«Τη σύνδεση της έρευνας με το δίπτυχο του πολιτισμού και του τουρισμού σχεδιάζει το υπουργείο με το Πολιτισμού με το υπουργείο Έρευνας και Τεχνολογίας» επισήμανε σε συνέντευξη του «Ην-Ων» ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης.
Ερ. Ποιά είναι η σχέση της τεχνολογίας και του πολιτισμού και ποιός ο σχεδιασμός των δύο υπουργείων (Υπουργείο Έρευνας και Τεχνολογίας – Υπουργείο Πολιτισμού);
Απ. Ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησής μας, έχω σημειώσει πως αντιλαμβανόμαστε τον Πολιτισμό ως πυλώνα αυτοσυνειδησίας, αλλά και ως παραγωγό συμβολικού και υλικού πλούτου. Και προκειμένου αυτή η αντίληψη να καθιερωθεί, η αξιοποίηση συγχρόνων τεχνολογικών εργαλείων είναι απαραίτητη.
Η θητεία μου στο Υπουργείο Πολιτισμού ξεκίνησε με μία βασική εξαγγελία – πρόκληση: την ανασυγκρότηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων. Ήδη η προγραμματική αυτή δέσμευση υλοποιείται, καθώς από το τέλος Ιουνίου αρχίζει σταδιακά η καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που θα βοηθήσει πολύ στην προαγορά εισιτηρίων από οποιοδήποτε μέρος, στον καλύτερο προγραμματισμό των μνημείων και αρχαιολογικών χώρων και ασφαλώς των ίδιων των επισκεπτών. Θα προσφέρει εξάλλου μεγαλύτερη διαφάνεια στον έλεγχο των εισιτηρίων, άμεση εξαγωγή στατιστικών στοιχείων και άρα τη δυνατότητα μιας βελτιωμένης στρατηγικής προβολής της πολιτιστικής κληρονομιάς μας στο άμεσο μέλλον.
Ο δεύτερος άξονας πολιτικής που εφαρμόζουμε είναι η αναμόρφωση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων με την ψηφιοποίηση των εκδόσεων, την ανανέωση των πωλητέων, τον εκσυγχρονισμό των πωλητηρίων, τη δημιουργία e-shop. Πιστεύω ότι σε ελάχιστο χρονικό διάστημα θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι παραπάνω υπηρεσίες. Ταυτόχρονα συνεχίζεται η υλοποίηση δύο μεγάλων Έργων, που τελικώς αφορούν στη σύνταξη ενός Εθνικού Αρχείου Μνημείων, το οποίο θα περιλαμβάνει τόσο κινητά όσο και ακίνητα μνημεία. Είναι σε εξέλιξη τόσο το έργο του «Αρχαιολογικού Κτηματολογίου» όσο και αυτό του «Εμπλουτισμού των Ψηφιακών Συλλογών των Κινητών Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού και Ανάπτυξη Νέου Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων». Οι δύο μεγάλες αυτές παρεμβάσεις θα αλλάξουν ριζικά το τοπίο στη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Με τον εμπλουτισμό των ψηφιακών συλλογών θα καταγραφούν, τεκμηριωθούν και ψηφιοποιηθούν περί τα 500.000 αντικείμενα. Είναι μια αρχή. Η κατάλληλη υποδομή θα επιτρέψει να συνεχιστεί απρόσκοπτα η εισαγωγή και νέων κινητών μνημείων, έτσι ώστε ο πολίτης να μπορεί από τον σπίτι του, τον χώρο εργασίας του, τη βιβλιοθήκη, τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα, να παραγγέλνει φωτογραφίες αρχαίων αντικειμένων, να εκπονεί εργασίες, να συντάσσει εκθέσεις, να κάνεις απλές ή σύνθετες αναζητήσεις αρχαιοτήτων κλπ.
Στην περίπτωση του «Αρχαιολογικού Κτηματολογίου» έχει σχεδόν ολοκληρωθεί το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (βρισκόμαστε στη φάση παραλαβής του) και η Διαδικτυακή του Πύλη, η οποία πρόκειται να παρέχει χρήσιμες πληροφορίες προς τους πολίτες – χρήστες, όπως η τοποθεσία ενός αρχαιολογικού χώρου, η σχέση της ιδιοκτησίας του με τα όρια μίας ζώνης προστασίας αρχαιολογικού ενδιαφέροντος κτλ.
Ταυτόχρονα πραγματοποιούνται και δεκάδες έργα ψηφιοποίησης σε μουσεία (Βυζαντινό και Χριστιανικό, Νέο Μουσείο Πατρών) και εφορείες αρχαιοτήτων, που θα συμβάλουν καθοριστικά στην ταχύτερη μετάβαση του Τομέα του Πολιτισμού στην ψηφιακή εποχή. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρούμε την συστηματική και καθολική προστασία του πολιτιστικού αποθδέματος, καθιστούμε την πολιτιστική μας κληρονομιά προσιτή και προσβάσιμη στους πολίτες και ειδικότερα στις γενιές της κοινωνικής δικτύωσης και του Διαδικτύου, υλοποιούμε υπηρεσίες ψηφιακής διοίκησης. Ήδη ετοιμάζουμε το νέο ιστότοπο του υπ. Πολιτισμού που θα βγει στον αέρα πολύ σύντομα ενώ, κάνοντας πάντα χρήση ίδιων μέσων, αντίστοιχα προγράμματα εξωστρέφειας επεξεργαζόμαστε και για τους εποπτευόμενους φορείς του Υπουργείου.
Τέλος, σε συνεργασία με το Υπουργείο Έρευνας και Τεχνολογίας συνεργαζόμαστε σε επίπεδο σχεδιασμού της Εθνικής Στρατηγικής για την Καινοτομία ενώ παράλληλα σχεδιάζουμε μια Εμβληματική Πρωτοβουλία στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, η οποία στοχεύει στην προώθηση κοινών αξόνων πολιτικής και αναπτυξιακών στόχων σε ιδιαίτερα σημαντικούς και συμπληρωματικούς για τα δύο υπουργεία τομείς παρέμβασης. Αυτοί ενδεικτικά αφορούν:
• στην ενίσχυση των ερευνητικών υποδομών που παράγουν τεχνολογίες υποστήριξης της αρχαιολογικής έρευνας και τη διάχυση των αποτελεσμάτων τους σε φορείς-χρήστες του Υπουργείου Πολιτισμού
• τη δικτύωση ερευνητικών κέντρων με επιχειρήσεις της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας για την παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα ενισχύσουν το προφίλ της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας και παραγωγής
• την ενίσχυση δράσεων παραγωγής και διάδοσης ψηφιακού πολιτιστικού περιεχομένου και ηλεκτρονικών εφαρμογών προσανατολισμένων στον τελικό χρήστη-επισκέπτη των μουσείων, των συλλογών και των χώρων πολιτισμού
• την ενίσχυση των εκπαιδευτικών δράσεων για την κατάρτιση στελεχών των φορέων πολιτισμού σε νέες τεχνολογίες και καινοτόμες διαδικασίες αλλά και δράσεις εκπαίδευσης του γενικού κοινού με τη χρήση νέων τεχνολογιών
• τη σύνδεση της έρευνας με το δίπτυχο του πολιτισμού και του τουρισμού
Γενικά, οι τομείς της έρευνας και του πολιτισμού χαρακτηρίζονται από υψηλή συμπληρωματικότητα και μπορούν να υποστηρίξουν καταλυτικά την ανταγωνιστικότητα του πολιτιστικού προϊόντος, να αναδείξουν δυναμικά την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία με ελκυστικό τρόπο και νέα μέσα και τέλος, να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για νέους επιστήμονες και να βοηθήσουν έτσι στη απασχόληση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας που δυστυχώς λόγω της κρίσης προσανατολίζεται στη μετανάστευση».
Βιογραφικό
Ο Νίκος Ξυδάκης Αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού γεννήθηκε το 1958 στον Πειραιά. Κατάγεται από τη Μύκονο. Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές στον Πειραιά και την Ερμούπολη Σύρου. Σπούδασε γραφικές τέχνες (ΤΕΙ Αθήνας, 1976-77), χωρίς να τις ολοκληρώσει. Πήρε πτυχίο από την Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1984). Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές ιστορίας τέχνης στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (1999-2004).
Στη δεκαετία του ’80 εργάστηκε ως επιμελητής εκδόσεων. Από το 1987 εργάζεται ως δημοσιογράφος. Έχει συνεργαστεί με πολλά περιοδικά κι εφημερίδες, ως συντάκτης, κριτικός βιβλίου και εικαστικών, σύμβουλος έκδοσης, αρχισυντάκτης και εκδότης. Ενδεικτικά: Βαβέλ, Σύγχρονα Θέματα, Πολίτης, Οδός Πανός, Εκ Παραδρομής, Χάος, Γυναίκα, Ταχυδρόμος, Elle, Madame Figaro, Αθηνόραμα, Πρώτη, 01, ρ/σ 902, Seven-X TV, εφημ. Πολίτης (Λευκωσία), Δίφωνο, Φωτογράφος, Εντευκτήριο.
Συμμετείχε στην ιδρυτική ομάδα του περιοδικού «Σύμπτωμα» της Ομάδας Φοιτητών Οδοντιατρικής (1979-1982). Συμμετείχε στην εκδοτική ομάδα και διηύθυνε την εφημερίδα «Η Μυκονιάτικη» (1988-2001). Συμμετείχε ως αρθρογράφος στην ιδρυτική ομάδα της εφημερίδας «Εποχή» (1988-1992).
Από το 1992 εργάζεται στην εφημερίδα «Καθημερινή». Το 1999 ανέλαβε προϊστάμενος πολιτιστικών της κυριακάτικης έκδοσης και από τον Δεκέμβριο του 2003 αρχισυντάκτης της εφημερίδας.
Δοκίμια και πεζογραφήματά έχουν δημοσιευθεί σε πολλά βιβλία, πρακτικά συνεδρίων, καταλόγους εκθέσεων. Έχει επιμεληθεί τις ομαδικές εκθέσεις: «All Fashioned: Ζωγραφική στην Ελλάδα, σήμερα» (2002, Λάρισα, Θεσσαλονίκη) και «Αναφορά στον Γύζη» (2004, Τήνος).
Έχει τιμηθεί από το Ίδρυμα Μπότση με το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων ως Πολιτικός Αρθρογράφος της Χρονιάς (2009). Είναι μέλος της ΕΣΗΕΑ. Είναι μέλος της AICA-Hellas (Εταιρεία Ελλήνων Τεχνοκριτών): το 2002-2005, Γενικός Γραμματέας του Δ.Σ. της Εταιρείας, το 2007-2009 μέλος του Δ.Σ.
Το 1998 ήταν υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος στη Μύκονο με τη Μυκονιάτικη Κίνηση Πολιτών.
Το 2000 ήταν υποψήφιος βουλευτής Κυκλάδων συνεργαζόμενος με το ψηφοδέλτιο του Συνασπισμού της Αριστεράς.
Το 2014 ήταν υποψήφιος ευρωβουλετής με το ΣΥΡΙΖΑ.
Το 2015 εκλέχθηκα με το ΣΥΡΙΖΑ στη Β’ Αθηνών.