«ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΤΟΥ ΛΟΥΚΗ Α. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ»
«Οι ανάγκες για νέες ειδικότητες τουριστικών επαγγελμάτων προκύπτουν είτε από την ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού, με απαιτήσεις σε εξειδικευμένο προσωπικό διαφορετικές από τον παραδοσιακό μαζικό τουρισμό είτε από τις μεταβολές στη σύνθεση του παραδοσιακού προϊόντος του μαζικού τουρισμού. Εκφράζεται από πολλές πλευρές η επιθυμία ή διαπιστώνεται η δυνατότητα ανάπτυξης νέων, εναλλακτικών μορφών τουρισμού τόσο για να μπορεί ο ελληνικός τουριστικός τομέας να ανταποκριθεί έγκαιρα στις μεταβαλλόμενες τάσεις και εξελίξεις στη διεθνή τουριστική αγορά όσο και για τη διείσδυση σε τομείς της υφιστάμενης τουριστικής αγοράς και θα μπορούσε να βελτιώσει τα δομικά χαρακτηριστικά της τουριστικής ζήτησης στη χώρα μας» αναφέρεται σε έρευνα του Λουκή Α. Αθανασίου με θέμα «Τουριστική Εκπαίδευση και Κατάρτιση» που εκπόνησε το Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων.
Επίσης αναφέρεται «Σε σχέση με τις επιθυμίες ή τις δυνατότητες προτείνεται η επέκταση της προσφοράς του κατάλληλα εξειδικευμένου προσωπικού με την ανάπτυξη αντίστοιχων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την εκτίμηση των ποσοτικών αναγκών αλλιώς είναι ορατός ο κίνδυνος δημιουργίας υπερπροσφοράς, ιδίως κατά τα αρχικά στάδια, οπότε η ενεργός ζήτηση, σε νέες ειδικότητες θα είναι εκ των πραγμάτων περιορισμένη.
Αποτελεί σοβαρό σφάλμα, κατά τον σχεδιασμό της πολιτικής για την τουριστική εκπαίδευση να συγχέεται η ενεργός ζήτηση εργατικού δυναμικού με την εν δυνάμει μελλοντική ζήτηση.
Σε βαθμό ίσως μεγαλύτερο απ’ ότι αυτό συμβαίνει σε άλλες χώρες, ο ελληνικός τουριστικός τομέας -όπως άλλωστε και ολόκληρη σχεδόν η ελληνική οικονομία- απαρτίζεται από μικρομεσαίες μονάδες. Η πρώτη γενεά μικρών και μεσαίων μεγέθους επιχειρηματιών που αναπτύχθηκε στα χρόνια της γρήγορης ανόδου του τομέα έμαθε ασκώντας το επάγγελμα. Και αν ακόμη το σύστημα τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης παρείχε τότε τα κατάλληλα προγράμματα σπουδών για την κατηγορία αυτή απασχολουμένων στον τουριστικό τομέα, δεν είναι πολύ πιθανόν ότι πολλοί από αυτούς θα είχαν τις δυνατότητες ή το ενδιαφέρον να τις παρακολουθήσουν. Ο ρόλος όμως των νεοτέρων ανθρώπων για την ανταγωνιστικότητα και την ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών είναι μεγάλης σημασίας.
Σκόπιμο θα ήταν να εξετασθεί το ενδεχόμενο δημιουργίας ειδικών προγραμμάτων σπουδών τα οποία προσφέρουν ένα μίγμα γνώσεων διοίκησης αλλά και ορισμένων τεχνικών γνώσεων για την παροχή τουριστικών υπηρεσιών, που να προορίζεται για την εκπαίδευση των επικεφαλής μικρών και μεσαίων μεγέθους τουριστικών επιχειρήσεων.
Τέτοια προγράμματα ελλείπουν, αφού όπως φαίνεται η προσοχή στρέφεται στη δημιουργία ειδικών που να προσφέρουν εξαρτημένη εργασία σε διάφορα επίπεδα.
Στην ίδια λογική, ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται και για τους διαχειριστές μονάδων ενοικιαζομένων δωματίων, ο αριθμός των οποίων υπερβαίνει τις 40.000. Η στάση και η συμπεριφορά αυτού του δυναμικού επηρεάζει αποφασιστικά την ποιότητα των προσφερομένων υπηρεσιών διανομής. Προτείνεται η προσφορά στο δυναμικό αυτό ευκαιριών κατάρτισης ή επανακατάρτισης με προγράμματα μικρής διαρκείας, κατάλληλα προσαρμοσμένα στις ανάγκες του.
Σε ένα τομέα που οι απασχολούμενοι εξακολουθούν να αποτελούν σχετικά υψηλό ποσοστό ο σχεδιασμός και η λειτουργία του συστήματος τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με προσανατολισμό την εξαρτημένη εργασία δεν συνιστά επαρκή πολιτική.
Ο ανασχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών και η υιοθέτηση παραλλαγών στον τίτλο των προγραμμάτων είναι ως ένα σημείο θεμιτές τόσο με την έννοια της καινοτομίας όσο με την έννοια την καλώς νοούμενης προβολής των προγραμμάτων που προσφέρονται. Από την άλλη μεριά σε ένα πολύ νέο εκπαιδευτικό κλάδο, στον οποίον δεν έχουν ακόμη προκύψει πρότυπα και παράδοση ποιότητας, οι συχνές αλλαγές στο περιεχόμενο και τους τίτλους των σπουδών μπορεί να αποβαίνουν αντιπαραγωγικές. Όπως αναφέρεται, αποτελεί έναν από τους ρόλους των προγραμμάτων σπουδών που προσφέρονται από δημόσια ιδρύματα και θα εξαρτώνται άμεσα από τις κυμάνσεις της αγοράς, να ακολουθήσουν εν προκειμένω μια πιο στιβαρή πολιτική και να επιδιώξουν τη δημιουργία προτύπων και παράδοσης σε ειδικότητες που αντιστοιχούν στη μεγάλη μάζα των εργαζομένων στον τουριστικό τομέα.»
Επιστροφή στο 10ο Τεύχος Ην-Ων