Σκάκι κατά μαθησιακών προβλημάτων

21ο τεύχος Ην-Ων

«Σύμφωνα με έρευνες έχει αποδειχθεί σε ομάδα μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που μαθαίνουν σκάκι υπερτερούν σε επιδόσεις από αντίστοιχη ομάδα που δεν ασχολείται με το αγώνισμα. Σε μεγαλύτερες ηλικίες  το σκάκι είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ασθένεια Αλτσχάϊμερ» υπογράμμισε σε συνέντευξη που έδωσε στο «Ην-Ων» ο προπονητής και νικητής του Διεθνούς Τουρνουά της Ικαρίας τον Αύγουστο 2013 Στάθης Γαζής.
Ερ. Σε πόσο χρονικό διάστημα ένας αρχάριος ενήλικας μπορεί να κατεβαίνει σε επίσημους αγώνες.
Απ. Μετά την εκμάθηση των κινήσεων και των ειδικών αγωνιστικών κανόνων και συμπεριφορών μπορεί άμεσα να συμμετέχει σε επίσημα τουρνουά ή σε μια από τις διοργανώσεις της ΕΣΟ και εφ΄ όσον έχει δελτίο σε κάποιο αθλητικό σκακιστικό Όμιλο.
Για να μπεί στην αθλητική διαδικασία δεν χρειάζεται μεγάλο διάστημα αλλά η διάθεση να ξεκινήσει να συμμετέχει σε αγώνες. Η πρακτική επαφή με το αγώνισμα βοηθάει στην βελτίωση του  αθλητή ενώ παράλληλα συνεχίζει να μελετάει τις βασικές τεχνικές και τον τρόπο σκέψης προκειμένου να κερδίσει.
Το ζητούμενο βέβαια δεν είναι μόνο η νίκη αλλά η δημιουργία μιάς ολοκληρωμένης παρτίδας, η πραγματοποιήση μιας πρωτότυπης ιδέας και η ευχαρίστηση που δίνει μία ανάλογη πνευματική απασχόληση.
Ερ. Πόσο βοηθάει η εκμάθηση σκακιού στις νοητικές ικανότητες του ανθρώπου, στις κοινωνικές σχέσεις του και στην επαγγελματική του ζωή;
Απ. Έχει αποδειχθεί με βάση σχετικών ερευνών σε μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ότι ομάδα παιδιών που μαθαίνουν σκάκι υπερτερούν σε επιδόσεις από αντίστοιχη ομάδα που δεν ασχολείται με το αγώνισμα. Επίσης είναι σίγουρο ότι βοηθάει τα παιδιά που έχουν μαθησιακά προβλήματα. Σε μεγαλύτερες ηλικίες το σκάκι έχει αποδειχθεί ότι είναι ανασταλτικός παράγοντας για την ασθένεια «Αλτσχάϊμερ».
Για την διεύρυνση των κοινωνικών σχέσεων παίζει σημαντικό ρόλο η ένταξη σε ένα όμιλο, και η συμμετοχή σε αγώνες ατομικούς και ομαδικούς.
Το βασικό στο τρόπο σκέψης στον σκακιστή είναι να προβλέπει τις αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ενέργειες. Αυτή η πνευματική ικανότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στον επαγγελματικό τομέα δημιουργώντας για τον επιχειρηματία νέα προϊόντα.
Ερ. Πώς βοηθάει το σκάκι σε ανθρώπους που είναι ΑμΕΑ;
Απ. Είναι σημαντικό ότι ένας άνθρωπος ΑμΕΑ μπορεί να ασχοληθεί με το σκάκι και αγωνιστικά, με κοινωνικό όφελος να βγεί έξω από το σπίτι του να δημιουργήσει το προσωπικό του περίγυρο και να ενταχθεί στην κοινωνική ομάδα.
Ερ. Πώς μπορεί κάποιος να φθάσει σε επίπεδο προπονητή;
Απ. Σε τακτά χρονικά διαστήματα γίνονται σεμινάρια προπονητικής για σκακιστές που τα διοργανώνει η Παγκόσμια Σκακιστική Ομοσπονδία (FIDE).
Αυτό είναι ένα καλό ξεκίνημα για κάποιον που θέλει να ασχοληθεί με την προπονητική. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο σκακιστής-προπονητής δεν είναι ανάγκη να έχει διακεκριμένη αγωνιστική δραστηριότητα αλλά την διάθεση να εκπαιδεύσει.  Για τα πρώτα βήματα που ο αθλητής πρέπει να αγαπήσει το παιχνίδι δεν είναι τόσο σημαντικό το αγωνιστικό επίπεδο του προπονητή (π.χ  μέτρ σκακιού) αλλά η ικανότητα που έχει να διδάσκει για να σε κάνει να το αγαπήσεις. Σε υψηλότερο επίπεδο πλέον ο σκακιστής έχει ανάγκη από προπονητή-αθλητή.

Βιογραφικό
Ο Στάθης Γαζής είναι προπονητής 30 χρόνια και αθλητής 35 χρόνια. Είναι μέτρ της Ελληνικής Ομοσπονδίας Σκακιού, μέτρ και προπονητής της Παγκόσμιας Σκακιστικής Ομοσπονδίας (FIDE master and FIDE instructor).
Το διεθνές ELO αξιολόγησης είναι 2.248.
Μια πρόσφατη επιτυχία είναι ότι βγήκε πρώτος (χρυσό μετάλλιο) στο Διεθνές Τουρνουά της Ικαρίας τον Αύγουστο του 2013.

Επιστροφή στο 21ο τεύχος Ην-Ων