκάθαρου αναπτυξιακού περιβάλλοντος
· την ανάδειξη κι αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του νησιού
· τη διασύνδεση και αλληλοστήριξη των τομέων ανάπτυξης της Κρήτης και
· τη βελτίωση της ποιότητας και των πιστοποιημένων χαρακτηριστικών των προϊόντων και υπηρεσιών μας.

Επιστροφή στο 3ο τεύχος Ην-Ων