Η ίδρυση Αναπτυξιακής Τράπεζας και η δημιουργία εκσυγχρονισμένου πλαισίου για την Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων αποφασίσθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) το οποίο συνεδρίασε την Πέμπτη 3 Αυγούστου 2017, υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης, Γιάννη Δραγασάκη. Ειδικότερα:
1. Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ΑΕ
Το ΚΥ.ΣΟΙ.Π. ενέκρινε την πρόταση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δ. Παπαδημητρίου, για την ίδρυση της «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα ΑΕ» / «Hellenic Development Bank SA», καθώς και το χρονοδιάγραμμα των αναγκαίων εργασιών για το σκοπό αυτό.
Ο χαρακτήρας και η νομική μορφή της ΕΑΤ ΑΕ
Η ΕΑΤ ΑΕ θα είναι δημόσιο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο.
Η ΕΑΤ ΑΕ θα λάβει τη μορφή χρηματοδοτικού μηχανισμού-ομπρέλα και πιο συγκεκριμένα θα ιδρυθεί μια ΑΕ Συμμετοχών («Holding Company») ως μητρική.
Σε αυτή θα κληθούν να συμμετάσχουν ή να συνεργαστούν Φορείς του Δημοσίου με χρηματοδοτική ικανότητα ή αναπτυξιακό ρόλο (ΕΤΕΑΝ, ΟΑΕΠ, Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, Enterprise Greece, Πράσινο Ταμείο κ.ά.).
Παράλληλα, θα επιδιωχθεί η συνεργασία ή και η συμμετοχή στο μετοχικό κεφάλαιο, διεθνών χρηματοδοτικών Φορέων. Στόχος είναι η Αναπτυξιακή Τράπεζα να «προικοδοτηθεί» με τους απαραίτητους πόρους και περιουσιακά στοιχεία που θα της επιτρέψουν να επιτελέσει το ρόλο της.
Με την ίδρυση της ΕΑΤ ΑΕ καλύπτεται ένα βασικό και χρόνιο κενό στο χρηματοδοτικό σύστημα της χώρας.
Η λειτουργία της ΕΑΤ ΑΕ θα είναι συμπληρωματική και όχι ανταγωνιστική προς τις εμπορικές τράπεζες, ενώ για την ίδρυση της θα αξιοποιηθεί η διεθνής εμπειρία.
Στην κατεύθυνση αυτή, στο πλαίσιο της τεχνικής βοήθειας θα υπάρξει συνεργασία με Αναπτυξιακή Τράπεζα του εξωτερικού, η οποία θα λειτουργήσει ως Σύμβουλος για την ίδρυση και τη δραστηριοποίηση της ΕΑΤ ΑΕ.
Σκοπός και χρηματοδότηση
Σκοπός της ΕΑΤ ΑΕ είναι:
• Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός στο πλαίσιο της Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής και η προτεραιοποίηση των προς υλοποίηση έργων υποδομής
• Ο συντονισμός εγχώριων αναπτυξιακών και χρηματοδοτικών Φορέων
• Η συνεργασία με ευρωπαϊκούς και διεθνείς χρηματοδοτικούς Φορείς και Ταμεία
• Η κινητοποίηση πόρων τόσο εγχώριων όσο και από το εξωτερικό και επίτευξη της μέγιστης δυνατής μόχλευσης αυτών
Η ΕΑΤ ΑΕ θα χρηματοδοτεί, όπου υπάρχει ανάγκη και υφίσταται χρηματοδοτικό έλλειμμα:
• Έργα υποδομής
• Έργα περιφερειακής ανάπτυξης
• Μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις
• Επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό και εξωστρεφή δραστηριότητα
Εταιρική διακυβέρνηση
Η εταιρική διακυβέρνηση της ΕΑΤ ΑΕ θα αξιοποιεί τις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές και θα ανταποκρίνεται στα υψηλότερα πρότυπα οργάνωσης και στελέχωσης. Με όρους ευρείας συναίνεσης, στο Καταστατικό της Εταιρείας και στον Εσωτερικό Οργανισμό της, θα διασφαλιστούν η ανεξαρτησία, η διαφάνεια, η αξιοκρατία, ο δημόσιος έλεγχος και η λογοδοσία.
Χρονοδιάγραμμα
Το ΚΥΣΟΙΠ αποφάσισε τη συγκρότηση Επιτροπής για την υλοποίηση των ενεργειών για την ίδρυση της Αναπτυξιακής Τράπεζας. Στο πλαίσιο αυτό, υπό το συντονισμό του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν διαβουλεύσεις με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη και τους Θεσμούς, με σκοπό εντός του επόμενου τριμήνου να έχει κατατεθεί στη Βουλή ο ιδρυτικός Νόμος της ΕΑΤ ΑΕ.
2. Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων
Το ΚΥΣΟΙΠ ενέκρινε την εισήγηση του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Γ. Σταθάκη, για την Έρευνα και Εκμετάλλευση Υδρογονανθράκων.
Η εισήγηση εντάσσεται στη στρατηγική απόφαση της Κυβέρνησης να εξετάσει με συστηματικό τρόπο τις δυνατότητες αξιοποίησης του φυσικού πλούτου της χώρας, με όρους περιβαλλοντικής προστασίας, επενδυτικής διαφάνειας και μεγιστοποίησης του οφέλους για την Κοινωνική Ασφάλιση.
Η στρατηγική εξειδικεύεται στις ακόλουθες δράσεις:
• Συμβάσεις Παραχώρησης
Σχετικά με τα είδη των Συμβάσεων Παραχώρησης των προς έρευνα περιοχών, παραμένουν σε ισχύ οι τύποι παραχώρησης που προβλέπονται από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή τόσο η Σύμβαση Μίσθωσης (Lease Αgreement) όσο και η Σύμβαση Διάθεσης της Παραγωγής (Production Share Agreement – PSA), όμως σε αυτή τη συγκυρία ως ο πλέον ενδεδειγμένος προκρίνεται ο τύπος της Σύμβασης Μίσθωσης.
• Εκσυγχρονισμός του Νομικού πλαισίου
Προγραμματίζεται άμεση αναθεώρηση του υφιστάμενου Νομικού Πλαισίου με βασικούς στόχους την αλλαγή της προκήρυξης-πρόσκλησης, τη βελτίωση του Model Agreement και την επιτάχυνση των διαδικασιών επιλογής του Αναδόχου. Ο χρόνος ολοκλήρωση της διαδικασίας τοποθετείται εντός του 2017.
• Αναβάθμιση του ρόλου της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ ΑΕ)
Βασικός στόχος είναι η αποκέντρωση του έως τώρα συγκεντρωτικού μοντέλου οργάνωσης.
Έτσι, η ΕΔΕΥ ΑΕ αναβαθμίζεται, παραμένοντας στην εποπτεία του Υπουργού, αλλά αποκτώντας την ευελιξία αξιοποίησης όλου του φάσματος δυνατοτήτων που αναδεικνύονται.
Ήδη, στην κατεύθυνση αυτή από τον Οκτώβριο 2016 ενεργοποιήθηκε η ουσιαστικά ανενεργή έως τότε ΕΔΕΥ ΑΕ και από το Μάιο 2017 ξεκίνησε η διαδικασία παράδοσης παραλαβής του αρχείου της Διεύθυνσης Υδρογονανθράκων προς αυτήν.
• Ενεργοποίηση του Εθνικού Λογαριασμού Κοινωνικής Αλληλεγγύης των Γενεών (ΕΛΚΑΓ)
Το ΚΥΣΟΙΠ αποφάσισε τη συγκρότηση ολιγομελούς Ομάδας Εργασίας, υπό το συντονισμό του Υπουργού Ενέργειας και Περιβάλλοντος, με σκοπό την προετοιμασία και την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για την ουσιαστική ενεργοποίηση του ΕΛΚΑΓ. Η Ομάδα Εργασίας θα προσδιορίσει το είδος, το ύψος και το χρόνο καταβολής των πόρων που θα διατίθενται στον ΕΛΚΑΓ, καθώς και το χρόνο διάθεσης των πόρων του ΕΛΚΑΓ στον ΕΦΚΑ.
Η απόφαση αυτή έρχεται σε συνέχεια της απόφασης του Κοινωνικού Συμβουλίου Κοινωνικής Πολιτικής (ΚΥΣΚΟΙΠ) στις 16 Δεκεμβρίου 2015 για: α) αξιοποίηση μέρους της δημόσιας περιουσίας υπέρ της Κοινωνικής Ασφάλισης, β) αναζήτηση νέων κοινωνικών πόρων για την αποθεματοποίηση του Ασφαλιστικού Συστήματος.
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΤΕ