«Η εμμονή από την εταιρία κατασκευής στην συγκεκριμένη όδευση και η ενδεχόμενη διέλευση του αγωγού ΤΑΡ εντός ή παρά των Τεναγών, θα προκαλέσει αδιαμφισβήτητα μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής και υψηλή διακινδύνευση της φυσικής μοναδικότητας των Τεναγών (Τυρφώνα) Φιλίππων, που θα έπρεπε να είναι προστατευόμενο φυσικό μνημείο» αναφέρεται σε ανακοίνωση της Συντονιστικής Επιτροπής για την αλλαγή της όδευσης του ΤΑΡ.
Ακόμη υπογραμμίζεται «Για πολλοστή φορά ο ΤΑΠ δηλώνει πως για τα ζητήματα που αφορούν στην τοπική κοινωνία και την περιοχή μας έγινε δημόσια διαβούλευση. Η δήλωση αυτή δεν έχει καμία σχέση με τα πραγματικά δεδομένα, εκτός κι αν η προσέλευση υπαλλήλων του ΤΑΡ που δηλώνουν ιδιοκτήτες γης στην περιοχή σε άτυπες συζητήσεις, βαφτίζεται «δημόσιος διάλογος» με τους ενδιαφερόμενους φορείς και κατοίκους της περιοχής.
Ποια χαρακτηριστικά και ποιες μορφές είχε η δημόσια διαβούλευση του ΤΑΡ, που μέχρι σήμερα αποφεύγει να αναφερθεί και να απαντήσει τεκμηριωμένα στις ενστάσεις και τις θέσεις της τοπικής κοινωνίας επί της σχεδιαζόμενης όδευσης του αγωγού, όπως έχουν εκφραστεί με ανοιχτές λαϊκές γενικές συνελεύσεις –συλλαλητήρια των κατοίκων, με σειρά ψηφισμάτων και αποφάσεων της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και του Δήμου Καβάλας;
Ποιες πειστικές απαντήσεις δίνει η Κοινοπραξία σε επιστημονικές γνώμες φορέων της περιοχής όπως του ΓΕΩ.Τ.Ε.Ε. Ανατολικής Μακεδονίας σχετικά με τα περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά της περιοχής των Τεναγών των Φιλίππων;
Για μας αυτό που θα έπρεπε πρωτίστως να απαντηθεί στη συνέντευξη της νέας Διευθύντριας του ΤΑΡ είναι η αντιμετώπιση και η επίλυση των προβλημάτων που θα προκαλέσει η ενδεχόμενη διέλευση του αγωγού από την περιοχή μας και η διασφάλιση των κατοίκων της περιοχής με εγγυήσεις πως η επίλυση αυτή είναι εφικτή στην πράξη. Αυτό είναι προφανές πως ο ΤΑΡ δεν μπορεί να το κάνει.
Έτσι περιορίζεται σε μονομερείς κινήσεις και αποφάσεις, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της κανέναν και τίποτε παρά μόνο το δικό της εταιρικό συμφέρον, με βαρύ τίμημα την καταστροφή της περιοχής μας και την εσαεί δέσμευση της από τον συγκεκριμένο αγωγό.
Η εμμονή από την εταιρία κατασκευής στην συγκεκριμένη όδευση και η ενδεχόμενη διέλευση του αγωγού εντός ή παρά των Τεναγών, θα προκαλέσει αδιαμφισβήτητα μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντική υποβάθμιση της περιοχής και υψηλή διακινδύνευση της φυσικής μοναδικότητας των Τεναγών (Τυρφώνα) Φιλίππων, που θα έπρεπε να είναι προστατευόμενο φυσικό μνημείο.
Η εταιρία δεν καταφέρνει να πείσει την κοινή γνώμη στην περιοχή πώς μπορεί τεχνικά να άρει την επικινδυνότητα του έργου και να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις φυσικές διεργασίες που συντελούνται στα Τενάγη αιώνες τώρα, όσο κι αν είναι έκδηλη η αγωνία της να πετύχει τον εφησυχασμό και την υποχώρηση της αγωνιστικότητας των κατοίκων.
Στην συνέντευξή της η Διευθύντρια του ΤΑΡ αποδέχεται ότι ο αγωγός σχεδιάζεται να περνά μέσα από τα Τενάγη των Φιλίππων. Γιατί πολύ απλά, Τενάγη χωρίς τύρφη δεν υπάρχουν και η συγκέντρωση της τύρφης στην περιοχή εντός και παρά των Τεναγών είναι το στοιχείο που χαρακτηρίζει την φυσική μοναδικότητα της περιοχής.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Κοινωνικών Επιπτώσεων ακόμη και περιφερειακά των Τεναγών παρατηρείται συνίζηση του εδάφους 2- 4 εκατοστά ετησίως, άρα εντός των Τεναγών το φαινόμενο είναι πιο έντονο και μεγαλύτερο. Συνεπώς μέσα σε λίγα χρόνια ο αγωγός θα είναι κοντά στην επιφάνεια με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται αυτό. Στην ίδια συνέντευξη η επικεφαλής του ΤΑΡ αποδέχεται εμμέσως πλην σαφώς την μεγάλη επικινδυνότητα του αγωγού και προσπαθεί να την προσπεράσει δηλώνοντας πώς ο αγωγός θα είναι εν ανάγκη πιο ενισχυμένος και θα τοποθετηθεί σε μεγαλύτερο βάθος. Μήπως έτσι όμως ομολογεί πως στην υπόλοιπη διαδρομή, όπου ο αγωγός θα είναι πιο ρηχά τοποθετημένος και μικρότερου πάχους, οι γύρω περιοχές κινδυνεύουν άμεσα;
Επίσης αποδέχεται τη μείωση της αξίας των κτημάτων στη διευρυμένη ζώνη ασφαλείας των 200 + 200 μέτρων από των αγωγό, την οποία φυσικά και δεν αποζημιώνει, και επιπρόσθετα αποδέχεται ότι δεν αποζημιώνει τον μηδενισμό της αξίας τον κτημάτων από όπου διέρχεται ο αγωγός.
Αναπάντητο το ερώτημα της έλλειψης αγοραστικού ενδιαφέροντος για τα κτήματα δια μέσου των οποίων διέρχεται ο αγωγός (ποιος θα ήθελε να αγοράσει και γιατί;), όταν μάλιστα ανά πάσα στιγμή ο ΤΑΡ μπορεί να δεσμεύσει και το υπόλοιπο κτήμα μόνο με μια μονομερή δήλωση (κι αυτό ισχύει για ολόκληρη τη διαδρομή του αγωγού).
Στη συνέχεια της συνέντευξης και προς απόδειξη της «περιβαλλοντικής ευαισθησίας και ευθύνης» της εταιρίας, η κα Διευθύντρια εμφανίζεται έτοιμη να δεχτεί αλλαγές στην όδευση, αλλά απορρίπτει την βόρεια εναλλακτική όδευση με το επιχείρημα πως εκεί υπάρχει οικότοπος και δάσος!! Μάλιστα αυτή την εναλλακτική τη χαρακτηρίζει «Υπερβόρεια», όρος που η στοιχειώδης γνώση της γραμματικής της ελληνικής γλώσσας μας παραπέμπει σε κάτι που είναι πάνω από τα βόρεια (σαν να πρόκειται για τον αρκτικό κύκλο)!!
Στην πραγματικότητα, στην βόρεια εναλλακτική όδευση που προτείνεται από πολλούς φορείς της περιοχής δεν υπάρχει κανένα δάσος. Καλό θα ήταν για να πεισθούμε, όσοι ακούμε εμβρόντητοι τους ισχυρισμούς του ΤΑΡ, να μας δηλώσει η εταιρία κατασκευής πόσους οικότοπους, πόσα δάση, πόσες περιοχές NATURA διασχίζει ο αγωγός στα 500 και πλέον χιλιόμετρα της διαδρομής του στη Β. Ελλάδα.
Ο περιβαλλοντικός διαχωρισμός που κάνει η Διευθύντρια του ΤΑΡ υποβαθμίζει τον Αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων, την περιοχή των Λασπόλουτρων και τον ζωτικό χώρο αυτών τον προορισμών, δεσμεύοντας, άρα περιορίζοντας, την ζώνη πιθανού σχεδιασμού και επέκτασης υποδομών για τη μελλοντική ανάπτυξη της περιοχής και φυσικά την περαιτέρω ανάδειξη των μνημείων πολιτιστικής κληρονομιάς και των προορισμών φυσικού κάλλους.
Καλούμε την κα. Κατερίνα Παπαλεξανδρή ως επικεφαλής του ΤΑΡ να σεβαστεί τις ενστάσεις και τις θέσεις της τοπικής κοινωνίας που διεκδικούν την υπεράσπιση των κοινωνικών δικαιωμάτων των κατοίκων, την προστασία της ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος, την αειφόρα προοπτική για τον τόπο και τις μελλοντικές γενιές των ανθρώπων της».
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ