«Στίβος Τουριστικής Μάχης»

28ο Τεύχος Ην-Ων

«Ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο κάνουμε δυο στρατηγικές επισημάνσεις. Η πρώτη αφορά, στον προσδιορισμό ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου για τον ελληνικό τουρισμό των επόμενων δεκαετιών. Στην ψηφιακή εποχή δεν μπορούμε εμείς να πηγαίνουμε τον… αραμπά. Αυτό σημαίνει επένδυση για την αναβάθμιση όλων των υποδομών που σχετίζονται με τον τουρισμό, από τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και τις μαρίνες μέχρι τα γήπεδα γκολφ ή τα υδροπλάνα. Όπως επίσης σημαίνει κι ένα ξεκάθαρο χωροταξικό ώστε να υπάρχουν κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και αξιοποίησής του ως τεράστιου συγκριτικού πλεονεκτήματος για το τουριστικό μας προϊόν. Σημαίνει ακόμη ένα φιλοεπενδυτικό περιβάλλον. Από την έκδοση της πρώτης άδειας μέχρι τα εγκαίνια λειτουργίας της επένδυσης» τόνισε σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Αλέξανδρος Βασιλικός.
Ερ. Ποιές οι νέες στρατηγικές του Επιμελητηρίου για την ανάπτυξη του τουρισμού;
Απ. Το ζήτημα της στρατηγικής που βάζετε με την ερώτησή σας έχει κρίσιμη σημασία. Πρέπει όμως να κάνουμε ένα βήμα πίσω για να αντιληφθούμε τη «μεγάλη εικόνα». Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν τη σημασία που έχει ο τουρισμός -ειδικά σε αυτή τη συγκυρία- για την οικονομία και την κοινωνία. Η συνεισφορά του τουρισμού είναι εθνική, προκειμένου η χώρα να καταφέρει να επιστρέψει στην κανονικότητα. Απαιτείται λοιπόν εθνική στρατηγική για την περαιτέρω πορεία κι ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα. Δεν μπορεί ο τουρισμός να βρίσκεται στον «αυτόματο πιλότο», ούτε να κυριαρχεί ο εφησυχασμός επειδή μια σεζόν πάει καλά και το τουριστικό προϊόν μας έχει ζήτηση. Απαιτείται απ’ όλους και κυρίως από τους έχοντες την ευθύνη της διακυβέρνησης να σχεδιάσουν και να συνθέσουν μια εθνική στρατηγική, ολοκληρωμένη και συνεκτική, καινοτόμα και ανταγωνιστική, που θα επιτρέψει στον ελληνικό τουρισμό ν’ απελευθερώσει όλο το δυναμικό του και να δώσει αυτό που πραγματικά μπορεί.
Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας έχει την υποχρέωση να μπολιάσει αυτό τον σχεδιασμό με ιδέες και προτάσεις. Να ανοίξουμε δρόμους προς το αύριο μέσα σ’ ένα απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον όπου κυριαρχεί ο αδυσώπητος ανταγωνισμός για την προσέλκυση τουριστικών προτιμήσεων. Είναι ένας αληθινός «στίβος μάχης» στον οποίο πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως δεν είμαστε μόνοι μας. Είναι κι άλλοι που «τρέχουν», παλιοί και νέοι ανταγωνιστές, οπότε για να κερδίσουμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα πρέπει πραγματικά να δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας.
Εδώ λοιπόν εμείς ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο κάνουμε δυο στρατηγικές επισημάνσεις. Η πρώτη αφορά, στον προσδιορισμό ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου για τον ελληνικό τουρισμό των επόμενων δεκαετιών. Στην ψηφιακή εποχή δεν μπορούμε εμείς να πηγαίνουμε τον… αραμπά. Αυτό σημαίνει επένδυση για την αναβάθμιση όλων των υποδομών που σχετίζονται με τον τουρισμό, από τα αεροδρόμια, τα λιμάνια και τις μαρίνες μέχρι τα γήπεδα γκολφ ή τα υδροπλάνα. Όπως επίσης σημαίνει κι ένα ξεκάθαρο χωροταξικό ώστε να υπάρχουν κανόνες προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και αξιοποίησής του ως τεράστιου συγκριτικού πλεονεκτήματος για το τουριστικό μας προϊόν. Σημαίνει ακόμη ένα φιλοεπενδυτικό περιβάλλον. Από την έκδοση της πρώτης άδειας μέχρι τα εγκαίνια λειτουργίας της επένδυσης. Ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις δεν γίνεται και αυτή τη στιγμή ο κλάδος μας συνολικά κάνει τη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στη χώρα, στηρίζοντας την εθνική οικονομία. Δημιουργεί το κλίμα σταθερότητας κι εμπιστοσύνης για να έρθουν στον τουρισμό και άμεσες ξένες επενδύσεις που μπορούν να προσδώσουν ακόμη μεγαλύτερη ώθηση στο ελληνικό τουριστικό προϊόν μέσα στην παγκόσμια αγορά.
Όμως το να σχεδιάσουμε αυτό το νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα μας πάει στο μέλλον, δεν φτάνει. Κι έρχομαι έτσι στη δεύτερη στρατηγική επισήμανση που κάνουμε ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο. Πρέπει να ξεριζώσουμε και όλα τα «ζιζάνια» που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και απειλούν την άνθιση του ελληνικού τουρισμού και του ελληνικού ξενοδοχείου, παρά τις δυνατότητες που υπάρχουν. Και τα «ζιζάνια» αυτά δεν είναι άλλα από την υπερφορολόγηση που έχει εξαντλήσει τη φοροδοτική ικανότητα του ελληνικού ξενοδοχείου, τον αθέμιτο ανταγωνισμό από την ασυδοσία όσων προσποιούνται τους ξενοδόχους χωρίς να είναι, μέσα από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων και τέλος, τα «κόκκινα δάνεια» που πρέπει να μπουν σε μια τελική φάση επίλυσης με παραγωγικό και δίκαιο με τα κριτήρια της αγοράς τρόπο.
Ερ. Ποιός θεματικός τουρισμός έχει γρήγορη ανάπτυξη στην Ελλάδα; Αναγκαία στατιστικά στοιχεία.
Απ. Εξίσου σημαντική και η δεύτερη ερώτησή σας καθώς ο θεματικός τουρισμός είναι ένα από τα σημαντικότερα όπλα μας στη μάχη κατά της εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού, με στόχο να πετύχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Η χώρα έχει εξαιρετικές δυνατότητες για την ανάπτυξη διαφόρων μορφών θεματικού τουρισμού. Στηριγμένη στα δικά της συγκριτικά πλεονεκτήματα και χαρακτηριστικά ταυτότητας, μπορεί η κάθε περιοχή μπορεί να διαμορφώνει το θέμα ή το συνδυασμό θεμάτων που μπορούν να δώσουν εξειδικευμένες εμπειρίες που είναι και ο πυρήνας του θεματικού τουρισμού. Συνεπώς θ’ αδικούσαμε τις δυνατότητες της χώρας αν λέγαμε αυτή ή άλλη μορφή θεματικού τουρισμού πάει καλύτερα από τις άλλες. Το σημαντικό είναι όπως λέει και μια διάσημη ρήση «ν’ αφήσουμε όλα τα λουλούδια ν’ ανθίσουν».
Ωστόσο πρέπει πάντα να έχουμε τα πόδια μας στο έδαφος. Είναι καλές οι θεωρητικές προσεγγίσεις, όμως το ζητούμενο δεν είναι απλά να μιλάμε για τα οφέλη του θεματικού τουρισμού. Τα καλύτερα λόγια είναι οι πράξεις. Για να πάει μπροστά ο θεματικός τουρισμός σε όλες τις διαστάσεις και τις μορφές του χρειάζεται δουλειά. Δεν θα πέσει ως επιτυχία από τον ουρανό. Ο θεματικός τουρισμός απαιτεί όραμα, σχέδιο, πρόγραμμα κι επενδύσεις. Απαιτεί επίσης υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόντα και υπηρεσίες. Εμείς ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο καθιερώσαμε το «Ελληνικό Πρωινό» που διασυνδέει τον τουρισμό με τον πρωτογενή τομέα παραγωγής και υπηρετεί την εμπειρία του αγροτοδιατροφικού τουρισμού. Στηρίξαμε αυτή την πρωτοβουλία πάνω στην ποιότητα των ελληνικών προϊόντων και ταυτόχρονα στηρίξαμε τα προϊόντα αυτά να βρουν το δρόμο τους για τις αγορές του εξωτερικού. Τα οφέλη είναι πολλαπλασιαστικά. Το επιβεβαιώνουν και οι σχετικές μελέτες που εκπονήσαμε ως Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο για τον Τουρισμό Υγείας και τον Τουρισμό Τρίτης Ηλικίας.
Για να κερδίσουμε όμως το στοίχημα του θεματικού τουρισμού χρειάζεται και μια μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας απ’ όλους μας. Από τους ξενοδόχους, τις τοπικές κοινωνίες, τις τοπικές αρχές, όλους ανεξαιρέτως. Ο θεματικός τουρισμός όπως τόνισα θέλει σχέδιο και ποιότητα. Δεν μπορεί να υπηρετηθεί από τη βολικότητα του «άρπα κόλλα», από τη λογική των «rooms to let» της δεκαετίας του 80 ή της airbnb σήμερα. Οι εύκολες νίκες έχουν συνήθως μικρά έπαθλα. Το στοίχημα του θεματικού τουρισμού είναι μεγάλο και μπορούμε να το κερδίσουμε επιδεικνύοντας ευθύνη και σοβαρότητα. Το να έχεις 12μηνο τουρισμό είναι πολύ μεγάλο έπαθλο!

Επιστροφή στο 28ο Τεύχος Ην-Ων