Επιστολή προς τον Πρωθυπουργό κ. Α. Τσίπρα για τα μείζονα αναπτυξιακά έργα υποδομών στο Δήμο Πλατανιά, απέστειλε ο Δήμαρχος κ. Γιάννης Μαλανδράκης, με αφορμή την επικείμενη κάθοδο του Πρωθυπουργού στην Κρήτη προκειμένου να συμμετάσχει στο επερχόμενο Αναπτυξιακό Συνέδριο, που θα πραγματοποιηθεί στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου στο Ηράκλειο.
Ειδικότερα, ο Δήμαρχος Πλατανιά θέτει στον Πρωθυπουργό 6 κύρια αναπτυξιακά ζητήματα, με υπερτοπικό πρόσημο και χαρακτήρα, τα οποία – όπως χαρακτηριστικά αναφέρει – «αναζητούν εδώ και χρόνια λύση και τα οποία συνδέονται άρρηκτα με την τοπική οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής του Δήμου Πλατανιά», ζητώντας ταυτόχρονα την υποστήριξη και συμβολή του κ. Τσίπρα στην επίλυση-προώθηση αυτών.
Τα μείζονα αναπτυξιακά έργα που διεκδικεί ο Δήμος Πλατανιά, αφορούν τη(ν):
(1) ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ Ν. ΧΑΝΙΩΝ (ΕΩΣ ΚΙΣΣΑΜΟΣ) – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΧΑΝΙΑ – ΚΟΛΥΜΒΑΡΙ» ΣΤΗΝ Α’ ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
(2) ΕΠΕΚΤΑΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ
(3) ΜΕΛΕΤΗ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΠΛΟΥ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΣΕΜΠΡΩΝΙΩΤΗ-ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ
(4) ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΔΕΥΑΒΑ
(5) ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ – ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
(6) ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΜΑΛΕΜΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΛΑΤΑΝΙΑ
Αναλυτικά η επιστολή του Δημάρχου Πλατανιά κ. Μαλανδράκη προς τον Πρωθυπουργό κ. Τσίπρα, έχει ως εξής:
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Με αφορμή το επερχόμενο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης, που θα πραγματοποιηθεί – με τη συμμετοχή σας – στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου στο Ηράκλειο, δράττομαι της ευκαιρίας για να θέσω υπ’ όψιν σας – καθώς και των συνεργατών σας – τα σημαντικότερα αναπτυξιακά ζητήματα του Δήμου Πλατανιά Ν. Χανίων που αναζητούν, εδώ και χρόνια, λύση και τα οποία συνδέονται άρρηκτα με την τοπική οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής μας.
Ειδικότερα:
(1) ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ Ν. ΧΑΝΙΩΝ (ΕΩΣ ΚΙΣΣΑΜΟΣ) – ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΧΑΝΙΑ – ΚΟΛΥΜΒΑΡΙ» ΣΤΗΝ Α’ ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) – ο οποίος αποτελεί, όπως γνωρίζετε, τμήμα των Ευρωπαϊκών οδικών δικτύων – συνιστά, κατά κοινή θέση όλων των Αρχών και Φορέων του νησιού, το βασικότερο έργο υποδομής και ανάπτυξης για όλη την Κρήτη. Ειδικά για το Νομό Χανίων, η υφιστάμενη κατάσταση του δρόμου, δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστο στις σημερινές, σύγχρονες απαιτήσεις οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης, γεγονός που καθιστά απολύτως αναγκαία την ολοκληρωμένη παρέμβαση της Πολιτείας για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό του ΒΟΑΚ στο σύνολο του και ειδικότερα για το οδικό τμήμα στο Νομό Χανίων, προκειμένου να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και να διασφαλιστεί η οδική ασφάλειας των πολιτών και επισκεπτών του Νομού μας.
Πολύ ενθαρρυντικό βήμα αποτελεί, βεβαίως, η έναρξη της διαδικασίας για την υλοποίηση της μελέτης στρατηγικού σχεδιασμού για το σύνολο του δρόμου του ΒΟΑΚ Κίσσαμος – Σητεία. Ωστόσο, η ανάληψη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με Προγραμματική Σύμβαση με τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), της αρμοδιότητας για την προώθηση, το σχεδιασμό και τη δημοπράτηση του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση» μόνο του τμήματος του ΒΟΑΚ «Χανιά- Ηράκλειο», δημιουργεί εύλογη ανησυχία και έντονο προβληματισμό στο σύνολο των τοπικών Φορέων και Αρχών του Νομού Χανίων και ιδιαίτερα στο Δήμο Πλατανιά.
Και αυτό διότι από το προωθούμενο – σε πρώτη φάση – έργο, εξαιρείται το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χανιά – Κολυμβάρι» συνολικού μήκους περίπου 20 χιλιομέτρων– που περιλαμβάνει τους κόμβους Πλατανιά, Ταυρωνίτη και Κολυμβαρίου – το οποίο όμως, σύμφωνα με την κυκλοφοριακή έρευνα για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ που εκπονήθηκε από υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου του ΟΑΚ, δέχεται αρκετά μεγάλα κυκλοφοριακά φορτία (11.740 οχήματα) – τα οποία υπερβαίνουν κατά πολύ τα αντίστοιχα φορτία που δέχονται άλλα τμήματα του ΒΟΑΚ που περιλαμβάνονται στην μελέτη (τμήμα Χανιά – Ηράκλειο – Χερσόνησος) – και τα οποία κυκλοφοριακά φορτία της περιοχής αναμένεται – με τους πλέον συντηρητικούς υπολογισμούς – να αυξηθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια (14.643 οχήματα, η Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία έως το 2045), σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας.
Το γεγονός αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, σημαίνει ότι μια οδική αρτηρία κομβικής σημασίας – με την υφιστάμενη κατάστασή του δρόμου- που συνδέει τα Χανιά με την κύρια παραλιακή – τουριστική ζώνη του Ν. Χανίων (Πλατανιάς έως Κολυμβάρι) όντας ταυτόχρονα και η κύρια οδός πρόσβασης προς το νότιο τμήμα του Νομού, από την οποία διέρχονται χιλιάδες οχήματα καθημερινά (τα οποία πολλαπλασιάζονται κατά τους θερινούς μήνες), δεν θα μπορεί να ανταποκριθεί, ούτε κατ’ ελάχιστον, τα επόμενα χρόνια στις σύγχρονες απαιτήσεις οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης, με αυτοκινητόδρομο με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα.
Στο πλαίσιο αυτό, και λαμβάνοντας την πάγια θέση του συνόλου των θεσμικών αρχών και φορέων του Νομού Χανίων – όπως αποτυπώθηκε και στο πρόσφατο κείμενο θέσεων που σας έχει ήδη αποσταλεί – αλλά και την θέση της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων – όπως διατυπώθηκε στο κείμενο θέσεων της για το Χωροταξικό Πλαίσιο Κρήτης – ότι «… ειδικά για τη δυτική απόληξη του ΒΟΑΚ προτείνεται τετράιχνη διατομή με μεσαία διαχωριστική νησίδα έως την Κίσσαμο» ζητάμε να ενσωματωθεί στο σχεδιασμό του έργου «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του τμήματος του ΒΟΑΚ Χανιά-Ηράκλειο» και το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χανιά – Κολυμβάρι» συνολικού μήκους περίπου 20 χιλιομέτρων στο οποίο και θεωρούμε απολύτως αναγκαίο να προβλεφθεί κατασκευή αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, με ενδιάμεση διαχωριστική νησίδα, όπως αυτό τεκμηριώνεται και από τα στοιχεία της κυκλοφοριακής έρευνας για την αναβάθμιση του ΒΟΑΚ που εκπονήθηκε από τον ΟΑΚ και τα οποία έχει στη διάθεση του το αρμόδιο Υπουργείο.
(2) ΕΠΕΚΤΑΣΗ – ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΚΟΛΥΜΒΑΡΙΟΥ
Ένα από τα σημαντικότερα έργα αναβάθμισης λιμενικής υποδομής στο Δήμο Πλατανιά – αλλά και ευρύτερα στο Ν. Χανίων – αποτελεί το έργο της επέκτασης – βελτίωσης του λιμένα Κολυμβαρίου, π/υ 7.000.000 € (με ΦΠΑ) – για το οποίο ο Δήμος Πλατανιά εκπόνησε μετά από προγραμματική σύμβαση με το Λιμενικό Ταμείο Ν. Χανίων (ΛΤΝΧ) τις σχετικές μελέτες για την υλοποίηση του έργου και πλέον αναζητείται η αναγκαία χρηματοδότηση για την εκτέλεση του έργου, μέσω του οποίου θα γίνει επέκταση του υφιστάμενου μόλου και ενίσχυση της θωράκισης του υφιστάμενου τμήματος αυτού με φυσικούς ογκολίθους, θα υπάρξουν λιμενικά έργα εσωτερικής λιμενολεκάνης καθώς και ανάπλαση της χερσαίας ζώνης του λιμανιού.
Το συγκεκριμένο έργο παρουσιάζει μεγάλη ωριμότητα και το επόμενο διάστημα αναμένεται από πλευράς ΝΛΤΧ, η υποβολή της σχετικής πρότασης – για ένταξη και χρηματοδότηση του ως άνω έργου – στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας 2014-2020 του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και για το οποίο ευελπιστούμε πως θα έχουμε την ουσιαστική στήριξη σας.
(3) ΜΕΛΕΤΗ & ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΔΙΠΛΟΥ ΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΣΕΜΠΡΩΝΙΩΤΗ-ΤΑΥΡΩΝΙΤΗ ΠΟΤΑΜΟΥ
Ένα από τα σπουδαιότερα εγγειοβελτιωτικά-υδραυλικά έργα του Νομού Χανίων αλλά και της Δυτικής Κρήτης γενικότερα – προκειμένου να αντιμετωπιστεί το σημαντικό έλλειμμα νερού που καταγράφεται – ιδίως σε περιόδους ξηρών ετών – στην ευρύτερη περιοχή Χανίων – Πλατανιά – Κολυμβαρίου – Κισσάμου της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων – σύμφωνα και με σχετικές μελέτες – αποτελεί η κατασκευή του διπλού φράγματος του Σεμπρωνιώτη-Ταυρωνίτη ποταμού.
Για να υλοποιηθεί το ως άνω έργο απαιτείται η χρηματοδότηση της επικαιροποίησης και ολοκλήρωσης της μελέτης και κατασκευής του διπλού φράγματος Σεμπρωνιώτη-Ταυρωνίτη, χωρητικότητας 20 εκατομμυρίων κυβικών νερού, μέσω του οποίου – μόλις ολοκληρωθεί – θα υδρεύεται και θα αρδεύεται όλος ο Δήμος Πλατανιά και ο Δήμος Κισσάμου με φυσική ροή.
Με δεδομένα τα παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη τα έντονα προβλήματα παρατεταμένης λειψυδρίας που αντιμετώπισε ο νομός Χανίων τα προηγούμενα έτη (με καταστροφές στις αγροτικές καλλιέργειες λόγω έλλειψης νερού τους μήνες αιχμής), καθώς και τη συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση σε υδατικούς πόρους στον τομέα του τουρισμού και τη διαφαινόμενη προοπτική παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, θεωρούμε απολύτως επιτακτική την ανάγκη άμεσης υλοποίησης του αναφερόμενου πολύ σημαντικού έργου – αρμοδιότητας της Περιφέρειας Κρήτης – για το οποίο και ζητάμε την ουσιαστική υποστήριξη σας.
(4) ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΥ ΔΕΥΑΒΑ
Η υφιστάμενη Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) που λειτουργεί η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Βορείου Άξονα Νομού Χανίων (ΔΕΥΑΒΑ) – η οποία κατασκευάστηκε και ολοκληρώθηκε το 2007 με την προοπτική να καλύπτει ρυπαντικά φορτία της τάξης των 60.000 ισοδύναμων κατοίκων και η οποία καλύπτει το μεγαλύτερο κομμάτι των τουριστικών περιοχών του βόρειου άξονα του Ν. Χανίων (από τα Χανιά έως και το Κολυμβάρι) – αδυνατεί πλέον να ανταποκριθεί, ιδιαίτερα κατά τη θερινή περίοδο, στα πολύ υψηλά εισερχόμενα ρυπαντικά φορτία τα οποία ξεπερνούν κατά πολύ τη δυναμικότητα κατασκευής της και με δεδομένο ότι στην περιοχή έχουν αναπτυχθεί (και συνεχίζουν να αναπτύσσονται) εκτεταμένες τουριστικές εγκαταστάσεις δυναμικότητας σήμερα, άνω των 25.000 κλινών.
Για την οριστική αντιμετώπιση του εν λόγω προβλήματος, η ΔΕΥΑΒΑ σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑ Χανίων (που τροφοδοτεί την ΕΕΛ με το 40-50% του φορτίου εισόδου, λόγω της κάλυψης και της τουριστικής περιοχής της Δ.Ε. Ν. Κυδωνίας του Δήμου Χανίων από τη ΔΕΥΑΒΑ) και τον ΟΑΚ, έχουν προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για την επέκταση της ΕΕΛ της ΔΕΥΑΒΑ, στο Γεράνι Χανίων, που θα επιτρέψει την αύξηση της δυναμικότητας της ΕΕΛ σε 100.000 ισοδ. κατοίκους.
Στο πλαίσιο αυτό, κρίνεται απολύτως αναγκαία η εξεύρεση της αναγκαίας χρηματοδότησης για την υλοποίηση/κατασκευή του ως έργου – το τελικό κόστος του οποίου θα προκύψει από την υπό ολοκλήρωση μελέτη – είτε από τομεακό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ είτε από το περιφερειακό ΕΠ Κρήτη 2014-2020 είτε από εθνικούς πόρους μέσω του ΠΔΕ.
(5) ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΜΕΛΕΤΩΝ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΥ – ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος Πλατανιά – αλλά και ο Νομός Χανίων γενικότερα – αποτελεί η έλλειψη χωροταξικού σχεδιασμού και καθορισμού χρήσεων γης, γεγονός που από τη μια εμποδίζει την τουριστική και βιοτεχνική ανάπτυξη και από την άλλη ευνοεί την εκτός σχεδίου, τη διάσπαρτη και αυθαίρετη δόμηση, την εκποίηση και την αλλαγή χρήσης της γεωργικής γης, την αλλοίωση της φυσιογνωμίας της περιοχής. Είναι χαρακτηριστικό πως σε ολόκληρο το Νομό Χανίων, από τις 24 Δημοτικές Ενότητες των 6 Δήμων, μόλις 5 Δ.Ε. – εκ των οποίων μια στη Δ.Ε. Πλατανιά – διαθέτει εγκεκριμένο πολεοδομικό σχεδιασμό.
Βασικός ανασταλτικός παράγοντας για την αδυναμία προώθησης – από πλευράς του Δήμου – των μελετών και έργων που προωθούν την εφαρμογή του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου για την πολεοδομία και χωροταξία καθώς και την πολιτική για τη βιώσιμη οικιστική ανάπτυξη αποτελεί, πέραν των άλλων, η έλλειψη της αναγκαίας χρηματοδότησης, ιδιαίτερα στο σημερινό δυσμενές οικονομικό περιβάλλον καθώς και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού σε πολεοδομικά θέματα.
Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένη την ανάγκη να προχωρήσουν επιτέλους οι μελέτες και οι διαδικασίες για την υλοποίηση του χωροταξικού-πολεοδομικού σχεδιασμού σε τοπικό επίπεδο, θεωρούμε απολύτως αναγκαίο όπως υπάρξει από πλευράς Πολιτείας, ουσιαστική μέριμνα για την υλοποίηση ειδικού χρηματοδοτικού προγράμματος – μέσω των περιφερειακών επιχειρησιακών προγραμμάτων (ΠΕΠ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος για το Περιβάλλον (ΕΠΠΕΡ) – με το οποίο θα χρηματοδοτούνται οι Δήμοι για τις αναγκαίες μελέτες που αφορούν στον πολεοδομικό και χωροταξικό σχεδιασμό.
(6) ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΩΝ ΜΗ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΧΩΡΩΝ ΚΑΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΜΑΛΕΜΕ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΠΛΑΤΑΝΙΑ
Ο Δήμος Πλατανιά, με σειρά αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου αυτού, έχει ζητήσει από την Πολιτεία την παραχώρηση των μη χρησιμοποιουμένων χώρων και εγκαταστάσεων του στρατιωτικού αεροδρομίου του Μάλεμε στο Δήμο Πλατανιά, προκειμένου αυτό να αποδοθεί στην τοπική κοινωνία με χρήσεις συμβατές με τον ιστορικό χαρακτήρα του χώρου. Για το σκοπό αυτό, ο Δήμος βρίσκεται σε συνεργασία με επιστημονικούς και ακαδημαϊκούς φορείς για την επεξεργασία μιας ολοκληρωμένης πρότασης για την ανάδειξη και αξιοποίηση του εν λόγω ιστορικού χώρου, στη βάση των χρήσεων γης που προσδιορίζονται από το εγκεκριμένο ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Πλατανιά (ΦΕΚ 472 ΑΑΠ/2007).
Σε κάθε περίπτωση, επιθυμούμε ως Δήμος, στην οποιαδήποτε πρόταση/προσπάθεια ανάδειξης και αξιοποίησης του ιστορικού αεροδρομίου του Μάλεμε από την Πολιτεία η οποία δύναται να προσδώσει αναπτυξιακή προοπτική στην όλη περιοχή, να υπάρχει de facto συμμετοχή του Δήμου Πλατανιά στο σχετικό σχεδιασμό και υλοποίηση και με όρους που θα είναι επωφελείς για την τοπική κοινωνία και οικονομία και θα διασφαλίζουν την ιστορική και περιβαλλοντική αξία της περιοχής, στη βάση των όσων προβλέπει ο υφιστάμενος χωροταξικός σχεδιασμός.
Στο πλαίσιο αυτό ζητούμε όπως συμβάλλετε ενεργά στην ικανοποίηση του ως άνω δίκαιου αιτήματος μας, για την παραχώρηση των μη χρησιμοποιουμένων χώρων και εγκαταστάσεων του πρώην στρατιωτικού αεροδρομίου του Μάλεμε στο Δήμο Πλατανιά και την απόδοση αυτών στην τοπική κοινωνία με γνώμονα την ιστορική και περιβαλλοντική αξία της περιοχής, αλλά και τη συνολική ανάδειξη που πρέπει να υπάρξει στο χώρο με τη συμμετοχή του Δήμου Πλατανιά.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ