Κατάθεση Διανομής Κοινωνικού Μερίσματος

ΒΟΥΛΗ ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΘΕΜΑΤΑ

Κατατέθηκε στη Βουλή την Τρίτη 14 Νοεμβρίου 2017 το νομοσχέδιο για τη «Διανομή Κοινωνικού Μερίσματος και άλλες διατάξεις». Συγκεκριμένα:
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
«Διανομή Κοινωνικού Μερίσματος και άλλες διατάξεις»
Άρθρο 1
Η ομαλή υλοποίηση του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την επέκταση του μεταρρυθμιστικού σχεδιασμού στο κρίσιμο πεδίο της κοινωνικής συνοχής επιτρέπουν την ανακατεύθυνση πόρων προς χρήσεις με μεγαλύτερη κοινωνική ανταποδοτικότητα. Η υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ για το τρέχον έτος και η προοδευτική επιστροφή σε συνθήκες οικονομικής σταθερότητας δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο, προκειμένου να διανεμηθεί στοχευμένα κοινωνικό μέρισμα για το έτος 2017 στα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά, που έχουν αντικειμενικά πληγεί περισσότερο από τις συνέπειες της δημοσιονομικής προσαρμογής. Με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου θεσπίζεται εφάπαξ κοινωνική παροχή για το έτος 2017, με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος, προς ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής προστασίας.
Με την παρ. 1 του άρθρου μόνου προβλέπεται ότι μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διανεμηθεί κατά το έτος 2017 προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών, για την εφάπαξ καταβολή παροχής κοινωνικού χαρακτήρα με τη μορφή διανομής κοινωνικού μερίσματος.
Με την παρ. 2 διευκρινίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε κρατήσεις, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Με την παρ. 3 εξουσιοδοτούνται οι Υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να προσδιορίσουν τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος.
Με την παρ. 4 διευρύνεται η περ. ια΄ της παρ. 1 του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013, Α΄ 170), προκειμένου η άρση της υποχρέωσης τήρησης απορρήτου για στοιχεία και πληροφορίες φορολογούμενων να επεκταθεί, πλην των κοινωνικών προγραμμάτων προνοιακού χαρακτήρα της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και σε άλλες παροχές κοινωνικού χαρακτήρα, με τις οποίες θα υλοποιηθεί η δράση για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος.
Άρθρο 2
Δυνάμει των διατάξεων των άρθρων 19 του ν. 3918/2011 (Α΄ 31), 72 του ν. 3984/2011 (Α΄ 150) και της κ.υ.α. Φ.40021/20782/2565/2012 (Β΄ 468), ως συνολικό ποσό σύνταξης επί της οποίας επιβαλλόταν η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης οριζόταν το μεικτό-ακαθάριστο ποσό, δηλαδή ποσό που περιλάμβανε  πρόσθετες αποδοχές και τις κάθε είδους κρατήσεις, καθώς και τις κατά περιόδους τυχόν αυξήσεις. Για το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016, μετά την εφαρμογή των διατάξεων περί μειώσεων των συντάξεων βάσει των ν. 4024/2011 (Α΄ 226), 4051/2012 (Α΄ 40) και 4093/2012 (Α΄ 222) και της κ.υ.α. 476/2012 (Β΄ 499), η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης υπολογιζόταν επί του συνολικού ποσού κύριας σύνταξης ή προσυνταξιοδοτικής παροχής χωρίς τις ανωτέρω μειώσεις, με αποτέλεσμα την παρακράτηση εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης επί ποσού σύνταξης το οποίο δεν λάμβαναν οι συνταξιούχοι.
Με το άρθρο 44 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) μεταβλήθηκε ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης, η οποία έκτοτε υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης. Με την προτεινόμενη διάταξη αποκαθίσταται η στρέβλωση του προϊσχύσαντος τρόπου υπολογισμού της κράτησης και επιστρέφονται στους συνταξιούχους τα ποσά που παρακρατήθηκαν υπέρ υγειονομικής περίθαλψης από τις συντάξεις τους κατά το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016 κατά το μέρος που υπερβαίνουν τον ορθό τρόπο υπολογισμού.
Άρθρο 3
Δεδομένου του κοινωνικού σκοπού που εξυπηρετεί η επιβολή παροχής Υποχρεώσεων Κοινής Ωφέλειας, ο οποίος συνίσταται αφενός στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής δια της διασφάλισης πρόσβασης όλων των καταναλωτών ανά την ελληνική επικράτεια σε ηλεκτρική ενέργεια ίσης ποιότητας και ίδιας τιμής και αφετέρου στην παροχή Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, κρίνεται επιτακτική η λήψη άμεσων μέτρων από το κράτος και συγκεκριμένα η μερική ή πλήρης κάλυψη του κόστους παροχής των ΥΚΩ από τον  κρατικό προϋπολογισμό.
Οι κοινωνικοί λόγοι που δικαιολογούν την χρηματοδότηση του κόστους των ΥΚΩ συνίστανται στη διασφάλιση της παροχής ΥΚΩ σε ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών, για τους οποίους το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, την οποία χρειάζονται κατ’ ελάχιστο για να διασφαλίσουν αποδεκτό βιοτικό επίπεδο, θα συνιστούσε άλλως επιβάρυνση δυσανάλογη προς τα εισοδήματά τους. Η χρηματοδότηση του κόστους ΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι αναγκαία για να μην διαταράσσεται η κοινωνική συνοχή και να αποφεύγεται η υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών.
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρως ή μερικώς, το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Άρθρο 1
Η ομαλή υλοποίηση του προγράμματος στήριξης της ελληνικής οικονομίας, σε συνδυασμό με την επέκταση του μεταρρυθμιστικού σχεδιασμού στο κρίσιμο πεδίο της κοινωνικής συνοχής επιτρέπουν την ανακατεύθυνση πόρων προς χρήσεις με μεγαλύτερη κοινωνική ανταποδοτικότητα. Η υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ για το τρέχον έτος και η προοδευτική επιστροφή σε συνθήκες οικονομικής σταθερότητας δημιουργούν τον αναγκαίο δημοσιονομικό χώρο, προκειμένου να διανεμηθεί στοχευμένα κοινωνικό μέρισμα για το έτος 2017 στα οικονομικά ασθενέστερα νοικοκυριά, που έχουν αντικειμενικά πληγεί περισσότερο από τις συνέπειες της δημοσιονομικής προσαρμογής. Με τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου θεσπίζεται εφάπαξ κοινωνική παροχή για το έτος 2017, με τη μορφή κοινωνικού μερίσματος, προς ενίσχυση του δικτύου κοινωνικής προστασίας.
Με την παρ. 1 του άρθρου μόνου προβλέπεται ότι μέρος του πρωτογενούς πλεονάσματος θα διανεμηθεί κατά το έτος 2017 προς στήριξη των οικονομικά αδύναμων προσώπων και ευάλωτων νοικοκυριών, για την εφάπαξ καταβολή παροχής κοινωνικού χαρακτήρα με τη μορφή διανομής κοινωνικού μερίσματος.
Με την παρ. 2 διευκρινίζεται ότι το κοινωνικό μέρισμα είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο, δεν υπόκειται σε κρατήσεις, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή άλλης παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
Με την παρ. 3 εξουσιοδοτούνται οι Υπουργοί Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης να προσδιορίσουν τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος.
Με την παρ. 4 διευρύνεται η περ. ια΄ της παρ. 1 του άρθρου 17 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013, Α΄ 170), προκειμένου η άρση της υποχρέωσης τήρησης απορρήτου για στοιχεία και πληροφορίες φορολογούμενων να επεκταθεί, πλην των κοινωνικών προγραμμάτων προνοιακού χαρακτήρα της Γενικής Γραμματείας Πρόνοιας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, και σε άλλες παροχές κοινωνικού χαρακτήρα, με τις οποίες θα υλοποιηθεί η δράση για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος.
Άρθρο 2
Δυνάμει των διατάξεων των άρθρων 19 του ν. 3918/2011 (Α΄ 31), 72 του ν. 3984/2011 (Α΄ 150) και της κ.υ.α. Φ.40021/20782/2565/2012 (Β΄ 468), ως συνολικό ποσό σύνταξης επί της οποίας επιβαλλόταν η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης οριζόταν το μεικτό-ακαθάριστο ποσό, δηλαδή ποσό που περιλάμβανε  πρόσθετες αποδοχές και τις κάθε είδους κρατήσεις, καθώς και τις κατά περιόδους τυχόν αυξήσεις. Για το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016, μετά την εφαρμογή των διατάξεων περί μειώσεων των συντάξεων βάσει των ν. 4024/2011 (Α΄ 226), 4051/2012 (Α΄ 40) και 4093/2012 (Α΄ 222) και της κ.υ.α. 476/2012 (Β΄ 499), η κράτηση υγειονομικής περίθαλψης υπολογιζόταν επί του συνολικού ποσού κύριας σύνταξης ή προσυνταξιοδοτικής παροχής χωρίς τις ανωτέρω μειώσεις, με αποτέλεσμα την παρακράτηση εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης επί ποσού σύνταξης το οποίο δεν λάμβαναν οι συνταξιούχοι.
Με το άρθρο 44 του ν. 4387/2016 (Α΄ 85) μεταβλήθηκε ο τρόπος υπολογισμού της κράτησης, η οποία έκτοτε υπολογίζεται επί του καταβαλλόμενου ποσού κύριας σύνταξης. Με την προτεινόμενη διάταξη αποκαθίσταται η στρέβλωση του προϊσχύσαντος τρόπου υπολογισμού της κράτησης και επιστρέφονται στους συνταξιούχους τα ποσά που παρακρατήθηκαν υπέρ υγειονομικής περίθαλψης από τις συντάξεις τους κατά το διάστημα από 1.1.2012 έως 30.6.2016 κατά το μέρος που υπερβαίνουν τον ορθό τρόπο υπολογισμού.
Άρθρο 3
Δεδομένου του κοινωνικού σκοπού που εξυπηρετεί η επιβολή παροχής Υποχρεώσεων Κοινής Ωφέλειας, ο οποίος συνίσταται αφενός στη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής δια της διασφάλισης πρόσβασης όλων των καταναλωτών ανά την ελληνική επικράτεια σε ηλεκτρική ενέργεια ίσης ποιότητας και ίδιας τιμής και αφετέρου στην παροχή Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, κρίνεται επιτακτική η λήψη άμεσων μέτρων από το κράτος και συγκεκριμένα η μερική ή πλήρης κάλυψη του κόστους παροχής των ΥΚΩ από τον  κρατικό προϋπολογισμό.
Οι κοινωνικοί λόγοι που δικαιολογούν την χρηματοδότηση του κόστους των ΥΚΩ συνίστανται στη διασφάλιση της παροχής ΥΚΩ σε ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών, για τους οποίους το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας, την οποία χρειάζονται κατ’ ελάχιστο για να διασφαλίσουν αποδεκτό βιοτικό επίπεδο, θα συνιστούσε άλλως επιβάρυνση δυσανάλογη προς τα εισοδήματά τους. Η χρηματοδότηση του κόστους ΥΚΩ από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι αναγκαία για να μην διαταράσσεται η κοινωνική συνοχή και να αποφεύγεται η υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών.
Με την προτεινόμενη διάταξη προβλέπεται ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύναται να καλύπτεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρως ή μερικώς, το κόστος παροχής Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.