Οι νέες δράσεις ανακοινώθηκαν από τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Πολιτισμού και είναι:
1. ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Στην Αλεξανδρούπολη και στα Χανιά, στη Βεργίνα και στο Μπούρτζι, στη Δωδώνη και στον Ορχομενό, στη Χίο και στη Μυτιλήνη, στην Κάλυμνο και στην Ακρόπολη, παντού στην Ελλάδα οι Υπηρεσίες του ΥΠΠΟΑ εργάζονται εντατικά αυτή την ώρα πάνω σε έργα που αφορούν μνημεία της Προϊστορικής εποχής της Κλασικής Αρχαιότητας, της Βυζαντινής περιόδου και της Νεώτερης εποχής. Διεξάγουν σωστικές ανασκαφές, προχωρούν σε έργα συντήρησης , αποκατάστασης και ανάδειξης μνημείων ή οργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα, περιοδικές εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, δίνοντας πάντα βαρύτητα και στα έργα υποδομής σε όλη την επικράτεια.
Το σωστικό έργο των Εφορειών αρχαιοτήτων βρίσκεται σε προτεραιότητα. Έργα υποδομής (π.χ οδικά έργα, έργα αποχέτευσης, αρδευτικά έργα κ.α.) πραγματοποιούνται σε όλη τη χώρα. Στο πλαίσιο των έργων αυτών, τα περισσότερα από τα οποία χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2014-2020, οι Εφορείες Αρχαιοτήτων πραγματοποιούν αρχαιολογικές εργασίες (παρακολούθηση εκσκαφών και ανασκαφές). Αρχαιολογικές εργασίες πραγματοποιούνται σε περίπου 50 έργα υποδομής, όπως στις εργασίες κατασκευής του Διαδρατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP), στις οποίες γίνονται ανασκαφές σε όλη τη βόρεια Ελλάδα. Από τις αρχαιολογικές αυτές εργασίες συμπληρώνεται η γνώση για την ιστορία των περιοχών εκτέλεσης των τεχνικών έργων. Παράλληλα σημαντικός είναι ο αριθμός του προσωπικού που απασχολείται στις αρχαιολογικές εργασίες, συμβάλλοντας στην άμβλυνση της ανεργίας και μάλιστα σε απομακρυσμένες περιοχές.
Σημαντικός είναι ο αριθμός έργων αποκατάστασης, συντήρησης και ανάδειξης μνημείων της περιφέρειας. Εκατοντάδες μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, από εκκλησίες της περιφέρειας έως γνωστά μνημεία δέχονται την φροντίδα των Υπηρεσιών του Υπουργείου Πολιτισμού. Οι εργασίες αυτές χρηματοδοτούνται από Εθνικούς Πόρους (εθνικό ΠΔΕ), την εξασφάλιση των οποίων το Υπουργείο καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια στις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες. Σε περίπου 50 μνημεία πραγματοποιούνται έργα με χρηματοδότηση Δήμων Περιφερειών μέσω προγραμματικών συμβάσεων, όπως απομακρυσμένοι ιεροί ναοί στην Ήπειρο, αλλά και η Ηετιώνεια Πύλη στον Πειραιά.
Στα μουσεία της χώρας τις μόνιμες εκθέσεις πλαισιώνουν σημαντικές περιοδικές εκθέσεις με συγκεκριμένη θεματική. Στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών το κοινό έχει την ευκαιρία να θαυμάσουν θησαυρούς από τις Συλλογές του Ερμιτάζ, ενώ στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο παρουσιάζονται οι «Οδύσσειες», που αποτελεί την κορυφαία επετειακή εκδήλωση του εορτασμού των 150 χρόνων από τη θεμελίωση του μουσείου. Από το ίδιο Μουσείο ετοιμάζεται να παρουσιαστεί στο περιστύλιο του Μεγάρου της Βουλής των Ελλήνων η έκθεση « Μικρές Οδύσσειες» σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη της Βουλής. Οι δράσεις στα μουσεία συμπληρώνονται με δεκάδες εκπαιδευτικά προγράμματα, που απευθύνονται κυρίως σε μαθητικές κοινότητες.
ΕΣΠΑ
Το 2016 ξεκίνησαν περί τα 40 έργα που εντάσσονται στο ΕΣΠΑ 2014-2020 και τα περισσότερα αφορούν τον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς, ενώ ήδη προχωρούν προς ένταξη τα επόμενα 33 με βάση τις ανάλογες προσκλήσεις που έχουν αρχίσει να εκδίδουν οι Περιφέρειες της χώρας. Παράλληλα, προχωρούν προς ένταξη αρκετά έργα πολιτισμού μέσω των προγραμμάτων διασυνοριακής συνεργασίας INTERREG, σε όλη την Ελλάδα.
Στο νέο ΕΣΠΑ έχει ήδη ενταχθεί και η ενίσχυση εποπτευόμενων φορέων του ΥΠΠΟΑ στον τομέα του Σύγχρονου Πολιτισμού, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκυμαντέρ της Θεσσαλονίκης, η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Δάσους του ΚΘΒΕ, το Inspire project του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ή η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θες/νίκης με φορέα υλοποίησης το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ).
Ξεχωρίζει και η γενναία χρηματοδότηση (περίπου 11 εκατ. Ευρώ) που εγκρίθηκε πριν ενάμιση μήνα για το Αρχαιολογικό Κτηματολόγιο και για την ψηφιοποίηση («ανάπτυξη νέου πληροφοριακού συστήματος) του Εθνικού Αρχείου Μνημείων.
ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΤΟ 2017 Ξεχωρίζουν:
1) Ευπαλίνειο υδραγωγείο. Αύριο θα γίνει η τεχνική παράδοση του Ευπαλινείου Υδραγωγείου στο Πυθαγόρειο Σάμου το οποίο αποκαταστάθηκε, συντηρήθηκε και αναδείχθηκε από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Αρχαίων Μνημείων, και από τις αρχές Απριλίου θα είναι έτοιμο να ανοίξει και να αποδοθεί στο κοινό. Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες τεχνικό επίτευγμα του 6ου π.Χ. αιώνα, που περιλαμβάνεται στον κατάλογο της Unesco με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
2) Το Acropole Palace, το ιστορικό κτίριο στη γωνία Πατησίων και Αβέρωφ μεσοπολεμικό έργο έργο του αρχιτέκτονα Σωτήρη Μαγιάση και αντιπροσωπευτικό δείγμα αρχιτεκτονικής Art Nouveau, θα παραδοθεί στο τέλος του 2017 και θα αξιοποιηθεί ως χώρος νεανικής δημιουργικότητας. Οι εργασίες αποκατάστασής του κατά την περίοδο 2013-2016 κόστισαν 8.013.087ευρώ. Απομένει η αποπεράτωση των εργασιών (τοιχοποιίες και επιχρίσματα, επιστρώσεις και επενδύσεις, κατασκευές ξύλινες και μεταλλικές, λοιπά τελειώματα και δίκτυα ηλεκτρικά και υδραυλικά) με προϋπολογιζόμενη δαπάνη 1.798.868 ευρώ, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ.
ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ Ξεχωρίζουν:
1) Η συνέχιση των εργασιών για το πολυκεντρικό Μουσείο, τη βασιλική Νεκρόπολη και το Ανάκτορο των Αιγών στη Βεργίνα.
2) Η στερέωση, αποκατάσταση, αναστήλωση και ανάδειξη του Γεφυριού του Αράχθου στην Πλάκα (βόρεια Τζουμέρκα) το οποίο είχε καταρρεύσει τον Φεβρουάριο του 2015. Αποφασίστηκε να συνταχθεί νέα Προγραμματική Σύμβαση Πολιτισμικής Ανάπτυξης για το μνημείο, που θα βασίζεται σε μια ευρύτερη συνεργασία των εμπλεκόμενων μερών. Εκτός από τους ήδη συμβαλλομένους φορείς της αρχικής Προγραμματικής Σύμβασης, (ΥΠΠΟΑ, Περιφέρεια Ηπείρου, ΕΜΠ, Δήμος Β. Τζουμέρκων, ΤΕΕ Ηπείρου) θα συμμετέχουν και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και επίσης το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης. Ήδη εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση από το Υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.
3) Η αποκατάσταση μέσω του ΕΣΠΑ 2014-2020, του συγκροτήματος ιδιοκτησιών που έγινε γνωστό ως Αυλή των Θαυμάτων στην Αθηναϊκή γειτονιά της Πλάκας (μεταξύ των οδών Αδριανού, Άρεως, Κλάδου και Βρυσακίου) όπου θα εγκατασταθεί το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης.
4) Η ολοκλήρωση του κτιριακού συγκροτήματος της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου.
ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΞΕΚΙΝΟΥΝ ΤΟ 2017 Ξεχωρίζουν:
1) Δρομολογείται η αποκατάσταση, συντήρηση και στερέωση του μνημείου και του λόφου Καστά και η ανάδειξή του με την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων της Αμφίπολης, με τη διαμόρφωση μονοπατιών περιήγησης επισκεπτών καθώς και με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Για τις εργασίες προβλέπεται να διατεθούν άμεσα 2.500.000 ευρώ από κοινοτικά προγράμματα.
Στο διασυνοριακό πρόγραμμα του INTERREG μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, όπου μπορούσε να ενταχθεί μόνο ένα έργο πολιτισμού από τη Μακεδονία, θα ενταχθεί έργο στην Αμφίπολη ύψους 1.000.000 ευρώ με το οποίο θα δημιουργηθούν διαδρομές επίσκεψης στο σύνολο της αρχαίας πόλης, θα δημιουργηθεί κέντρο πληροφόρησης στο παλαιό σχολείο και θα διαμορφωθεί χώρος εκδηλώσεων και διαλέξεων. Στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 με βάση την πρόσκληση που βγήκε πρόσφατα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας θα ενταχθεί έργο ύψους 1.500.000 ευρώ στο οποίο περιλαμβάνονται η οριστική διαμόρφωση του τύμβου, η αποκατάσταση του ταφικού μνημείου και του περιβόλου, η συντήρηση του γλυπτού, γραπτού και ψηφιδωτού διακόσμου, και γενικά η προστασία, συντήρηση και ανάδειξή του, ώστε να είναι προσβάσιμο. Οι εργασίες και εδώ θα ξεκινήσουν το 2017. Εκτός από τα παραπάνω προχωρούν ταχύτατα οι απαλλοτριώσεις των ιδιωτικών αγροκτημάτων στην περιοχή του ταφικού μνημείου, που είναι άκρως αναγκαίες για να επιτευχθεί η προστασία και ανάδειξη του μνημείου.
2) Η ανάδειξη και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών για τα πέντε θέατρα που συνδέονται μεταξύ τους και εντάσσονται στην Πολιτιστική Διαδρομή των Αρχαίων Θεάτρων της Ηπείρου. Πρόκειται για τα αρχαία θέατρα Γιτάνων στη Θεσπρωτία, Αρχαίας Αμβρακίας, Νικόπολης, Κασσώπης και Δωδώνης.
3) Η λειτουργία και η επισκεψιμότητα τεσσάρων κηρυγμένων ενάλιων αρχαιολογικών χώρων στην περιοχή Δήμων Αλμυρού και Αλοννήσου που είναι προς ένταξη πιλοτικά στο πρόγραμμα Υποβρύχια Μουσεία και Καταδυτικά Πάρκα στις βόρειες Σποράδες και στον Παγασητικό.
ΤΑΜΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΤΑΠ)
Το ΤΑΠ έχει μπει σε πορεία επανεκκίνησης. Θα αποκτήσει έναν εισπρακτικό μηχανισμό βασισμένο στην ηλεκτρονική διαχείριση και θα μετατραπεί σε ένα εκσυγχρονισμένο ισχυρό ταμείο, που θα εξασφαλίζει την παραγωγή και την πώληση πιστών αντιγράφων, ευπώλητων αναμνηστικών, οδηγών και πολιτιστικών χαρτών, και έτσι θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τα έσοδα του. Για τον σκοπό αυτόν ψηφίστηκε πρόσφατα συγκεκριμένη διάταξη.
Η μακρά προετοιμασία, με τη συνεργασία της ΕΤΕ- Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για την εγκατάσταση ενός σύγχρονο λογιστικού λογισμικού συστήματος στο ΤΑΠ συνδυασμένη με την εγκατάσταση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (που θα καθιερωθεί πιλοτικά στην Ακρόπολη, στις Μυκήνες, στη Μεσσήνη και στην Κνωσσό) έχει τελειώσει, και θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται το 2017 κατά τη διάρκεια της φετινής τουριστικής περιόδου. Οι προοπτικές του ΤΑΠ και τα πεπραγμένα του ΔΣ κατά την τελευταία διετία θα παρουσιαστούν μετά τα μέσα Μαρτίου από την πρόεδρό του Ασπασία Λούβη και τα μέλη του ΔΣ, σε ειδική συνέντευξη τύπου.
ΕΠΟΧΙΚΟΙ ΦΥΛΑΚΕΣ
Πιο φιλόξενοι προς τον επισκέπτη θα γίνουν το 2017 οι αρχαιολογικοί χώροι αλλά και τα μουσεία καθώς εγκρίθηκε η πρόσληψη 1314 εποχικών φυλάκων διευρυμένου ωραρίου οι οποίοι θα καλύψουν τις ανάγκες της τουριστικής περιόδου. Ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία της προκήρυξης θέσεων εργασίας.
2. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΚΤΥΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
Το ΥΠΠΟΑ δημιουργεί, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά ένα Διεθνές Δίκτυο Αρχαίου Δράματος, με στόχο α) την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, β) την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και γ) την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες με έμφαση στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Δικτύου Αρχαίου Δράματος όπως και στις υπόλοιπες δράσεις του ΥΠΠΟΑ η πρόσβαση θα είναι ανοικτή σε ΑμεΑ-άτομα με ειδικές ανάγκες.(Στις 15/2/2017 καταργήθηκε η αναχρονιστική διάταξη του Π.δ.370/1983 σύμφωνα με την οποία οι υποψήφιοι των Ανώτερων Σχολών Δραματικής Τέχνης έπρεπε να έχουν και «αρτιμέλεια»).
Στο Διεθνές αυτό Δίκτυο θα συνεργάζονται σε εκπαιδευτικά προγράμματα και σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες για την προαγωγή του αρχαίου δράματος και της σημασίας του, οι εξής φορείς που θα υπογράψουν με το ΥΠΠΟΑ τριετή προγραμματική σύμβαση: το Εθνικό Θέατρο (σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το «Λύκειο Επιδαύρου» και το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος της Ελευσίνας που έχει επιλεγεί ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος 2021.
Πιο συγκεκριμένα:
α) Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου παράλληλα με τις παραστάσεις του θα εγκαινιάσει το Λύκειο Επιδαύρου, ένα διεθνές κέντρο εφαρμοσμένης μελέτης του αρχαίου δράματος το οποίο θα λειτουργήσει από τις 4 έως τις 19 Ιουλίου 2017 (και από το 2018 για δύο περιόδους) στους αρχαιολογικούς, υπαίθριους χώρους της περιοχής αλλά και σε κλειστούς χώρους. Ο θεματικός άξονας του Λυκείου για το 2017 είναι «Η έλευση του ξένου» όπως αποτυπώνεται σε κείμενα της αρχαιότητας αλλά και όπως καθρεφτίζεται στον διάλογο ανάμεσα στο αρχαίο δράμα και το ιστορικό παρόν. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε σπουδαστές δραματικών σχολών και σε απόφοιτους νέους ηθοποιούς από όλο τον κόσμο, με ανώτατο όριο τις 150 συμμετοχές ετησίως. Τα μαθήματα αποσκοπούν στην εφαρμοσμένη έρευνα μέσω της διδασκαλίας των τεχνικών της υποκριτικής τέχνης και θα παραδίδονται από Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δασκάλους και καλλιτέχνες. Προβλέπονται όμως και εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις για τους ενήλικους, τους έφηβους και τα παιδιά της τοπικής κοινωνίας. Για τις ανάγκες του Λυκείου Επιδαύρου (διαμονή, εργαστήρια) θα παραχωρηθεί δασική έκταση 25 στρεμμάτων κοντά στο χωριό Λιγουριό ενώ το Μικρό Θέατρο της Επιδαύρου θα αξιοποιηθεί και ως το «αμφιθέατρο» του Λυκείου.
Πληροφορίες στον ιστότοπο:
β) Το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών θα πραγματοποιήσει το Διεθνές Εργαστήρι Αρχαίου Δράματος από τις 17 έως τις 31 Ιουλίου 2017 στους Δελφούς. Διευθυντής ο σκηνοθέτης Μιχαήλ Μαρμαρινός, και μαζί του η Γερμανίδα σκηνογράφος και ενδυματολόγος Andrea Schmidt-Futterer και ο Ρώσος θεωρητικός Dmitry Trubotchkin. Πρόκειται για ένα εντατικό εργαστήρι υψηλών προδιαγραφών για την έρευνα, τη μελέτη και τη διάδοση του αρχαίου ελληνικού δράματος, με γλώσσα εργασίας τα αγγλικά. Το θέμα εργασίας για το 2017 είναι η έννοια του Χορού στη θεωρία και στην πράξη: «Χορός: ύλη και έννοια». Προβλέπεται και Masterclass με τον Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Στάθη Λιβαθινό. Το Διεθνές Εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορογράφους που επιθυμούν να αποκτήσουν εξειδικευμένη και υψηλών επαγγελματικών απαιτήσεων γνώση στο αρχαίο δράμα αλλά παράλληλα θα έχουν και τη δυνατότητα συνεργασίας και δημιουργικής ανταλλαγής εμπειριών και γνώσεων.
Τόπος διαμονής και εργασίας, οι εγκαταστάσεις του Ευρωπαϊκού Κέντρου Δελφών. Πληροφορίες στο www.n-t.gr Σύντομα θα ανοίξει και η σχετική πλατφόρμα συμμετοχών.
γ) Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα εγκαινιάσει την Ετήσια Συνάντηση Νέων Καλλιτεχνών της Νοτιανατολικής Ευρώπης, που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά από τις 27 Σεπτεμβρίου έως τις 3 Οκτωβρίου του 2017 στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα τριετούς διάρκειας με στόχο τη σύνδεση της πολύτιμης πολιτιστικής κληρονομιάς του αρχαίου δράματος με τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία. Το θέμα για το 2017 είναι: «Αρχαίο Δράμα και Πολιτική». Ο θεσμός αυτός απευθύνεται σε νεανικές πειραματικές θεατρικές ομάδες από την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων. Η πρώτη συνάντηση θα περιλαμβάνει παραστάσεις, εργαστήρια και διαλέξεις σε συνεργασία με σημαντικούς καλλιτέχνες και ερευνητές της Ελλάδας καθώς και του εξωτερικού, που θα πραγματοποιηθούν στα θέατρα της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, αλλά και σε άλλα σημαντικά μνημεία της πόλης.
Τηλ. Επικοινωνίας: (0030) 2315 200023 (κ. Αμαλία Κοντογιάννη)
δ) Το Αττικό Σχολείο Αρχαίου Δράματος θα λειτουργήσει από την 1 έως τις 10 Ιουλίου 2017 στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας με τη συνεργασία του Δήμου Ελευσίνας και της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας θεατρικής τέχνης Δρόμος με Δέντρα/ Bausmtrasse. Η θεματική του για το 2017 είναι: «Οι επτά σωζόμενες τραγωδίες του Σοφοκλή». Πρόκειται για ένα διεθνές πρόγραμμα ερευνητικού, εκπαιδευτικού και καλλιτεχνικού χαρακτήρα, με θέμα τη μελέτη και σύγχρονη προσέγγιση του αρχαίου δράματος. Απευθύνεται σε άτομα άνω των 18 ετών, επαγγελματίες και μη, με ενδιαφέρον για το αρχαίο δράμα και τη σύγχρονη απόδοσή του. Το πρόγραμμα του Αττικού Σχολείου περιλαμβάνει κυρίως μαθήματα που παραδίδονται από ανάλογα καταρτισμένους διδάσκοντες και απώτερος σκοπός των θερινών αυτών πειραματικών εργαστηρίων είναι η εκπαίδευση των συμμετεχόντων πάνω στο αρχαίο δράμα. Μεταξύ των διδασκόντων: στην Υποκριτική οι Ακύλας Καραζήσης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Ιωάννα Ρεμεδιάκη, Μάρθα Φριντζήλα. Στην Υποκριτική με προσωπείο ο Σίμος Κακάλας, στο Λαϊκό Θέατρο ο Camilo Betancor, στη Φωνητική η Σαβίνα Γιαννάτου, στη Μουσική οι Άντης Σκορδής και Βασίλης Ματζούκης, στη Μετάφραση η Νικολέττα Φριντζήλα, στους Παραδοσιακούς Χορούς ο Ανδρέας Σεγδίτσας και στον Σύγχρονο Χορό η Εμμανουέλα Κορκή.
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ
Το θέμα της καλλιτεχνικής παιδείας, της αναβάθμισης του περιεχομένου των σπουδών και της διαβάθμισης των τίτλων σπουδών θα γίνει αντικείμενο ευρείας επεξεργασίας και διαλόγου από το ΥΠΠΟΑ που θα συνεργαστεί και με το Υπουργείο Παιδείας.
Παράλληλα θα εγκαινιαστεί ένας αντίστοιχος διάλογος με χώρες του εξωτερικού. Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο πρόκειται να οργανωθεί από το ΥΠΠΟΑ σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο μια σειρά επαγγελματικών συναντήσεων με θέμα την πολιτιστική διαχείριση (management culturel) που θα επιτρέψουν την καλλιέργεια εξειδίκευσης σε αυτό το πεδίο και θα προετοιμάσουν σε βάθος χρόνου τη διαμόρφωση ειδικευμένων στελεχών.
3. ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ και ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΕΞΟΡΘΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ο Διοικητικός εξορθολογισμός του ΥΠΠΟΑ, των εποπτευόμενων φορέων του και του ΤΑΠ είναι προτεραιότητα για την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου. Τα σχέδια των Οργανισμών (για το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κ.ά.) βρίσκονται σε τελική φάση και θα δοθούν για διαβούλευση προκειμένου να τηρηθεί μια δημοκρατική διαδικασία στην επεξεργασία τους και να επιτευχθεί η μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Το ίδιο θα γίνει και με τον Οργανισμό του ΤΑΠ, ενώ θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί η διαδικασία στις περιπτώσεις Οργανισμών των άλλων εποπτευόμενων φορέων, όπως του Φεστιβάλ Αθηνών και της ΕΛΣ. Στο επόμενο στάδιο έχει προχωρήσει ο οργανισμός του ΕΜΣΤ που βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.
Ο Οικονομικός εξορθολογισμός αναμένεται να προχωρήσει σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, δεδομένου ότι όταν ανέλαβε τα καθήκοντά της η Υπουργός Λυδία Κονιόρδου, ο Τακτικός Προϋπολογισμός είχε «κλείσει» αλλά πολλοί εποπτευόμενοι φορείς του ΥΠΠΟΑ, όπως το Μέγαρο Μουσικής, η Λυρική Σκηνή, η Εθνική Πινακοθήκη, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, βρίσκονταν μπροστά σε νέες καταστάσεις και νέες προκλήσεις. Συνέπεια αυτού του γεγονότος είναι ότι δημιουργήθηκαν νέες ανάγκες και οικονομικές εκκρεμότητες για τις οποίες έχει ενημερωθεί το ΥΠΟΙΚ, και αναμένονται νέες διευθετήσεις.
ΑΕΠΙ- Νομοσχέδιο για τα πνευματικά δικαιώματα
Μια νέα εποχή για τη διαχείριση των πνευματικών και συλλογικών δικαιωμάτων και για τη λειτουργία των οργανισμών ξεκινάει. Ένας νέος νόμος θα ψηφιστεί πολύ σύντομα, ενσωματώνοντας τη σχετική ευρωπαϊκή οδηγία αλλά αντιμετωπίζοντας και τις ελληνικές παθογένειες. Ήδη αναμένεται να επιστρέψει από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για να προχωρήσει η διαδικασία της κατάθεσης. Ήρθε ο καιρός να καθοριστεί ένα νέο πλαίσιο λειτουργίας των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και να οριστούν κανόνες διαφάνειας και χρηστής διοίκησης. Σκοπός είναι να αποκαταστήσουμε τις σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ των οργανισμών, των δημιουργών και των χρηστών.
Φαινόμενα κακοδιαχείρισης και αδιαφανούς λειτουργίας, όπως αυτά είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα, θα σταματήσουν.
Η ΑΕΠΙ θα εξυγιανθεί και θα λειτουργήσει βάσει νέων κανόνων και αυστηρής εποπτείας. Επίτροπος, εάν χρειαστεί, θα διοριστεί για να διασωθούν τα δικαιώματα των δημιουργών και να συνεχίσει τη λειτουργία της η εταιρεία.
Εν τω μεταξύ, πρέπει να τονιστεί ότι οι χρήστες πρέπει να συνεχίσουν να καλύπτουν τις υποχρεώσεις τους και να πληρώνουν τα τέλη χρήσης των πνευματικών δημιουργιών διότι εν τέλει, οποιαδήποτε αδράνεια είναι εις βάρος της ίδιας της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας και εν τέλει των έργων που απολαμβάνει το κοινό. Το Κράτος και η Κυβέρνηση λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την εποπτεία των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και την εξασφάλιση των δικαιωμάτων και χρημάτων όλων.
Ειδικότερα, στο νέο νόμο καθορίζεται ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο βασίζεται στην σχετική ευρωπαϊκή οδηγία και σύμφωνα με το οποίο εισάγονται:
α) αυστηροί κανόνες διακυβέρνησης των νομικών προσώπων διαχείρισης πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων με τη συμμετοχή των ίδιων των δικαιούχων στα όργανα διοίκησης και εποπτείας προκειμένου οι ίδιοι πρώτοι να ελέγχουν τη διαχείριση και να καθορίζουν τους όρους αυτής.
Για το λόγο αυτό προβλέπουμε την ύπαρξη γενικής συνέλευσης και εποπτικού συμβουλίου με αυξημένες αρμοδιότητες σε κάθε οργανισμό συλλογικής διαχείρισης και στην ΑΕΠΙ.
β) υποχρεωτική υιοθέτηση κανόνων διαφάνειας στη λειτουργία, στις αποφάσεις και στη δράση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των ανεξάρτητων οντοτήτων ούτως ώστε όλοι να μπορούν να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και τις υποχρεώσεις τους και να έχουν την ίδια μεταχείριση.
γ) δομημένη διαπραγμάτευση των αμοιβολογίων με τους χρήστες και τις αντιπροσωπευτικές ενώσεις τους, ανάρτηση των τελικών αμοιβολογίων και υποχρεωτικές ηλεκτρονικές συναλλαγές μεταξύ τους προκειμένου να εξαλειφθούν προβλήματα του παρελθόντος.
δ) και τέλος αυστηρή εποπτεία και έλεγχο της αγοράς πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων από το Υπουργείο Πολιτισμού και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), αδειοδότηση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των ανεξάρτητων οντοτήτων με κριτήρια βιωσιμότητας και διαφανούς λειτουργίας, επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση παραβάσεων με σκοπό να μην κλείσει κανένας οργανισμός ή οντότητα και μείνουν χιλιάδες δικαιούχοι χωρίς προστασία.
ΚΑΜΕΡΑΤΑ-ΜΟΥΣΙΚΟΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ
Είναι γνωστό ότι υπάρχει οικονομική εκκρεμότητα από την πλευρά της ορχήστρας Καμεράτα, την οποία βρήκε μπροστά της η ηγεσία του ΥΠΠΟΑ όταν ανέλαβε τις αρμοδιότητές της στις 5/11/2016. Ωστόσο το ΥΠΠΟΑ επιθυμεί να βρει μια οριστική λύση για να συνεχίσει το έργο της αυτή η σημαντική ορχήστρα, όμως αυτή δεν θα ευοδωθεί χωρίς την έγκριση από το αρμόδιο Υπουργείο Οικονομικών.
4. ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΡΙΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΕΝΩΝΟΝΤΑΙ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Η συνένωση τριών σημαντικών μουσείων της συμπρωτεύουσας γίνεται πραγματικότητα: Το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης με τα ιδιαίτερα τμήματά του (Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης) και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης θα λειτουργήσουν υπό έναν νέο οργανισμό με την επωνυμία «Μητροπολιτικός Οργανισμός Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (συντόμευση στα αγγλικά MoMus).
Έτσι δημιουργείται στη Θεσσαλονίκη ο μεγαλύτερος εποπτευόμενος από το Υπουργείο Πολιτισμού μουσειακός οργανισμός στην Ελλάδα από πλευράς συλλογών και δυναμικής πολλαπλών δράσεων, με εμβέλεια που ξεπερνά τα ελληνικά σύνορα και με συλλογές πολλών δεκάδων χιλιάδων μονάδων που απαρτίζονται από έργα ελληνικής και διεθνούς τέχνης μοναδικής ιστορικής και αισθητικής αξίας και τα οποία καλύπτουν όλα τα εικαστικά μέσα (ζωγραφική, εγκαταστάσεις, σχέδιο, βίντεο και φωτογραφία). Σε αυτές τις συλλογές συμπεριλαμβάνεται και η συλλογή Κωστάκη η οποία έχει μια μεγάλη κινητικότητα και ταξιδεύει στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου με όφελος προφανώς όχι μόνο οικονομικό αλλά και δικτύωσης (μόνο το 2017 έχουν συμφωνηθεί συνεργασίες με σημαντικότατα μουσεία στην Γαλλία, στον Καναδά, στην Ελβετία, στην Πολωνία, στην Ιταλία, στην Ισπανία κ.α.). Επίσης στις συλλογές του MoMus (θα) συμπεριλαμβάνονται οι ενωμένες πλέον συλλογές σύγχρονες τέχνης του ΜΜΣΤ (συλλογές Ιόλα, Ξύδη, Απέργη κ.ά.) και του ΚΜΣΤ. Σε αυτές, τέλος, (θα) συμπεριλαμβάνονται οι σημαντικότατες ιστορικές και σύγχρονες συλλογές του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Το νομοσχέδιο για την συνένωση του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης βρίσκεται στην τελική ευθεία για να κατατεθεί στη Βουλή. Αυτό το σχήμα λειτουργίας βρίσκει σύμφωνες όλες τις διοικήσεις (ΚΜΣΤ-ΜΦΘ και ΜΜΣΤ) που έχουν ήδη «δώσει τα χέρια».
Με τον νέο Οργανισμό θα δημιουργηθεί οικονομία κλίμακας στις διοικητικές υπηρεσίες καθώς θα λειτουργούν, αντί τριών, ένα λογιστήριο, μία κεντρική γραμματεία, ένα νομικό γραφείο, ένα τμήμα συντήρησης, μία βιβλιοθήκη κ.ο.κ., όμως, ταυτόχρονα, η ευρύτητα των δράσεων και των εκθέσεων θα ενισχυθεί χάρη στον δυναμικό προγραμματισμό και την συντονισμένη ταυτόχρονη λειτουργία των διευθύνσεων και των τμημάτων.
ΕΘΝΙΚΗ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ –ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΣΟΥΤΖΟΥ
Η επέκταση των εγκαταστάσεων της Εθνικής Πινακοθήκης (ΕΠΜΑΣ) είναι ένα έργο εθνικής εμβέλειας για το οποίο το ΥΠΠΟΑ, η Πινακοθήκη, ακόμα και ο κατασκευαστής έχουν τον ίδιο κοινό στόχο: να ολοκληρωθεί το κτίριο! Και μάλιστα όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Το έργο θα προσθέσει στο υφιστάμενο κτίριο των 9.720 μ2, επιπλέον 11.040 μ2 υπερδιπλασιάζοντας τους λειτουργικούς του χώρους (σύνολο 20.760μ2).
Το κονδύλι για την ολοκλήρωση και την αποπεράτωση του νέου κτιρίου της ΕΠΜΑΣ έχει εξασφαλισθεί και έχει δεσμευτεί: είναι 4.000.000 ευρώ από το Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής που έχει ενταχτεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020, και ακόμη 11.000.000 ευρώ από εθνικούς πόρους. Το ΥΠΠΟΑ βρίσκεται σε στενή συνεργασία και με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, προκειμένου να παράσχει τις απαραίτητες εγγυήσεις για την από μέρους του συμβολή στη χρηματοδότηση του έργου, όσο και με την Περιφέρεια Αττικής και φυσικά με την Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης κ. Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα.
Οι καθυστερήσεις που σημειώθηκαν έχουν την αφετηρία τους στο ότι βρέθηκε νερό σε χαμηλό βάθος και αμίαντος στο πρώτο κτίριο, που χρειάστηκε να απομακρυνθεί, οπότε άλλαξαν όλα τα σχέδια για το έργο. Σήμερα αφορούν την επικαιροποιημένη μουσειογραφική μελέτη για την οποία μόλις πρόσφατα εγκρίθηκε σχετικό κονδύλι (160.000 ευρώ) από την Περιφέρεια Αττικής, και επομένως σύντομα (τον μήνα Μάρτιο) θα γίνει επανεκκίνηση του έργου και η μελέτη θα μπει σε διαδικασία ανάθεσης.
Στο μεταξύ η Εθνική Πινακοθήκη δεν μένει άπραγη. Ήδη για τα εγκαίνια του νέου κτιρίου, που προβλέπεται για τα τέλη του 2019 ή στις αρχές του 2020, το ΥΠΠΟΑ μαζί με τη Διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης έχει εξασφαλίσει μια εντυπωσιακή έκθεση από το Μουσείο του Λούβρου, με τίτλο «Hommage au Louvre».
Επίσης, μεταξύ άλλων προετοιμάζεται η οριστική μεταφορά στην Γλυπτοθήκη της Πινακοθήκης, του αγάλματος της «Κοιμωμένης» του Γιαννούλη Χαλεπά (σύμφωνα και με την επιθυμία των κληρονόμων του καλλιτέχνη) το οποίο χρειάζεται άμεση συντήρηση. Στη θέση του στο Α’ Νεκροταφείο θα τοποθετηθεί ένα αντίγραφο υψηλών προδιαγραφών.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ και documenta14
Το ΕΜΣΤ είναι ο κύριος φορέας φιλοξενίας της κορυφαίας διεθνούς έκθεσης documenta 14 που κάθε πενταετία ορίζει τους άξονες της σύγχρονης τέχνης, και για πρώτη φορά στην 60χρονη ιστορία της θα μοιράσει τις δράσεις της ανάμεσα στην έδρα της – το Κάσελ της Γερμανίας – και στην Αθήνα. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Άνταμ Σίμτσικ έχει προσκαλέσει περισσότερους από 100 καλλιτέχνες από τη διεθνή σκηνή που ετοιμάζουν έργα τόσο για την Αθήνα όσο και για το Κάσελ. Από τις 8 Απριλίου έως τον Ιούλιο 2017 ένα μεγάλο μέρος τους θα εκτεθεί στο σύνολο των ορόφων του ΕΜΣΤ (ήδη ετοιμάζονται τα πιστοποιητικά για την είσοδο των έργων). Οι δύο θεσμοί, ΕΜΣΤ (διευθύντρια η Κατερίνα Κοσκινά) και documenta14 συνδέονται πλέον με ένα Συμφωνητικό συνεργασίας και ανταλλαγής πληροφοριών και γνώσεων. Και έχουν εγκαινιάσει μια διαδικασία πολιτισμικού διαλόγου όπου, με αφετηρία το μότο της documenta14 «Μαθαίνοντας από την Αθήνα», ο ένας θα «μαθαίνει από τον άλλον». Το κοινό «πρότζεκτ» που εδώ και αρκετούς μήνες προετοιμάζουν μαζί, θα φέρει το Κάσελ στην Αθήνα αλλά και την Αθήνα στο Κάσελ. Έτσι το ΕΜΣΤ θα εξελιχθεί και σε εμβληματικό φορέα καλλιτεχνικής εξωστρέφειας.
Όσο αφορά τη λειτουργία του ΕΜΣΤ, έχει ήδη αναθεωρηθεί και υπογραφεί από το ΥΠΠΟΑ ο εσωτερικός Κανονισμός του ΕΜΣΤ, που βρίσκεται υπό έγκριση στο Υπουργείο Οικονομικών ώστε να επισπευσθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του ΕΜΣΤ, το οποίο έτσι θα μπορέσει να απορροφήσει και τη δωρεά των 3.000.000 ευρώ του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.
ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΒΕΝΕΤΙΑΣ
Το ΕΜΣΤ έχει αναλάβει για πρώτη φορά τον ρόλο του Επίτροπου της εθνικής εκπροσώπησης στην 57η Διεθνή Biennale Τέχνης της Βενετίας που θα διαρκέσει από τον Μάιο έως και τον Νοέμβριο 2017. Το ΥΠΠΟΑ έχει εγκρίνει επιχορήγηση ύψους 221.356 ευρώ προς το ΕΜΣΤ για την εικαστική εγκατάσταση «Εργαστήριο Διλημμάτων» του Γιώργου Δρίβα, με επιμελητή τον Ορέστη Ανδρεαδάκη, και γενικότερα για την οργάνωση της ελληνικής συμμετοχής. Μάλιστα εχθές 28/2/2017 έγιναν γυρίσματα στο Μέγαρο Μουσικής με την διεθνούς φήμης ηθοποιό Σαρλότ Ράμπλινγκ για ένα βίντεο εμπνευσμένο από τις «Ικέτιδες» που θα ενταχθεί στο έργο του Δρίβα.
ΕΚΘΕΣΗ ART NOUVEAU
Οι διεθνείς συνεργασίες του ΥΠΠΟΑ επεκτείνονται και στην συνεργασία με το Υπουργείο Επιστήμης, Έρευνας και Τέχνης του γερμανικού κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης. Καρπός της μια έκθεση με τίτλο «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης» που θα πραγματοποιηθεί από τις 5/4 /2017 έως τις 21/5/2017 στο Μουσείο Μπενάκη και διοργανώνεται μαζί με το Κρατικό Μουσείο της Βάδης.
5. ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΘΕΑΤΡΟ, ΧΟΡΟΣ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΦΥΤΩΡΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ στο ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Το ΥΠΠΟΑ σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής είναι έτοιμο να προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα ενίσχυσης των νέων δημιουργών, και ιδιαίτερα εκείνων που βρίσκονται στο ξεκίνημά τους, παρέχοντάς τους δωρεάν χώρους για τις πρόβες τους. Οι χώροι είναι τα υπόγεια του Μεγάρου Μουσικής το οποίο, ανοίγοντας τις πόρτες του στους νέους καλλιτέχνες θα λειτουργήσει ως ένα φυτώριο σύγχρονης δημιουργίας στο Θέατρο, στον Χορό αλλά και στη Μουσική (εκεί ειδικότερα το σχετικό πρόγραμμα έχει ήδη ξεκινήσει).
Τα καλλιτεχνικά σχήματα που θα μπορούν να κάνουν πρόβες στους υπόγειους χώρους του Μεγάρου Μουσικής μέχρι και τον Ιούλιο του 2017 εφόσον αξιολογηθούν από αρμόδιες Επιτροπές είναι: 15-20 θεατρικά σχήματα (2 μήνες προβών), 10-12 σχήματα χορού (1 μήνα προβών) και 35 μουσικά σχήματα (1 μήνα προβών) 2-3 σχήματα όπερας/ μουσικού θεάτρου (2 μήνες προβών).
Πρόκειται για ένα πιλοτικό πρόγραμμα που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί και από άλλους φορείς.
Υπό επεξεργασία είναι και η οργάνωση μιας πλατφόρμας για τους δημιουργούς παραστατικών τεχνών, μουσικής και performance όπου όλες οι ομάδες που θα εργαστούν στο «φυτώριο» του Μεγάρου Μουσικής, θα παρουσιάζουν σε ένα 7-10ήμερο Φεστιβάλ το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς τους.
ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΘΕΑΤΡΟ και ΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ ΧΟΡΟΥ
Το ΥΠΠΟΑ επανενεργοποιεί σε νέες βάσεις τον θεσμό των επιχορηγήσεων για σχήματα του ελεύθερου θεάτρου και ομάδες χορού που είτε έχουν σταθερή μακρόχρονη παρουσία και μόνιμη στέγη είτε είναι νεανικά σχήματα με τριετή τουλάχιστον παρουσία. Ο συνολικός προϋπολογισμός που έχει προβλεφθεί για την περίοδο 2017-18 ανέρχεται στο 1,5 εκατ. ευρώ. Οι επιχορηγήσεις θα δίνονται με βάση μία παραγωγή ανά σχήμα, και η επιλογή θα γίνεται από τις αρμόδιες πενταμελείς Επιτροπές (που πρόκειται να συσταθούν άμεσα) με αξιολογικά κριτήρια όπου θα προσμετράται μεταξύ άλλων η καλλιτεχνική επάρκεια, η εργασιακή επάρκεια και οι θέσεις εργασίας που παρέχονται, καθώς και η εξωστρέφεια στην επικράτεια ή και στο εξωτερικό. Οι προκηρύξεις για την υποβολή προτάσεων για την περίοδο 2017-18 θα γίνουν στο δεύτερο δεκαήμερο του Μαρτίου, και τα σχήματα που θα προκριθούν θα ανακοινωθούν στις αρχές Μαΐου 2017.
Η ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΣΤΟ ΚΠΙΣΝ
Μια νέα σελίδα ανοίγει με τη μεταφορά της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού που το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος δώρισε στο ελληνικό Δημόσιο. Για το ΥΠΠΟΑ, το ΚΠΙΣΝ με τον συνδυασμό των δράσεων των τριών φορέων: Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Εθνικής Βιβλιοθήκης και το ΚΠΙΣΝ ΑΕ του Υπουργείου Οικονομικών, είναι ένα λαμπρό παράδειγμα καινοτόμου ματιάς στην υπόθεση του πολιτισμού που μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάδειξη των ελληνικών δυνάμεων στο διεθνές προσκήνιο.Η μεταφορά της ΕΛΣ στο νέο της σπίτι θα απαιτήσει μια έκτακτη επιχορήγηση για την κάλυψη των πρόσθετων λειτουργικών δαπανών που θα ξεπερνούν τα 4,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Όπως ανέφερε στην συνέντευξη τύπου της περασμένης εβδομάδας και ο διευθυντής της ΕΛΣ Γιώργος Κουμεντάκης, η επίσημη έναρξη του προγράμματος της Λυρικής Σκηνής στο ΚΠΙΣΝ θα γίνει στις 15 Οκτωβρίου 2017 με την όπερα «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους σε Μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, σκηνοθεσία-σκηνικά του Γιάννη Κόκκου και με την Αγνή Μπάλτσα στον ρόλο της Κλυταιμήστρας.
6. ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Το ΥΠΠΟΑ έχει εγκρίνει για το 2017: επιχορήγηση 3,6 εκατ. ευρώ για την δραστηριότητα τού Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), επίσης 1,5 εκατ. ευρώ για το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και 200.000 ευρώ για την Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Συμμετέχει επίσης με ποσό 350.000 ευρώ στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Eurimages, για την υποστήριξη συμπαραγωγών και διανομής κινηματογραφικών και οπτικοακουστικών έργων.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Τους τελευταίους δώδεκα μήνες το ΕΚΚ έχει ομαλοποιήσει τη λειτουργία του, και το νέο ΔΣ του κατέθεσε μόλις στο ΥΠΠΟΑ το σχέδιο του εσωτερικού Κανονισμού του. Παράλληλα εταιρεία ορκωτών λογιστών συνεχίζει τον οικονομικό και διαχειριστικό έλεγχο για την περίοδο 2011-2015.
Το ΕΚΚ απέκτησε τον περασμένο μήνα Διευθυντές σε τρεις βασικές Διευθύνσεις του που έμεναν ακέφαλες τα τελευταία πέντε χρόνια. Πρόκειται για τη Διεύθυνση Παραγωγής και Ανάπτυξης (Β. Κοσμόπουλος), τη Διεύθυνση Προώθησης (Κ. Αϊβαλιώτης) και την Hellenic Film Commission (Βένια Βέργου). Σύντομα θα αρχίσει να λειτουργεί στο ΕΚΚ υπό την επίβλεψη του Διευθυντή Ανάπτυξης, και το Γραφείο Εκπαίδευσης-Επιμόρφωσης και Υποστήριξης Νέων Κινηματογραφιστών
Η λειτουργία της Hellenic Film Commission για την προσέλκυση ξένων παραγωγών στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας αναπτυξιακής προοπτικής της ελληνικής οικονομίας, αποτελεί προτεραιότητα για το ΥΠΠΟΑ. Χτες στο ΕΚΚ ανασυστήθηκε η ομάδα εργασίας όλων των συναρμοδίων και εντοπίσθηκαν οι βασικοί πυλώνες για να οδηγηθούμε στο επόμενο διάστημα σε ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα περιλαμβάνει:
α) τα οικονομικά κίνητρα για τον ξένο παραγωγό που θέλει να έρθει στην Ελλάδα.
β) τη συγκέντρωση όλων των πιθανών χώρων, μερών και Ελλήνων συνεργατών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν μία ξένη παραγωγή για τα γυρίσματά της.
γ) την τυποποίηση όλων των αδειοδοτήσεων και την απλοποίηση αυτών, όπου χρειάζεται (εδώ και το ΥΠΠΟΑ θα χρειαστεί να επανεξετάσει τα τέλη κινηματογράφησης στους αρχαιολογικούς χώρους).
δ) τη καταγραφή όλης της πληροφορίας σε μία ηλεκτρονική πλατφόρμα στο ΕΚΚ στην οποία ο ξένος παραγωγός θα μπορεί και να υποβάλει τις αιτήσεις του για όποιες άδειες χρειάζεται. Ήδη αναζητούμε τα κονδύλια για την κατασκευή της πλατφόρμας αυτής ε) τη στρατηγική για τη διαφήμιση της Ελλάδας στην αγορά της διεθνούς παραγωγής. Ειδικότερα, το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης έδωσε πρόσφατα σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου για την παροχή οικονομικής ενίσχυσης σε ιδιωτικές επενδύσεις που στοχεύουν στην παραγωγή ξένων οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα.
Σε όλη αυτή την προσπάθεια το ΥΠΠΟΑ θα συνομιλήσει και με τους Έλληνες παραγωγούς, οι οποίοι έχουν εμπειρία και είναι απαραίτητοι ως σύμμαχοι για να στηρίξουν το εγχείρημα αυτό. Προετοιμάζεται σχετική συνάντηση εντός των επόμενων ημερών.
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ και ΝΤΟΚΥΜΑΝΤΕΡ
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου από την πλευρά του, διοικείται πλέον ορθολογικά έχοντας ενεργοποιήσει όλες τις θέσεις που προβλέπει ο νόμος, και εξελίσσεται σε έναν ζωντανό οργανισμό με συνεχή παρέμβαση στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Από τον περασμένο Νοέμβριο (2016) δεν λειτουργεί με τη μορφή δυο ξεχωριστών διοργανώσεων τον Νοέμβριο και τον Μάρτιο (για τα ντοκυμαντέρ) αλλά ως μια ετήσια δραστηριότητα που αναπτύσσεται σε 4 κινηματογραφικές αίθουσες με επιλεγμένες ποιοτικές ταινίες και σε ένα Μουσείο κινηματογράφου με πρωτοποριακά προγράμματα ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται με τους υπόλοιπους θεσμούς της πόλης.
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
Η Ταινιοθήκη που δραστηριοποιείται στον αθηναϊκό κινηματογράφο Λαΐς, ετοιμάζει για το 2017 το 9ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου καθώς και αφιερώματα στην Ισπανική και Αφρικανική Κινηματογραφία αλλά και ένα πρόγραμμα αποκατάστασης ελληνικών ταινιών του βωβού κινηματογράφου.
Όλα με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 στο πλαίσιο προγράμματος για την «Κινηματογραφοφιλία» που έχει καταρχήν εγκριθεί από το ΥΠΠΟΑ.
ΣΤΙΣ ΦΥΛΑΚΕΣ
Το ΥΠΠΟΑ σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και σε συνεννόηση με το Υπουργείο Δικαιοσύνης επεξεργάζεται ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τα Σωφρονιστικά Ιδρύματα, το οποίο θα εγκαινιαστεί το 2017 στις Φυλακές Ανηλίκων με διευθυντή τον σκηνοθέτη Αντώνη Κόκκινο.
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ΥΠΠΟΑ θα προχωρήσει παράλληλα σε συνεργασία με το ΕΚΚ, στην ψηφιοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού Αρχείου 145 ταινιών Ντοκυμαντέρ που διαθέτει η Διεύθυνση Κινηματογράφου του Υπουργείου.
7. ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: ΒΙΒΛΙΟ
ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ
Στα τέλη Δεκεμβρίου έληξε η δεύτερη θητεία της Ομάδας Εργασίας για το Βιβλίο που κατέθεσε μια σειρά από προτάσεις για όλους τους νευραλγικούς τομείς αυτού του χώρου που έχει πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση. Οι προτάσεις αυτές αποτελούν καρπό μιας σε βάθος έρευνας και ανάλυσης των δεδομένων και ενός ουσιαστικού αναστοχασμού του ρόλου του Βιβλίου στις σημερινές κοινωνίες, αλλά και του ρόλου που μπορεί να παίξει η Πολιτεία για την καλλιέργεια εντέλει της ανάγνωσης.
Το ΥΠΠΟΑ θα μελετήσει τις προτάσεις της Ομάδας Εργασίας, που θα αναρτηθούν στον κόμβο του Υπουργείου Πολιτισμού, και θα προχωρήσει στην διατύπωση και στην πραγμάτωση μιας συγκροτημένης πολιτικής βιβλίου με στόχο το δημόσιο συμφέρον.
Στο μεταξύ, απαντώντας σε ένα οξύ και επίκαιρο αίτημα, ανακοινώνει σήμερα την θέσπιση τεσσάρων νέων Κρατικών Βραβείων Βιβλίου στο πλαίσιο μιας γενικότερης αναμόρφωσης του θεσμού που στοχεύει στην:
Α) Επιτάχυνση του έργου των επιτροπών ώστε να καλυφθεί η καθυστέρηση δύο χρόνων που υπάρχει σήμερα στην απονομή των βραβείων (Τα βραβεία για βιβλία του 2015 θα απονεμηθούν στη διάρκεια της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, και τα βραβεία για βιβλία του 2016 θα απονεμηθούν στο τέλος της τρέχουσας χρονιάς).
Β) Εξασφάλιση της μυστικότητας της διαδικασίας και αναβάθμιση της τελετής απονομής (ει δυνατόν, να γίνεται στη ΔΕΒ της Θεσσαλονίκης).
Γ) Ανάδειξη, πέραν της λογοτεχνικής και φιλολογικής παραγωγής, του πολύ σπουδαίου επιστημονικού δυναμικού από το χώρο των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών. Τα νέα βραβεία θα είναι: Το Κρατικό Βραβείο Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, το Βραβείο Μετάφρασης βιβλίου Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, το Κρατικό Βραβείο Εκδοτικής Σειράς, το Κρατικό Βραβείο Εκδοτικής Σειράς.
ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΕΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
Ταυτόχρονα το ΥΠΠΟΑ παρουσιάζει τους βασικούς άξονες γύρω από τους οποίους θα επικεντρωθεί ο προβληματισμός για μια νέα δημόσια πολιτική βιβλίου.
Α. Δημιουργία ενός Νέου Θεσμού για το βιβλίο, χωρίς τις παθογένειες του παρελθόντος, πιο μικρού και ευέλικτου, που θα αναλάβει να εισηγείται την κρατική πολιτική και να συντονίζει δράσεις για την προώθηση του βιβλίου και της ανάγνωσης σε συνεργασία με όλους τους υπόλοιπους δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς. Με μεγάλη έμφαση στην αποκέντρωση, στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και την ανάδειξη της πολυπολιτισμικής και πολυφωνικής συνθήκης της χώρας.
Β. Μέριμνα για τους επαγγελματίες και την αγορά του βιβλίου. Αν και μικρή χώρα, με πολύ μικρές δυνατότητες οικονομικής ανταποδοτικότητας, η Ελλάδα διαθέτει εξαιρετικούς επαγγελματίες και πολύ υψηλή ποιότητα εκδόσεων από κάθε άποψη. Με δεδομένο αυτό το ποιοτικό πλεονέκτημα και επειδή η αγορά του βιβλίου είναι πολύ σημαντική για την προστασία της γλώσσας και του πολιτισμού κάθε χώρας, για την εκπαίδευση και την καλλιέργεια των πολιτών, ο χώρος των εκδόσεων και οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται σ’ αυτόν, χρειάζονται στήριξη ακόμη περισσότερο σήμερα, που η οικονομική κρίση και τα δυσβάσταχτα μέτρα τον απειλούν με συρρίκνωση.
Γ. Προώθηση του ελληνικού βιβλίου στο εξωτερικό Επαναφορά ενός αξιόπιστου προγράμματος επιδότησης μεταφράσεων από τα ελληνικά. Αναβάθμιση της ελληνικής συμμετοχής σε διεθνείς εκθέσεις και αναζήτηση διακρατικών συμφωνιών, όπως οι πρόσφατες με τη Ρωσία και την Κίνα, σε προγράμματα αμοιβαίων μεταφράσεων. Υποστήριξη των Ελλήνων συγγραφέων ώστε να προωθήσουν τη δουλειά τους αλλά και να αλληλεπιδράσουν με τους ομοτέχνους τους συμμετέχοντας στο διεθνές πεδίο. Ειδικά για το 2017 το ΥΠΠΟΑ θα υποστηρίξει την ελληνική συμμετοχή στις σημαντικότερες Διεθνείς Εκθέσεις Βιβλίου (Παρίσι, Μπολόνια, Πεκίνο, Φρανκφούρτη, Μόσχα) που αποτελούν βασικό πεδίο αγοραπωλησίας δικαιωμάτων και προβολής της εγχώριας εκδοτικής παραγωγής. Για τον σκοπό αυτόν θα επιχορηγήσει το αρμόδιο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού (ΕΙΠ).
Δ. Ενιαία Τιμή βιβλίου: Με βάση τη δουλειά τεκμηρίωσης που έγινε από την Ομάδα Εργασίας στην πρώτη της θητεία από τον Ιούλιο 2016, διαμορφώθηκαν οι προϋποθέσεις ώστε να ενταχθεί το θέμα της Ενιαίας Τιμής στη διαπραγμάτευση με τα τεχνικά κλιμάκια των θεσμών, και να προωθηθεί η αλλαγή του νόμου που την κατήργησε. Σ’ αυτό το επίπεδο, προκηρύχθηκε μια μελέτη για τις επιπτώσεις της κατάργησης της Ενιαίας Τιμής. Η Ενιαία Τιμή που ισχύει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι ένα αίτημα του κόσμου του βιβλίου που υποστηρίζεται δραστικά και σε πολιτικό επίπεδο από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου η οποία το έχει συζητήσει και με τη Γερμανίδα ομόλογό της.
Ε. Διεύρυνση του αναγνωστικού κοινού: Είναι ο κυριότερος στόχος μιας δημόσιας πολιτικής για το βιβλίο: η μεγαλύτερη δυνατή κοινωνική διάδοση της ανάγνωσης, να φροντίσουμε με δυο λόγια να φτάσει το απαιτητικό βιβλίο παντού, να γίνει προσιτό σε όλους.
8. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
ΔΗΠΕΘΕ
Η δραστική περικοπή της πίστωσης των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων (ΔΗΠΕΘΕ) στον Τακτικό Προϋπολογισμό του ΥΠΠΟΑ τα τελευταία χρόνια η οποία έφτασε στο 50%, είχε σαν αποτέλεσμα την αντίστοιχη μείωση στο ποσό επιχορήγησής τους, όπως αυτό προβλέπεται στην προγραμματική σύμβασή τους με το ΥΠΠΟΑ. Έτσι, τα 14 ΔΗΠΕΘΕ μοιράζονταν ισομερώς το συνολικό προβλεπόμενο ποσό, και το 2016 έλαβαν το καθένα 46.500 ευρώ.
Το 2017 το ΥΠΠΟΑ κάνει ένα πρώτο βήμα για την αναμόρφωση του θεσμού των ΔΗΠΕΘΕ με βάση αντικειμενικά κριτήρια όπως είναι η επαγγελματική θεατρική δραστηριότητα, η οικονομική στήριξη των Δήμων, η ύπαρξη Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, και οι συνέργειες, π.χ. με το Φεστιβάλ Αθηνών. Έτσι, προκειμένου να επιτευχθεί ορθολογικότερη κατανομή των ήδη περιορισμένων οικονομικών πόρων του ΥΠΠΟΑ, τα ποσά επιχορήγησης των ΔΗΠΕΘΕ για το 2017 θα διαφοροποιηθούν σύμφωνα με ένα σύνολο αντικειμενικών κριτηρίων.
Μετά από προσεκτική εξέταση των δεδομένων οι επιχορηγήσεις του ΥΠΠΟΑ θα κατανεμηθούν το 2017 ως εξής: Τα ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, Κρήτης, Σερρών, Καβάλας, Ιωαννίνων, Κοζάνης και Λάρισας θα λάβουν το καθένα επιχορήγηση 60.000 ευρώ. Τα ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου, Ρούμελης, Κομοτηνής, Καλαμάτας και Βέροιας θα λάβουν επιχορήγηση 46.500. Το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου θα πάρει επιχορήγηση 30.000 ευρώ. Το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας βρίσκεται ήδη εκτός Δικτύου αφού τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχει συνάψει προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟΑ.
Η περίοδος αυτή θα είναι μεταβατική προκειμένου να δοθεί στα ΔΗΠΕΘΕ, αλλά και στους Δήμους που τα στηρίζουν καθώς και στις Περιφέρειες οι οποίες εκ του νόμου συμμετέχουν στις προγραμματισμένες συμβάσεις, η δυνατότητα να αναβαθμίσουν τη λειτουργία τους. Θα ακολουθήσει στη συνέχεια και η αναθεώρηση της σχετικής προγραμματικής σύμβασης για τα επόμενα χρόνια.
ΔΙΚΤΥΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΩΝ ΦΕΣΤΙΒΑΛ
Το ΥΠΠΟΑ δημιουργεί από κοινού με τους περιφερειακούς φορείς ένα πιλοτικό Δίκτυο Φεστιβάλ που θα διαμορφώσει ένα πρόγραμμα πολιτιστικών δράσεων, παραγωγών, συμπαραγωγών και ανταλλαγών των περιφερειακών φεστιβάλ μεταξύ τους και με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, με την προοπτική αυτή η συνεργασία να αποκτήσει εξωστρέφεια και να διευκολύνει τις συνεργασίες με φεστιβάλ του εξωτερικού. Η ιδέα αυτή θα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου που είχε και τη σχετική πρωτοβουλία.
ΔΙΚΤΥΟ «ΜΙΚΡΗ ΕΛΛΑΔΑ»:
Σε όλη την επικράτεια δραστηριοποιούνται εδώ και αρκετά χρόνια υγιείς δυνάμεις που υπηρετούν τον πολιτισμό εθελοντικά και με ανιδιοτέλεια. Το ΥΠΠΟΑ τις αφουγκράζεται και επιθυμεί να τις ενισχύσει για να συνεχίσουν το έργο τους. Όλες μαζί συγκροτούν μια «Μικρή Ελλάδα» που κι αυτή έχει ρόλο σήμερα στη διαμόρφωση της εγχώριας πολιτισμικής ταυτότητας.
9. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ στη ΔΙΕΘΝΗ ΣΚΗΝΗ
ΕΠΑΝΕΝΩΣΗ ΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Νέα ώθηση παίρνει το αίτημα για την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα χάριν της ακεραιότητας του μνημείου, μετά από τη συμμετοχή της υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου στο Διεθνές Συνέδριο Αρχαιολογίας που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο μήνα στην Φλωρεντία.
Η Ελληνίδα Υπουργός υπογράμμισε την απόφαση της ελληνικής πλευράς να ακολουθήσει τη διπλωματική και όχι τη νομική οδό στη διεκδίκηση των Γλυπτών, και βρήκε μεγάλη απήχηση τόσο στο ακροατήριο όσο και στον ιταλικό Τύπο όταν τόνισε πως: «Σε μια στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται στην ανάγκη να επαναδιατυπώσει τις αξίες της, η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα θα είναι μια συμβολική πράξη που θα υπογραμμίσει τον αγώνα ενάντια στις δυνάμεις που υπονομεύουν τις αξίες και τα θεμέλια της ευρωπαϊκής υπόθεσης, ενάντια στις δυνάμεις που επιζητούν τη διάλυση της Ευρώπης.» Παρών και ο ελληνιστής καθηγητής Λουί Γκοντάρ, Σύμβουλος του Ιταλού Προέδρου της Δημοκρατίας σε θέματα προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς και πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα. «Η εκστρατεία μας» τόνισε η Λ.Κονιόρδου, γίνεται στο όνομα όλων των ευρωπαίων πολιτών και της διεθνούς κοινότητας.»
CoMoCoSEE
Η προώθηση του πολιτισμού για τη βιώσιμη ανάπτυξη ήταν το θέμα της 3ης συνάντησης των Υπουργών Πολιτισμού των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που πραγματοποιήθηκε στις 21και22/2/2017 στα Τίρανα καθώς την προεδρία της CoMoCoSEE για το 2017 ασκεί η Αλβανία. Εκεί η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου μίλησε για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η Ελλάδα για τη διατήρηση, διαφύλαξη και αξιοποίηση της πολυμορφίας της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και για τον ρόλο του πολιτισμού για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ευρύτερης περιοχής μας. Σχετικά θέματα αλλά και τις δυνατότητες ανταλλαγών μεταξύ Ελλάδας-Αλβανίας συζήτησε και με την Αλβανίδα ομόλογό της.
ΕΛΛΑΔΑ-ΡΩΣΙΑ
Δυναμικά ξεκίνησαν και εξελίχθηκαν το 2016-2017 οι ελληνικές εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν από το ΥΠΠΟΑ στο πλαίσιο του Αφιερωματικού Έτους 2016 της Ελλάδας στη Ρωσία, με εξαιρετικό παράδειγμα την Έκθεση «Το Βυζάντιο στο πέρασμα των αιώνων» στο Μουσείο Ερμιτάζ που σημείωσε υψηλή επισκεψιμότητα με 1.500.000 επισκέπτες. Σήμερα στην γκαλερί Τρετιακόφ της Μόσχας παρουσιάζεται η έκθεση «Βυζαντινή τέχνη από την Ελλάδα» με επίσης μεγάλη επισκεψιμότητα. Μάλιστα τη δεύτερη κιόλας μέρα μετά τα εγκαίνιά της, την επισκέφθηκε και ο Πρόεδρος Πούτιν. Στο πλαίσιο των ανταλλαγών Ελλάδας-Ρωσίας έκθεση με αριστουργήματα του Μουσείου Ερμιτάζ ταξίδεψε στην Αθήνα και παρουσιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο με πρωτοφανή προσέλευση επισκεπτών. Τον Απρίλιο θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Παλαιορωσικής Τέχνης και Πολιτισμού «Αντρέι Ρουμπλιώφ» έκθεση ρωσικής θρησκευτικής τέχνης στην Ελλάδα (16ος-19ος αιώνας) από ελληνικές συλλογές σε συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με το Μουσείο Μπενάκη και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών.
ΕΛΛΑΔΑ – ΚΙΝΑ
Με αφορμή το Έτος Ελλάδας-Κίνας, το ΥΠΠΟΑ έχει καλέσει τους εποπτευόμενους φορείς και τις κατά τόπους Εφορίες να στείλουν τις προτάσεις τους και έχει συμμετάσχει σε συναντήσεις με συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη έχει προγραμματιστεί ένα αφιέρωμα στη σχέση Ελλάδας-Κίνας στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης που θα γίνει τον Μάιο στη Θεσσαλονίκη. Το ΥΠΠΟΑ βρίσκεται σε συνεργασία με την πρεσβεία της Κίνας, έχει υποβάλλει έναν φάκελο με προτάσεις και περιμένει τις προτάσεις της κινεζικής πλευράς.
ΕΚΘΕΣΗ A WORLD OF EMOTIONS
Το ΥΠΠΟΑ θα είναι παρόν και στη Νέα Υόρκη με σπουδαία έργα αρχαίας τέχνης από το Μουσείο της Ακρόπολης, από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και από άλλα δεκαοκτώ ελληνικά μουσεία, για την έκθεση με θέμα «A world of Emotions: Ancient Greece, 700BC-200 AD» η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης από τις 9/3/2017 έως τις 24/6/2017. Στόχος της έκθεσης, που συμπεριλαμβάνει αρχαιότητες και από άλλα κορυφαία μουσεία της Ευρώπης, είναι να εξερευνήσει τη λειτουργία των αισθημάτων στην αρχαιοελληνική κοινωνία θέτοντας ερωτήματα και για τις σημερινές κοινωνίες.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ