Νέες εμπορικές συνεργασίες Κρήτης-Ιταλίας

22ο τεύχος Ην-Ων

«Η Ελλάδα είναι ο τέταρτος εξαγωγέας της Ιταλίας. Οι Κρητικοί κατέχουν τα πρωτεία, έχοντας καταφέρει να δημιουργήσουν επιχειρηματικές μονάδες παραγωγής προϊόντων διατροφής, που στηρίζονται στη μοναδικότητα των κρητικών πρώτων υλών. Στην Κρήτη βέβαια έχει σημαντικά αναπτυχθεί και ο αγροτουρισμός που μπορεί κανείς να συμπεριλάβει στον τομέα των εξαγωγών, όχι ως εξαγωγή προϊόντων πια, όσο γιατί μέσω αυτού, «εξάγεται» η ίδια η Ελλάδα και η κουλτούρα της» υπογράμμισε σε συνέντευξη στο «Ην-Ων» ο Πρόεδρος του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου Αθήνας Ιωάννης Τσαμίχας.
Ερ. Ποιος ο ρόλος του Επιμελητηρίου στις επιχειρηματικές συνεργασίες Κρητών-Ιταλών;
Απ. Από τις βασικές υπηρεσίες που παρέχει το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο της Αθήνας είναι η διευκόλυνση με κάθε τρόπο της αναζήτησης εμπορικών συνεργατών στο εξωτερικό αλλά και πρωτίστως η ανάδειξη μέσω αναλυτικής ενημέρωσης και η προβολή ελληνικών προϊόντων ώστε να βρουν με αξιώσεις το χώρο τους στον εξαγωγικό ιστό.
Με την οργάνωση επιχειρηματικών αποστολών στην Ιταλία, την πραγματοποίηση επιχειρηματικών συναντήσεων στην έδρα του Επιμελητηρίου, τη συμμετοχή σε προγράμματα και εκδηλώσεις παρουσίασης προϊόντων και διερεύνησης εξαγωγικών δυνατοτήτων αλλά και γενικότερα με σειρά πρωτοβουλιών στις περιοχές που τα προϊόντα αυτά παράγονται, ανοίγει ο δρόμος προς τα έξω.
Επιπλέον ενημερώνονται τα υπόλοιπα μέλη του Επιμελητηρίου, κάτι που διευκολύνει τη σύναψη συνεργασιών, την εσωτερική διακίνηση χρήσιμων πληροφοριών και την ανταλλαγή απόψεων και προτάσεων προκειμένου να ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα με όρους καλύτερης ποιότητας και υπέρβασης των όποιων δυσκολιών.
Ερ. Ποια κρητικά προϊόντα είναι σημαντικά για την αγορά της Ιταλίας;
Απ. Τόσο ο τομέας της πρωτογενούς παραγωγής όσο και ο δευτερογενής, της μεταποίησης των αγροτικών προϊόντων, σε συνεργασία με τον τριτογενή τομέα του τουρισμού, έχουν ήδη αρχίσει να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στο νέο αναπτυξιακό πρότυπο που η χώρα μας μπορεί να υιοθετήσει, προκειμένου η ελληνική οικονομία να οδηγηθεί σε βιώσιμη και σταθερή αναπτυξιακή τροχιά.
Ως εκ τούτου, αποτελεί στρατηγική επιλογή για την ελληνική γεωργία, η στροφή από μια γεωργία ποσοτήτων και χαμηλού κόστους σε γεωργία ποιότητας.
Η Κρήτη μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο μετέχοντας δυναμικά σ’ αυτό το αναπτυξιακό μοντέλο επειδή φυσικά και αγροτικά προϊόντα διαθέτει και τουρισμό που εξάγει, με δυνατότητες μεγάλης περαιτέρω ανάπτυξης.
Το κρητικό ελαιόλαδο, σε χύμα μορφή εξάγεται σε τεράστιες ποσότητες στην Ιταλία. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., στη γειτονική χώρα διοχετεύεται το 68% του κρητικού ελαιολάδου, που εξάγεται.
Επίσης για το σκληρό, μη-αλεσμένο σιτάρι, υπάρχει μεγάλη ζήτηση καθώς γενικότερα η Ελλάδα είναι ο τέταρτος εξαγωγέας της Ιταλίας.
Νομίζω όμως ότι επιπλέον οι Κρητικοί κατέχουν τα πρωτεία, έχοντας καταφέρει να δημιουργήσουν επιχειρηματικές μονάδες παραγωγής προϊόντων διατροφής, που στηρίζονται στη μοναδικότητα των κρητικών πρώτων υλών. Στην Κρήτη βέβαια έχει σημαντικά αναπτυχθεί και ο αγροτουρισμός που μπορεί κανείς να συμπεριλάβει στον τομέα των εξαγωγών, όχι ως εξαγωγή προϊόντων πια, όσο γιατί μέσω αυτού, «εξάγεται» η ίδια η Ελλάδα και η κουλτούρα της!
Ερ. Ποιος είναι ο ρόλος των ιστορικών-θρησκευτικών μνημείων για τον τουρισμό;
Απ. Στη μακραίωνη ιστορία της η Κρήτη αποτέλεσε ανέκαθεν τόπο με έντονη πνευματικότητα και θρησκευτικότητα κι αυτό φυσικά το μαρτυρούν οι πολυάριθμοι τόποι λατρείας, τα απομεινάρια ναών διαφόρων περιόδων, τα ιερά αλλά και τα παρεκκλήσια και τα μοναστήρια με πολύτιμα κειμήλια.
Θεωρώ λοιπόν ότι ο επισκέπτης που φθάνει στην Κρήτη, σε ένα νησί με ξεχωριστή φυσιογνωμία και ταυτότητα, μπορεί να βιώσει την ελληνική φιλοξενία αλλά και να αφιερώσει όσο χρόνο θέλει σε θρησκευτικό ή προσκυνηματικό τουρισμό, με την ευρύτερη έννοια του όρου.
Για παράδειγμα, οι ξένοι που φθάνουν στην Κρήτη, στο πλαίσιο επιστημονικών προγραμμάτων θρησκευτικού τουρισμού, ενημερώνονται για θέματα που αφορούν στην εξοικονόμηση ενέργειας επισκεπτόμενοι τις μονές, έχουν τη δυνατότητα να διαπιστώσουν τη βιοκλιματική αρχιτεκτονική, την εφαρμογή ανανεώσιμων μορφών ενέργειας και την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων.
Έπειτα, ακόμη κι όταν δε μιλάμε για θεματικό τουρισμό, τα ιστορικά και θρησκευτικά μνημεία ενός τόπου προσδιορίζουν τη φυσιογνωμία του και δείχνουν τη συνάφεια των πολιτισμών, τα κοινά χαρακτηριστικά που είναι πολλά στην περίπτωση της Ελλάδας και της Ιταλίας, τις «παράλληλες διαδρομές», που τονίστηκαν έντονα στην πρόσφατη ημερίδα στο Ηράκλειο.
Βιογραφικό
Ο Ιωάννης Τσαμίχας Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνο-Ιταλικού Επιμελητηρίου Αθήνας από το 2010 είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής Federico II του Πανεπιστημίου της Νάπολης, κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του Πανεπιστημίου της Νάπολης με εξειδίκευση στο Διεθνές Δίκαιο.
Επίσης είναι δικηγόρος Αθηνών, νομικός σύμβουλος των εταιριών: Generalli Hellas, Ansaldo STS, Finmeccanica Spa, νομικός σύμβουλος και εκπρόσωπος στην Ελλάδα της AnsaldoBreda Spa. Διετέλεσε νομικός σύμβουλος της Calcestruzzi Spa και ΑΓΕΤ Ηρακλής σε θέματα ελεύθερου και αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς και μέλος του Δ.Σ. της Italtel Sistemi Hellas SA.
Από το 2011 ηγείται του προγράμματος «Εξάγουμε περισσότερη Ελλάδα σε 52 χώρες  μέσα από 74 Ιταλικά Εμπορικά Επιμελητήρια». Συμμετέχει ενεργά σε διεθνή forum με θέμα την ελληνική εξωστρέφεια όπως αυτά του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου του Μιλάνου, του Alcide de Gasperi και του Konrad Adenauer Stiftung.
Με απόφαση του Προέδρου της Ιταλικής Δημοκρατίας κ. Giorgio Napolitano και ύστερα από πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου της ιταλικής κυβερνήσεως επί Πρωθυπουργίας κ. Mario Monti, ανακηρύχθηκε στις 2 Ιουνίου του 2012 Ιππότης του Τάγματος της Αρετής της Ιταλικής Δημοκρατίας (Cavaliere Ordine al Merito della Repubblica Italiana). Το 2012 του απενεμήθη το βραβείο Bartolo Longo alla Carità.

Επιστροφή στο 22ο τεύχος Ην-Ων