Γιατί οι «καλοί» μαθητές δουλεύουν για τους «κακούς» μαθητές

25ο Τεύχος Ην-Ων

Το βιβλίο αυτό είναι γραμμένο για γονείς, γονείς που ξέρουν ότι εξαρτάται από αυτούς -και όχι από το σχολικό σύστημα- να προετοιμάσουν το παιδί τους για να βγει έξω στον πραγματικό κόσμο. Και ότι ο κόσμος αυτός είναι ένας κόσμος της Εποχής των Πληροφοριών με γρήγορους ρυθμούς και συνεχείς αλλαγές, ένας κόσμος πολύ διαφορετικός από ότι έχουμε βιώσει όλοι.

«Δεν βιώνουμε μία οικονομική κρίση. Βιώνουμε μια εκπαιδευτική κρίση. Η κρίση αυτή ξεκινάει όταν τα παιδιά μας πηγαίνουν για πρώτη φορά στο σχολείο και αναλώνουν χρόνια-μερικές φορές ακόμη και δεκαετίες- μη μαθαίνοντας τίποτα σχετικά με το χρήμα, διδασκόμενα από άτομα που γνωρίζουν ελάχιστα για το χρήμα» υπογραμμίζει στο βιβλίο του με τίτλο «ΓΙΑΤΙ ΟΙ «ΚΑΛΟΙ» ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ «ΚΑΚΟΥΣ» ΜΑΘΗΤΕΣ» ο συγγραφέας Robert T. Kiyosaki, του εκδοτικού οίκου «ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ».
Ακόμη αναφέρει «οι περισσότεροι δάσκαλοι είναι θαυμάσιοι άνθρωποι. Το πρόβλημα είναι πώς οι περισσότεροι δάσκαλοι κι γονείς είναι προϊόντα του ίδιου εκπαιδευτικού συστήματος.
Πολλοί δάσκαλοι είναι απογοητευμένοι. Πολλοί δάσκαλοι, πιέζουν για κάποια αλλαγή. Δυστυχώς ο κλάδος της εκπαίδευσης φαίνεται να διαθέτει έναν από τους χαμηλούς ρυθμούς αλλαγής.
Οι διάφοροι κλάδοι δραστηριοτήτων έχουν το δικό τους χρόνο υστέρησης. Ο ορισμός που δίνουμε στον χρόνο υστέρησης λέει ότι πρόκειται για τον χρόνο που μεσολαβεί μεταξύ της εμφάνισης μιας νέας ιδέας και της υιοθέτησής της. Για παράδειγμα, μου έχουν πει ότι στον κόσμο της τεχνολογίας ο χρόνος μεσολαβεί από την εμφάνιση μιας νέας ιδέας μέχρι αυτή να υλοποιηθεί με τη μορφή ενός νέου προϊόντος. Αυτός είναι ο λόγος του εξαιρετικά έντονου ανταγωνισμού για την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος στην αγορά, και ο λόγος για τον οποίο καινούργιες εταιρείες ξαφνικά βγαίνουν από την αγορά επειδή κάποιος άλλος καταφέρνει να προσφέρει νέα προϊόντα ή τεχνολογίες ταχύτερα, καλύτερα και φθηνότερα.
Πάντως τα παιδιά μαθαίνουν με έργα. Η αγάπη είναι ένα δώρο που όλοι μπορούμε να δώσουμε και δεν κοστίζει σε χρήμα. Επίσης μπορεί να βρει τον δρόμο της σε κάθε σπίτι, πλούσιο ή φτωχό.
Επίσης οι γονείς μπορούν να αυξήσουν την ευφυΐα των παιδιών τους διδάσκοντας τα να βλέπουν την γενική εικόνα, και όχι ένα κόσμο όπου υπάρχει μόνο σωστό ή μόνο λάθος.
Ακόμη θα αντικαταστήσουν ποτέ τα iPhone και τα iPad τους παραδοσιακούς δασκάλους και τα παραδοσιακά σχολεία; Δεν τα πιστεύω. Προς το παρών όμως ένας διορατικός γονέας μπορεί να συμπληρώσει και να επιταχύνει τη μάθηση του παιδιού του με την βοήθεια φορητών συσκευών και περιεχομένου που είναι σχεδιασμένου για την ταχύτητα που μαθαίνουν τα παιδιά.
Πιστεύω ότι η κλήση, η ιδιοφυΐα ενός παιδιού βρίσκεται στα όνειρα του. Η δημιουργία ενός περιβάλλοντος μέσα στο οποίο το παιδί σας θα είναι ελεύθερο να συζητάει τα ονειρά του για το μέλλον -ακόμη και τα πιο μεγαλειώδη οράματα που έχει για το μέλλον- είναι μία λογική και σημαντική άσκηση. Μπορεί να μείνετε έκπληκτοί από την ζωντανή και μαγική φύση, αυτών που θα μοιρασθεί μαζί σας το παιδία σας. Και είναι καιρός να ενθαρρύνεται και να υποστηρίξετε την ιδέα ότι το μέλλον του ανήκει.
Χρησιμοποιείστε τον κώνο της μάθησης, ως οδηγό για την συζήτηση. Εξηγήστε στο παιδί σας γιατί η μελέτη δεν είναι πάντα ο καλύτερος τρόπος να μάθετε κάτι. Εξηγήστε την σημασία των προσομοιώσεων ή της πρακτικής εφαρμογής και τον τρόπο που μας προετοιμάζουν για τις εμπειρίες που θα βιώσουμε στον πραγματικό κόσμο. Ίσως θέλετε να πάτε μαζί με το παιδί σας να παρακολουθήσει την προπόνηση μιας αθλητικής ομάδας. Εξηγήστε του ότι κατά την προπόνηση, οι ομάδες προσομοιώνουν την πραγματική κατάσταση και ότι, σε αυτή, τα λάθη που κάνουν δεν είναι τίποτα περισσότερο από ευκαιρίες να μάθουν πώς να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις και τις δυσκολίες, τις οποίες είναι πιθανόν να συναντήσουν στο μέλλον.

Επιστροφή στο 25ο Τεύχος Ην-Ων