Δικηγορικό δημοψήφισμα για την εξαγγελθείσα από τον Υπουργό Δικαιοσύνης δημιουργία δύο νέων Πρωτοδικείων στην Αθήνα, θα διεξαχθεί κατόπιν απόφασης του ΔΣ του ΔΣΑ από 5 Ιουνίου έως την 11 Ιουνίου 2018.
Στη συνέντευξη τύπου, ο Πρόεδρος του ΔΣΑ Δημήτρης Βερβεσός, ανέφερε κατ’ αρχάς ότι το ΔΣ του ΔΣΑ αντιτάχθηκε ομόφωνα στην εξαγγελία του Υπουργού, και επεσήμανε ότι:
Η δημιουργία δύο νέων Πρωτοδικείων έγινε χωρίς θεσμική διαβούλευση, χωρίς διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς, και χωρίς συνεργασία με τους συλλειτουργούς της Δικαιοσύνης. Όλα τα πραγματικά δεδομένα αποδεικνύουν ότι η απόφαση του Υπουργού δεν συμβάλλει στην ταχεία και ορθή απονομή της Δικαιοσύνης , αλλά εξυπηρετεί μόνον επικοινωνιακές σκοπιμότητες.
Είναι γνωστό ότι:
– Η δικαστηριακή ύλη έχει μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ιδίως στις ειδικές διαδικασίες. (ενδ. Οι εκκρεμείς υποθέσεις ενώπιον του Πρωτοδικείου Αθηνών μειώθηκαν κατά 31.050 μεταξύ 2012 και 2015)
– Μετά τον ν. 4335/2015, που ψήφισε η Κυβέρνηση (νέος ΚΠολΔ), στην τακτική διαδικασία τηρείται έγγραφη διαδικασία, χωρίς την παρουσία διαδίκων, δικηγόρων και μαρτύρων κατά τη δικάσιμο
– Μετά τις αλλαγές του ν. 4055/2012, η πλειοψηφία των υποθέσεων εκουσίας δικαιοδοσίας υπήχθη στα Ειρηνοδικεία
– Με τον ν. 4509/2017 καθιερώθηκε η έκδοση συναινετικών διαζυγίων υποχρεωτικώς ενώπιον συμβολαιογράφου, καταργώντας την δικαιοδοσία του Μονομελούς Πρωτοδικείου
– Με τον ν. 4512/2018 από το νέο δικαστικό έτος υπάγονται σε υποχρεωτική διαμεσολάβηση σειρά ιδιωτικών διαφορών, ενώ εκ παραλλήλου εξακολουθεί να ισχύει ο θεσμός της δικαστικής μεσολάβησης
– Δεν υπάρχουν υποδομές για τη λειτουργία νέων δικαστηρίων σε κτήρια, εξοπλισμό και προσωπικό
– Τα στοιχεία των προεισπράξεων του ΔΣΑ καταδεικνύουν ότι στα Ειρηνοδικεία Περιστερίου και Χαλανδρίου -δήμοι οι οποίοι φέρονται να προκρίνονται για τη δημιουργία των νέων Πρωτοδικείων- οι εκδικαζόμενες υποθέσεις είναι πολύ λιγότερες απ’ ό,τι σε άλλα Ειρηνοδικεία, όπως του Αμαρουσίου και της Κρωπίας.
[Το 2017 εκδόθηκαν προεισπράξεις αξίας 103.305,35 € στο Ειρηνοδικείο Περιστερίου, 189.547,03 € στο Ειρηνοδικείο Χαλανδρίου, έναντι 299.435,52 € στο Ειρηνοδικείο Αμαρουσίου και 255.023,30 € στο Ειρηνοδικείο Κρωπίας].
Η τάση σε όλη την Ευρώπη είναι η μείωση και η συγχώνευση των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων, και όχι ο πολλαπλασιασμός τους. Σύμφωνα με την μελέτη της Επιτροπής για την αποτελεσματικότητα της Δικαιοσύνης του Συμβουλίου της Ευρώπης [Council of Europe European Commission for the efficiency of justice (CEPEJ)]:
Στην Ελλάδα υπάρχουν (αναλογικά) 3,1 δικαστήρια ανά 100.000 κατοίκους.
Αντίθετα:
Στην Γερμανία αναλογούν 1,3 δικαστήρια ανά 100.000 κατοίκους.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο αναλογούν 0,7 δικαστήρια ανά 100.000 κατοίκους.
Στην Γαλλία αναλογεί 1 δικαστήριο ανά 100.000 κατοίκους.
Στην Ελλάδα κατά το διάστημα 2012-2014 υπήρξε μείωση 25,9% των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων. Κατά το διάστημα 2014-2016 η μείωση ήταν μηδενική.
Αντίθετα:
Στην Ιταλία το διάστημα 2012 – 2016 τα δικαστήρια μειώθηκαν αριθμητικά κατά 39,3%
Στην Πορτογαλία το διάστημα 2012 – 2016 τα δικαστήρια μειώθηκαν αριθμητικά κατά 20,4%
Στην Ολλανδία το διάστημα 2012 – 2016 τα δικαστήρια μειώθηκαν αριθμητικά κατά 33,3%
Στην Αυστρία το διάστημα 2012 – 2016 τα δικαστήρια μειώθηκαν αριθμητικά κατά 30,9%
Στην Φινλανδία το διάστημα 2012 – 2016 τα δικαστήρια μειώθηκαν αριθμητικά κατά 11%.
Συζήτηση για ίδρυση νέων δικαστηρίων μπορεί να γίνει μόνο εφόσον προηγουμένως αποκατασταθούν οι ελλείψεις και τα προβλήματα που παρατηρούνται στα ήδη λειτουργούντα δικαστήρια. Είναι γνωστό ότι:
Οι ελλείψεις σε δικαστές , δικαστικούς υπαλλήλους και υποδομές στο Πρωτοδικείο και την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών είναι τεράστιες:
– Υπάρχουν 27 κενές οργανικές θέσεις δικαστών. Αν συνυπολογιστούν όσοι βρίσκονται σε πολύμηνη άδεια τα κενά ανέρχονται σε 61.
– Οι ελλείψεις δικαστικών υπαλλήλων φθάνουν το 40% των οργανικών θέσεων.
– Αυτή τη στιγμή, ο ΔΣΑ:
Διαθέτει υπαλλήλους για την κατάθεση δικογράφων στην τακτική διαδικασία, τις ειδικές διαδικασίες και τα ένδικα μέσα.
Έχει προσλάβει ιατρό στο Πρωτοδικείο Αθηνών.
Έχει τοποθετήσει και συντηρεί κλιματιστικά μηχανήματα στην πρ. Σχολή Ευελπίδων.
Προμηθεύει χαρτί φωτοτύπησης στην Εισαγγελία μετά από υποβληθέν αίτημα.
Εγκαθιστά δίκτυο wifi για την πρόσβαση στο διαδίκτυο.
– Παράλληλα, τεράστιες ελλείψεις εξακολουθούν να υφίστανται σε αναλώσιμα, υποδομές υγιεινής, και μηχανήματα ασφαλείας.
Ο Υπουργός δεν έχει μέχρι σήμερα εξηγήσει πού προβλέπεται σχετικό κονδύλιο στον κρατικό προϋπολογισμό για τη δημιουργία των δύο νέων Πρωτοδικείων. Αν παρά ταύτα υπάρχουν χρηματικά διαθέσιμα που δεν γνωρίζουμε, οφείλει να εξηγήσει στους πολίτες της Αττικής γιατί, σε εποχές λιτότητας και αποδόμησης του κοινωνικού κράτους, επιλέγει να δημιουργήσει νέα, αχρείαστα Πρωτοδικεία και όχι να επενδύσει σε κοινωνικές και προνοιακές δομές και δράσεις, που εξυπηρετούν άμεσα τον πολίτη (π.χ. νοσοκομεία, κέντρα υγείας, παιδικούς σταθμούς, πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι»).
Παράλληλα, είναι φανερό ότι ο Υπουργός αδιαφορεί για την τεράστια ταλαιπωρία, την απώλεια χρόνου, και την ανυπέρβλητη δυσχέρανση της καθημερινότητας του του απλού, μαχόμενου δικηγόρου, που θα πρέπει να «τριχοτομηθεί» προκειμένου να αντεπεξέλθει στις προκύπτουσες υποχρεώσεις απ’ άκρου εις άκρον της Αττικής. Αυτός απειλείται πλέον με επαγγελματική εξόντωση.
Αντιπαρερχόμαστε τον ισχυρισμό του Υπουργού περί εκπροσώπων συμφερόντων «μεγαλοδικηγορικών γραφείων», που «βυσσοδομούν από το 1981 για να αποτρέψουν τη δημιουργία νέων πρωτοδικείων στην Αθήνα». Τον εντάσσουμε στην προσπάθεια επικοινωνιακού εντυπωσιασμού διότι δεν θέλουμε να πιστεύουμε ότι στους ανωτέρω εντάσσει διαχρονικά επιφανείς εκπροσώπους του δικηγορικού σώματος που τιμήθηκαν από αυτό εκλεγόμενοι στη θέση του Προέδρου του ΔΣΑ και προσέφεραν κατά τη διάρκεια της θητείας τους (θυμίζουμε ότι από το 1981 διετέλεσαν διαχρονικά Πρόεδροι του ΔΣΑ ο Ε. Μαχαίρας, ο Ε. Ζαφειρόπουλος, ο Φ. Κουβέλης, ο Σ. Πολύδωρας, ο Τ. Παππάς, ο Α. Ρουπακιώτης, Δ. Παξινός, ο Γ. Αδαμόπουλος & ο Β. Αλεξανδρής).
Περαιτέρω, ο Πρόεδρος του ΔΣΑ επεσήμανε ότι κανένα από τα θεσμικά θέματα που έχουν τεθεί στον Υπουργό Δικαιοσύνης δεν έχει επιλυθεί. Συγκεκριμένα τα συλλογικά όργανα του δικηγορικού σώματος έχουν θέσει, μεταξύ άλλων, τα εξής:
– Τους τραγικούς ρυθμούς απονομής της Δικαιοσύνης, και δη της διοικητικής.
– Την υλοποίηση της δυνατότητας ηλεκτρονικής κατάθεσης δικογράφων σε όλα τα δικαστήρια (μέχρι σήμερα, μετά από πιέσεις του δικηγορικού σώματος, έχει υλοποιηθεί μόνο στα διοικητικά δικαστήρια), την ηλεκτρονική παρακολούθηση της ροής των δικογράφων αστικής, ποινικής και διοικητικής διαδικασίας, και την μέχρι σήμερα έλλειψη κάθε διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων των δικαστηρίων και των λοιπών δημοσίων υπηρεσιών.
– Την ανάγκη πλήρωσης των κενών θέσεων δικαστικών λειτουργών και υπαλλήλων.
– Τις δραματικές καθυστερήσεις εξόφλησης των οφειλομένων αμοιβών νομικής βοήθειας.
– Την διατήρηση του απαράδεκτου καθεστώτος του άρθρου 340 ΠΚ, που επιτρέπει τη διεξαγωγή δικών χωρίς συνήγορο υπεράσπισης.
– Την ειδοποίηση του δικηγόρου του διαδίκου, τουλάχιστον με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (email), από τα διοικητικά δικαστήρια σε όσες περιπτώσεις δεν προβλέπεται σήμερα υποχρεωτικά επίδοση εκ του νόμου.
– Την εξομοίωση των αμοιβών των κατ’ αποκοπή δικηγόρων που συνεργάζονται με το Ελληνικό Δημόσιο με τα προβλεπόμενα στο Παράρτημα Ι του Κώδικα Δικηγόρων.
Κλείνοντας, ο Πρόεδρος του ΔΣΑ ανέφερε ότι απέναντι στην ιταμή, υβριστική επίθεση του Υπουργού, το δικηγορικό σώμα αντιπαραθέτει επιχειρήματα και στοιχεία και αναμένει από τον Υπουργό να πράξει το ίδιο.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ